Tècnic Superior d’Arts Plàstiques i Disseny en Art Tèxtil
El Cicle Formatiu de Grau Superior d’Art Tèxtil, ofereix un pla d’estudis amb una voluntat interdisciplinària. Es proposa una formació àmplia a través de diferents tècniques i metodologies creatives, adreçades a desenvolupar les eines professionals necessàries dins del sector industrial i artístic.
Aquest pla d’estudis, abasta i posa en contacte els àmbits del disseny, l’art i la indumentària, en les seves vessants bidimensionals i tridimensionals, utilitzant els recursos tècnics i els llenguatges plàstics adients a les demandes professionals i/o artístiques.
L’aprenentatge dels continguts que proporciona aquest Cicle, contempla entre d’altres aspectes, la utilització dels procediments tècnics i tradicionals del sector i el coneixement de les manifestacions artístiques contemporànies.
Dins els sistemes de creació i les diferents tècniques artístiques que acollim al Cicle podem destacar: Materials tèxtils i teixits de punt; Teixits de calada, baix lliç; Disseny d’estampats; Estampació, tintatges de teles i serigrafia; Tapissos i catifes; Brodats i puntes; Volum aplicat al cos i a l’espai; tota la resta de mòduls com Color, Dibuix, Informàtica, Morfologia, Història i FOL, estan focalitzats al màxim en el sector tèxtil i en les seves possibilitats. Resultant projectes que troben l’equilibri entre l’art i el disseny.
L’Art Tèxtil a l’Escola Massana, es remunta a la dècada dels 60 al segle XX, de la mà de cicles com Disseny d’Estampats Tèxtils, Tapissos i Catifes. D’ençà aleshores, aquest recorregut s’ha anat perfeccionant, enriquint i adaptant als nous temps, conservant l’esperit fundacional dels seus orígens.
Sortides professionals
- Tècnic coneixedor dels recursos adients en el camp professional i de la seva obra artística, la indumentària, la escenografia, la investigació tèxtil o els tèxtils per la decoració i/o revestiment d’interiors. Incorporar, amb els coneixements adquirits, les innovacions tecnològiques i de nous materials.
- Empreses del sector tèxtil (Formació, coordinació i direcció d’equips de disseny).
- Tallers artesanals i artístics (Formació, coordinació i direcció d’equips de disseny).
- Dissenys i Prototips de teixits de punt, calada, baix lliç i brodats.
- Dissenys d’estampació per la llar, la moda i la indumentària.
- Col·leccions de teixits, col·laborador i/o coordinador.
- Estudi i interpretació de les tendències de teixits, colors, estampats i materials tèxtils.
- Col·laborador en revistes especialitzades del sector.
- Complements i accessoris per la indumentària i la llar.
- Creació d’obres i muntatges artístics.
- Espectacle, instal·lacions i obra artística.
- Emprenedoria tèxtil (empreses de serveis i assessoraments tèxtils).
Estructura i continguts. Torn de tarda
Continguts dels mòduls | Hores mòdul |
---|---|
Història dels tèxtils artístics | 105 |
Història de l’art tèxtil contemporani | 75 |
Dibuix artístic | 120 |
Morfologia espacial i volumètrica | 90 |
Color | 90 |
Taller de materials tèxtils | 260 |
Taller d’estampació i tintatge de teles | 165 |
Taller de teixits en baix lliç | 150 |
Taller d’art tèxtil | 370 |
Taller de tapissos i catifes | 105 |
Taller de brodats i puntes | 75 |
Projectes: Art tèxtil | 180 |
Formació i orientació laboral | 60 |
Formació en centres de treball | 25 |
Projecte final | 80 |
Total hores cicle | 1950 |
Formació en centres de treball
- Facilitar la inserció i qualificació professional dins del món laboral.
- Identificació i anàlisi detallada de les capacitats i expectatives professionals.
- Assolir els aprenentatges adquirits mitjançant l’experiència laboral. Reconeixent els estudis assolits a través de l’experiència laboral i professional.
- Formació pràctica segons convenis subscrits entre el Departament d’Ensenyament, el titular de centre educatiu i l’empresa o entitat.
- El tutor de pràctiques coordina i elabora els recursos d’informació i orientació professional, guiant a cada alumne en les seves pràctiques laborals.
Projecte Final de Cicle
El Projecte Final de CFGS té un caràcter global i integrador dels diferents coneixements i tècniques presents en el cicle formatiu. La seva finalitat és demostrar l’assoliment i el domini, per part de l’alumne, dels coneixements, processos, tècniques i capacitats exigibles per a l’exercici. I desenvolupament de l’activitat professional en l’àmbit propi de l’especialitat i el nivell cursat.
Els objectius són:
- Ús i domini de l’instrument teòric i pràctic necessaris pel desenvolupament del projecte.
- Planificació i estructuració del procés de treball.
- Presentació i defensa pública del projecte davant d’una Comissió Avaluadora.
Visualitza els projectes del l’alumnat

Adriana Civit i Allison Brown. Duetto, 2019.

Adriana Civit i Allison Brown. Duetto, 2019.

Josep Safont. 2019.

Marina Villaverde. 2019.