El fotollibre - Materialització del teu projecte

Proposem un taller dirigit a un públic / autors /autores, que treballin amb la imatge, que vulguin formalitzar un projecte en format fotollibre.
La intenció és que en cada projecte, es treballi la coherència estètica, el contingut conceptual i la narrativa, sempre respectant les necessitats del projecte i la intenció de l’autora / autor.

Indagarem en el llenguatge de la imatge, la simbologia, el relat visual i l’objecte / Fotollibre. Cada projecte es visualitzarà i analitzarà, compartirem inquietuds entre tots els participants enfortint així el contingut del projecte, per poder construir un relat sòlid.

Veurem les diferents possibilitats que hi ha per decidir quin tipus de maqueta / Fotollibre volem.

Parlarem de mides de llibre, materials, diferents tipus d’enquadernació, papers i disseny. Per aprofundir-hi, comptarem amb professionals del sector de l’edició i disseny gràfic.

Es pretén que cada participant del taller pugui acabar el curs amb una maqueta del projecte, que reflecteixi el concepte i l’objecte d’una forma quasi definitiva a l’fotollibre final.

A l’acabar el taller, farem una petita presentació de cada un dels treballs, en algun lloc a convenir, això ajudarà a que cada autor hagi de desenvolupar un breu discurs presentant la idea del seu fotollibre per al públic present.

En cas de confinament aquest curs continuarà on-line

Programa del curs

1. Objectius

• Saber llegir un fotollibre o un llibre de fotografia i saber diferenciar entre ells, l’art de narrar.
  • Desenvolupar una coherència estètica en el projecte, amb l’adequació del format al contingut.
  • Conceptualització, saber explicar el contingut de la feina i quina és la intenció.
  • Construcció del relat visual i el seu efecte.
  • Elements / Materials de formalització del fotollibre.
  • Situar el treball dins dels marcs de tendències actuals
  • Conèixer la noves formules d’arribar al públic, i els seus canals de visualització

2. Continguts

• Materialització del fotollibre. Desenvolupament de tots els passos: des del disseny a la pre-impressió i impremta. Un seguiment personalitzat per a cada projecte, compartint la construcció d’aquest amb la resta d’alumnes.
  • Referents de les publicacions més rellevants dels últims anys.
  • Diferents formes d’editar, veurem autors i les seves intencions narratives i conceptuals.
  • Llenguatge estètic, coherència visual i interpretació del relat visual. Veurem diferències d’estil entre autors (vídeo, pintura, escultura i fotografia).
  • Criteri editorial, les diferències entre editorials i llibreries especialitzades en fotografia.
  • Canals de visualització, públic en general, editorials i llibreries.
  • Ideació i redacció d’un ‘statement’ (condensació de la idea que volem transmetre perquè arribi al públic d’una manera clara)
  • Preparació d’una presentació del projecte (en una sala d’actes / llibreria / espai cultural) oberta a el públic.

3. Metodologia

Les classes es dividiran en dues parts:

• Teoria (1 hora): es tractaran temes com: referents, processos, canals de visualització, intervencions de professionals d’àmbits relacionats amb el fotollibre i aspectes generals del format.
  • Pràctica (2 hores): per a l’elaboració del projecte personal de cada alumna / alumne: edició, materials, statements, disseny, i pre-impressió relacionada amb la creació material.

4. Avaluació

Es valora:

• Assistència a classe, amb un mínim del 80%
  • La coherència estètica-formal del propi projecte, i la defensa d’aquest davant del públic.
  • Participació i aportació de cada alumne/alumna als projectes de les companyes / companys.

• ARNAL Pascual, La conversación, Pascual Arnal, Valencia 2017.
  • BENABDERRAHMANE Yasmina, La Bête A Modern Tale, MACK, Paris 2020.
  • CASES Ricardo, Estudio elemental del levante, Comunidad de Madrid, Madrid, 2018.
  • CASES Ricardo, La casa del lobo congelado, La Kursala, Cadiz, 2009.
  • ENGTRÖNM JH, Haunts, Steidel, Germany 2009.
  • EDSTRÖM Anders, Spidenets place a crew, SteidelMACK, Londres 2004.
  • GOLAZ, Anne, Corbeau, MACK, London 2017.
  • STAIN, Sally, Migrant Mother, Migrant Gender, MACK, London 2020.
  • XOUBANOVA Antonio M, Un universo pequeño, Ca l’isidret Edicions, Barcelona 2015.
  • WINANT, Carmen, My Birth,Self-Publish Be Happy, NYC, 2018
  • VALERA Juan Diego, Diente de Chucho, Ca l’isidret Edicions, Barcelona 2014.

En narrativa veurem les següents artistes:

Jean-Luc Godard, Nicolas Provost, Hiroshi Sugimoto, Jochen Lepert, Paul Graham, Bego Antón, Tillmans, Jeff Wall, Joel Meyerowitz, Duane Michals, Richard McGuire Here, Richard billingham ray’s a laugh.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.