TAPISSOS D’ANTONI TÀPIES, DEL DRET I DEL REVÉS

5.3–16.5.24
Sala Busquets

L’escola catalana de tapís és fruit de l’activitat creativa en el món del tèxtil per part d’artistes i creadors catalans que aposten per una renovació de llenguatges i de creació de noves expressivitats matèriques. Les manufactures Aymat de Sant Cugat són el centre d’aquest ressorgiment, i també a l’Escola Massana hi va haver una aula de tapís, d’on van sortir els dos tapissos d’Antoni Tàpies, Massana I i Massana II.

Amb motiu de la commemoració de la celebració del centenari del naixement d’Antoni Tàpies, l’Escola Massana vol donar visibilitat als dos tapissos realitzats a partir de dos dibuixos de l’artista que s’inauguraren per primera vegada l’any 1987. Per aquesta ocasió, es canvia la ubicació habitual dels tapissos, penjats sobre la paret, i es mouen a l’espai de la Sala Busquets. I així es juga amb les possibilitats de l’espai, facilitant poder gaudir d’una visió completa de la superfície dels tapissos, tant del dret com del revés, per apreciar la matèria amb què estan fets, així com les textures que conformen la força i expressivitat d’aquestes peces. De dimensions notables, el fet de poder apropar-se-hi, permet sentir-los més intensament.

L’exposició vol mostrar la part processual de creació d’un tapís. Com a partir de les imatges, es fa el cartó a la mida real el qual serveix per seguir el dibuix. Els mostraris realitzats amb diferents punts i  bres, creen la paleta de textures, amb les que s’anirà per lant la imatge. Accedir visualment al revés del tapís ens regala la perspectiva del registre del ball entre els  ls d’ordit i de trama, mentre van seguint els cartons que conformen el tapís. Fils que s’acaben, que connecten amb d’altres, que canvien de colors, de  bres i de textures, en de nitiva un univers que ens parla de decisions, de posicionaments i entramats, per aconseguir els diversos matisos que ens proporciona el dret i el revés.

Afegim, al valor artístic de l’exposició, una mirada pedagògica que connecti amb els objectius de l’Escola Massana a l’hora de mostrar els diferents passos que es segueixen a l’elaborar un tapís.

Els alumnes del CFGS d’Art Tèxtil, acompanyats per la docent Mery Santamaria, estableixen un diàleg entre el seu procés d’aprenentatge i l’obra de Tàpies, creant petites peces inspirades amb les textures del fons documental de l’Escola Massana. Mentre duri l’exposició els estudiants mostraran la manera de realitzar un tapís, així com la seva habilitat i o ci per seguir un dibuix sobre paper i convertir-lo en una peça de tapisseria. Utilitzant un dels primers telers que va tenir l’Escola Massana per ensenyar en la seva aula de tapíssos.

Alumnes participants del CFGS d’Art Tèxtil Pol Banús Rosell, Sara Benkhiye, Nicole Betancourt Lisperguer, Nayara Brusca Magrané, Siena Carbajal Bladé, Fabiana Carreño Wrsua, Ales Erriquenz, Mireia García Cunill, Bruna López Mirete, Martina Otero Jeandrevin, Erika Perotti i Natàlia Vidal Barnés.

Agraïments

Ajuntament de Sant Cugat, Gemma Griñó, Mery Santamaria, Carla Mañosa, Pedro Murua, Mariona Cañadas, Marta Poca i Nicole Betancourt.