El desig de filmar
Un taller de creació fílmica, on explorar les possibilitats audiovisuals a partir d’una mirada artística personal.
“He escollit el film perquè es mou, perquè representa una vida canviant, o sigui, la meva vida”, diu l’artista i realitzadora Barbara Hammer. En aquest curs, buscarem connectar la creació i la vida, apropant-nos a l’acte de filmar com una forma d’experimentar amb el que volem expressar i mirar. Filmar el món i les persones que ens envolten sempre és una forma de representar-nos a nosaltres mateixes/os: què ens interessa mirar, des d’on ho volem fer?
Establirem un diàleg amb diferents referents fílmics feministes del vídeo-assaig, cinema experimental i documental, films-diaris, entre d’altres, per conèixer propostes narratives, formals i estètiques que ens introdueixin a diferents usos de les imatges, dels sons, de les paraules, dels cossos, etc.
Aprendrem a jugar amb la composició i el so, l’escriptura i el muntatge per crear peces audiovisuals que tinguin com a objectiu el desenvolupament de la mirada pròpia.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
- Conèixer les obres de diferents artistes i cineastes com a font d’inspiració per a la creació de peces audiovisuals pròpies.
- Analitzar i explorar els mecanismes de construcció del punt de vista en el llenguatge audiovisual i cinematogràfic.
- Experimentar diverses propostes tècniques i expressives del cinema
- Potenciar el desenvolupament de la visió artística pròpia
- Realitzar pràctiques creatives a partir de exercicis d’experimentació
2. Continguts
- Genealogies fílmiques feministes: propostes de cineastes pioneres.
- Narratives de la quotidianitat i de la intimitat: filmar el cos, els espais, els vincles afectius, el paisatge.
- Creació experimental: possibilitats expressives del so, de l’enquadrament i la composició, del muntatge i del material d’arxiu.
- Com abordar la realització d’una peça fílmica pròpia: recerca i escriptura, exploració i filmació, edició.
3.Metodologia
- Visionat, anàlisi i debat en grup
- Realització de pràctiques creatives individuals tenint com a punt de partida les obres fílmiques de diferents genealogies artístiques i un marc teòric que pugui orientar la pràctica.
- Projecció dels exercicis realitzats i debat en grup: comprensió de la creació com a pràctica col·lectiva.
4. Criteris d’avaluació
- Participació en els debats col·lectius
- Realització de les pràctiques creatives proposades
- Interès i motivació
- Assistència
Bibliografia
- DE LAURETIS, Teresa, Alicia ya no. Catedra, Madrid, 1992
- SOTO CALDERÓN, Andrea, La performativitat de les imatges. Metales Pesados, Chile, 2020
- HIRSCH, Marianne, Family Frames, Harvard University Press, Cambridge, 1997
- GUARDIOLA, Ingrid, L’ull i la navalla, Arcadia, España, 2018
- BORZELLO, Frances, Seeing ourselves – women’s selfportraits. Thames and Hudson, 2016
- SOLÀ I SELVA, Anna i Marta, Un trajecte pels feminismes fílmics. Ajuntament de Barcelona, Barcelona, 2022
- POLLOCK, Griselda, Encuentros en el museo feminista virtual. Càtedra, España, 2010
- LE GUIN, Ursula K., The Carrier Bag, Theory of Fiction. Ignota books, 2019
- CHION, Michel, La Audiovision. Paidos Iberica, España, 1993
Condicions d'accés
(+info)Curs dirigit a totes les persones interessades en experimentar amb la creació fílmica.
No cal tenir coneixements previs.