Tècnic Superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Joieria Artística

El CFAS de Joieria Artística planteja una formació que capacita l’alumnat per concebre i desenvolupar peces de joieria des d’una mirada contemporània, entenent la joia com a objecte artístic i com a producte vinculat a un context real de producció. En aquest marc, es prioritza que cada alumne desenvolupi una recerca creativa pròpia, construint un llenguatge personal sòlid i coherent que sustenti la seva pràctica.

El programa formatiu integra l’aprenentatge dels processos tradicionals del sector —treball del metall, soldadura, fundició, laca japonesa, esmalts, cisellat— amb l’experimentació amb altres materials i tecnologies aplicades al disseny. Alhora, es fomenta el coneixement de la joieria contemporània i de les pràctiques artístiques actuals, potenciant una actitud crítica i investigadora que permeti ampliar els límits expressius de la disciplina.

Aquest cicle prepara l’alumnat per inserir-se en l’àmbit de la joieria artística o d’autor, la producció artesanal i el disseny per encàrrec, així com per impulsar projectes propis amb autonomia. Es promou la col·laboració amb altres professionals del camp de l’art i el disseny, afavorint una pràctica sòlida, reflexiva i adaptada a les exigències del sector actual.

Sortides professionals

Inclou les activitats pròpies de la joieria artística exercides tant en règim d’autònom com en col·laboració amb tallers, estudis o empreses del sector, en diferents graus de responsabilitat i vinculació professional, en els àmbits següents:

  • Creació de joies, tant en l’àmbit artístic (joieria d’autor) com en produccions de caràcter comercial.
  • Transformació de peces de joieria.
  • Comerç especialitzat en joieria i objectes afins.
  • Galeries d’art o espais expositius vinculats a la joieria contemporània.
  • Disseny i desenvolupament d’objectes de petit format.
  • Assessorament tècnic-artístic i activitats de formació en l’àmbit de la joieria.

Estructura i continguts

Pla d’estudis del Cicle de Joieria

Formació en centres de treball

  • Facilitar la inserció i qualificació professional dins del món laboral.
  • Identificació i anàlisi detallada de les capacitats i expectatives professionals.
  • Assolir els aprenentatges adquirits mitjançant l’experiència laboral. Reconeixent els estudis assolits a través de l’experiència laboral i professional.
  • Formació pràctica segons convenis subscrits entre el Departament d’Ensenyament, el titular de centre educatiu i l’empresa o entitat.
  • El tutor de pràctiques coordina i elabora els recursos d’informació i orientació professional, guiant a cada alumne en les seves pràctiques laborals.

Projecte Final de Cicle

El Projecte Final del CFGS de Joiera Artística té un caràcter global i integrador dels diferents coneixements i tècniques presents en el cicle formatiu. La seva finalitat és demostrar l’assoliment i el domini, per part de l’alumne, dels coneixements, processos, tècniques i capacitats exigibles per a l’exercici. I desenvolupament de l’activitat professional en l’àmbit propi de l’especialitat i el nivell cursat.

Els objectius són:

  • Ús i domini de l’instrument teòric i pràctic necessaris pel desenvolupament del projecte.
  • Planificació i estructuració del procés de treball.
  • Presentació i defensa pública del projecte davant d’una Comissió Avaluadora.

Visualitza els projectes de l’alumnat

Vídeo del Departament d’Educació

Denominació
Tècnic superior d’arts plàstiques i disseny en Joieria Artística.

Família
Joieria d’Art.

Nivell
Grau superior d’arts plàstiques i disseny.

Durada
1875 hores. Dos anys més el Projecte final de cicle (Mòduls impartits en el centre 1770 h. Fase de formació pràctica en empreses, estudis o tallers 25 h. Projecte final 80 h).

Accés a estudis superiors universitaris
L’accés directe als estudis universitaris que s’assenyalen a l’annex 3 del Decret (113/2001, de 2 de maig), per a qui disposi del títol de tècnic superior d’arts plàstiques i disseny, s’efectuarà d’acord amb els procediments de selecció per a l’ ingrés en els centres universitaris dels estudiants que reuneixin els requisits legals necessaris per a l’accés a la Universitat.

Coordinadora
Maria Díaz Serrat

Tutora
Ester Madurga

Tutor de pràctiques
Maria Diez

Horari Joieria artística 2025–26