Any del Vidre

10.2022

El 2022 se celebra l’Any Internacional del Vidre, una iniciativa aprovada pel Comitè General de les Nacions Unides, amb el suport de la Comissió Internacional del Vidre (ICG), la Comunitat d’Associacions del Vidre (CGA) i l’ICOM-Glass.

En aquest marc, l’Escola Massana proposa un programa d’activitats per posar en valor les potencialitats creatives del vidre des de l’artesania i les pràctiques artístiques contemporànies. El programa s’ha concebut a partir de cinc eixos:

Recerca, Formació i Producció

La recerca entesa com un espai per explorar el vidre com a matèria artística aprofundint tan en les seves propietats físiques com en les funcionals, simbòliques i conceptuals. Un espai de coneixement col·lectiu, arrelat a l’experiència i la pràctica interdisciplinària. Al llarg del 2022 l’escola ofereix a l’alumnat de Cicles Formatius, Grau i Posgrau, dos importants tallers per a explorar materials, tècniques i recursos que permetin ampliar la seva expertesa en el camp de les arts en vidre.

Exhibició

L’Any del Vidre és una oportunitat per donar a conèixer el valor patrimonial del Fons de Vidre de l’Escola Massana, format per una setantena de peces realitzades amb la tècnica del tallat i el gravat de vidre per alumnes i docents des del 1927 fins al 1997.

Aprofitant aquesta celebració s’està treballant també en la millora del manteniment del Fons, la digitalització del catàleg, la restauració d’algunes peces i la seva conservació, per optimitzar les condicions del Fons, sempre amb els criteris de mínima intervenció, màxima llegibilitat i reversibilitat dels materials emprats.

Disseminació

S’ha establert una col·laboració amb una trama de creadores, agents i institucions a través d’un circuit cultural per fomentar el reconeixement del valuós patrimoni històric i de present del vidre tradicional i experimental a Catalunya.

PROGRAMACIÓ OCTUBRE

Dimarts 11 octubre:
12:00 h -13:30 h
VISITA A LA COL·LECCIÓ DE VIDRE DE LA CASA MUSEU AMATLLER

Dijous 20 octubre:
12:00 h – 14:00 h
L’EXPERIÈNCIA DE PROFESSIONALITZACIÓ EN L’ÀMBIT DEL VIDRE: DIÀLEG AMB ALUMNI

Dissabte 22 d’octubre:
16:00 h a l’Auditori del Museu del Disseny de Barcelona.

En el marc de la IV Mostra Internacional d’Audiovisuals d’Artesania, l’Escola Massana presenta el documental “Material Ambigu”, centrat en els dos tallers impartits el curs passat per l’artista vidriera Silvia Levenson exclusivament a l’alumnat de l’Escola Massana.

PROGRAMACIÓ NOVEMBRE

02 de novembre:
15:00 h – 17:00 h
VISITA A LA COL·LECCIÓ DE VIDRE DEL MUSEU DEL DISSENY

08 de novembre:
15:00 h
VISITA A L’EXPOSICIÓ DE VIDRE CONTEMPORANI “El vidre, un viatger en el temps” ARTESANIA DE CATALUNYA

15–18 de novembre:
MONOGRÀFIC DE VIDRE BUFAT I DE LA SARGA