La mediació en l’art i la cultura

Els darrers temps la paraula mediació està apareixent en diversos contextos i situacions, sovint sense una contextualització clara. Tant en l’àmbit cultural (referint-nos als equipaments i professionals) com en l’artístic, s’està potenciant aquest tipus de perspectiva.

Amb aquest curs es vol aprofundir en la temàtica a partir d’aproximacions teòriques i pràctiques, visites i xerrades, per poder desenvolupar projectes de mediació amb perspectiva crítica en diferents àmbits (escola, justícia, salut, comunitat…) i des de diverses pràctiques artístiques.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 0€

Autoria de les fotografies:

• “Paper Mullat” de Jimmie Dianganni Ose
  • “(Parèntesi)“ de Oncogrrrls
  • “Moriu-vos de Cultura i conflicte, fotografía” de Marta Garcia Cardellach

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

• Conèixer les diverses pràctiques de mediació (artística, cultural, de conflictes i comunitària).
  • Conèixer diversos casos pràctics de mediació i les seves metodologies amb perspectiva crítica.
  • Dissenyar un projecte de mediació artística o cultural.

2. Continguts

2.1- La Mediació

• Aproximacions a la mediació artística desde la teoría estética: L’artista com a mediador/a
  • La mediació cultural: els equipaments culturals com a espais de mediació.
  • La mediació artística en l’àmbit de l’arteràpia.
  • La mediació com a mètode de resolució de conflictes
  • La mediació comunitària i intercultural.

2.2- La Mediació a la pràctica

• En l’àmbit educatiu: projectes d’art a les aules i la qüestió de l’adultocentrisme.
  • En l’àmbit de la salut: art, càncer i feminismes. Biopolítica i farmacopoder.
  • En les institucions totals: entorns penitenciaris i centres residencials de gent gran (l’edatisme).
  • En l’àmbit comunitari: art, territoris i comunitats. Relació entre polítiques culturals i producció de la ciutat.

2.3- Projecte de mediació artística o cultural

3. Metodologia

1. Base teòrica: aproximació i aprofundiment a teories de l’art i la mediació així com presentació de casos pràctics.
  2. Visites i ponències: visites a espais culturals, socials i/o artístics per conèixer pràctiques de mediació amb professionals de l’àmbit.
  3. Treball pràctic: acompanyament al disseny d’un projecte de mediació.

4. Criteris d’avaluació

Assistència del 80% i adequació del treball pràctic als continguts del curs.

Bibliografia

• ESPEJO AYCA, Elvira, Yanak Uywuaña. La crianza mutua de las artes, PCP – Programa Cultura Política, Bolivia, 2022.
  • FONTDEVILA, Oriol, El arte de la Mediación. Consonni, Bilbao, 2018.
  • GARBAYO MAEZTU, Maite, Cuerpos que aparecen. Performance y feminismos en el tardofranquismo, Consonni, Bilbao, 2016.
  • GARCÍA CANCLINI, Néstor, La sociedad sin relato. Antropología y estética de la inminencia, Katz, Buenos Aires, 2013.
  • GELL, Alfred, Arte y agencia. Una teoria antropológica, SB Editoriali, Buenos Aires, 2016.
  • HANTELMANN, Dorothea, Von Cómo hacer cosas con Arte, Consonni, Bilbao, 2017.
  • MARXEN, Eva, Diálogos entre arte y terapia. Del “arte psicótico” al desarrollo de la arteterapia y sus aplicaciones, Gedisa, Barcelona, 2011.
  • MBEMBE, Achile, Necropolítica, Melusina, España, 2011.
  • RANCIÈRE, Jacques, El espectador emancipado, Ellago, España, 2010.
  • ZAFRA, Remedios, Ojos y capital. Consonni, Bilbao, 2015.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Caldrà acreditar experiència en el camp de l’art, el sector cultural, social o comunitari.

Període:

100€ inscripció + 329€ matrícula + 11€ assegurança
TOTAL 440€
Màxim d'alumnes
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà