Talla de pedra i fusta

Des d’una perspectiva contemporània de l´art es treballaran formes d´inspiració abstracta a partir de la tècnica de la talla directa. Realitzant una escultura, gaudint del suport d’un professor especialitzat i de l’utillatge que ofereix el taller de l’Escola.

Aquest és un taller principalment tècnic on s’aprofundeix en la correcta resolució dels treballs. També es donarà importància a la recerca personal de l’alumne a través del procés creatiu i des de la cultura del projecte.

SENSE PLACES DISPONIBLES

1. Objectiu

Ens proposem que la persona interessada adquireixi solvència i autonomia en la realització i creació d’una escultura en pedra o fusta, o en ambdós materials. Fent especial èmfasis en l’aplicació tècnica dels procediments de sostracció i acabat que requereixen els materials i consolidant-los amb la informació teòrica adient (tipus d’eines, materials, ergonomia, higiene i seguretat en el treball, etc).

2. Continguts

• Valoració dels esbossos
  • Realització i anàlisi de les maquetes.
  • Realització d’un pla en el bloc de pedra o fusta (base de l’escultura)
  • Plantejament de sostracció de la matèria
  • Desbast
  • Modelat
  • Acabats
  • Poliments i textura

En resum, l’elaboració de l´escultura permetrà una progressiva introducció de la tècnica de talla des d’un plantejament del treball manual que s’anirà implementant vers l’ús de la maquinària elèctrica.

3. Metodologia

L’objectiu és que l’alumne realitzi en el llarg del curs una escultura, guanyi confiança en el procés sostractiu i aprengui les possibilitats que ofereixen els materials. La pedagogia personalitzada fa que l’alumne, a part d’adquirir coneixements tècnics, pugui aprofundir en la pràctica de la seva creació personal.

La base metodològica s’estructurarà a partir d´una llista de temes relacionats per tal d’ajudar a l’alumne a introduir-se en l’estudi i creació de la forma abstracta i de la seva resolució escultòrica. Formaran part d’aquesta llista els següents temes relacionats:

1. Abans de la forma.
  2. Tallar. El desgast i el pes de les coses.
  3. Forma: Forces i tensions.
  4. Més enllà de la geometria.
  5. Naturalesa, biomorfisme i generadors formals.
  6. Objectes amb una reacció poètica.

4. Criteri d Avaluació

En els exercicis es valorarà l’aplicació del procés, la creativitat, l’aproximació de l’obra realitzada a la proposta i, en resum, la coherència resultant de tot el procés.

Tots les exercicis tenen una preeminència pràctica, per tant, la manera de comprovar si s’ha assolit l’aprenentatge, queda reflectit en la realització i presentació del treball.

Pel tipus de treball de caire individual, no és possible fer exercicis en grup, per tant, no es pot avaluar d’aquesta manera, però es tindrà en compte l’actitud de col·laboració y participació, que els alumnes puguin tenir en les activitats generals de la classe.

La asistencia de un 80% a clase, es imprescindible.

Bibliografia egeneral:

• CORRADO M. Las Técnicas Artísticas. Ed. Cátedra S.A. Milano, 1973
  • CHENG, F.: Cinco meditaciones sobre la belleza. Ed. Siruela, Madrid, 2007
  • KOREN, L, Wabi-Sabi, para Artistas, Diseñadores, Poetas y filósofos Ed. Hipótesi-Renart, Barcelona, 1997
  • MADERUELO, J. El espacio raptado. Ed. Mondadori, Madrid, 1990
  • MADERUELO, J. La pérdida del pedestal. Círculo de Bellas Artes, Madrid, 1994
  • PIÑÓN H. La forma y la mirada. Nobuko Editorial, 2006.
  • WALLENSBERG, J. La rebelión de las formas: o cómo perseverar cuando la incertidumbre aprieta.Tusquets Editores, Barcelona, 2004.
  • A.A.V.V. Qu´est-ce que la sculpture moderne? Centre Georges Pompidou, París, 1986

Bibliografia específica:

• WITKOWER, Rudolf: La escultura procesos y principios. Ed, Alianza, 1980
  • MAYER, Ralph: Materiales y técnicas del arte, Ed. Hermann blume 1993
  • MIDGLEY, Barry: Guía completa de la escultura, Ed. Hermann Blume, 1982
  • MARTÍNEZ PRADES, J. Antonio: Los canteros medievales. Ed. Akal, 1998
  • RABASA DÍAZ, E. Guía Práctica de la Estereotomía de la piedra. Centro de los Oficiosde León. 2007.
  • Camí & Santamera. La Talla, escultura en piedra. Ed. Parramón, 6a ed. Barcelona, 1996.
  • Camí & Santamera. La Talla, escultura en madera. Ed. Parramón, 6a ed. Barcelona, 1996.
  • Donzelli - Munari - Polato. La Madera, como conocerla y trabajarla. Ed. Anaya, Madrid, 1986.
  • HUNG J. La madera. Ed. Blume S.A. Barcelona, 1989.
  • PERRAULT, G. Sculptures sur bois, techniques traditionalles et modernes Ed. H.Vial, Dourdan, 1991.
  • AAVV. Trabajos en madera. Parramón, Barcelona, 2003
  1. Escultura en Madera (catàleg ). Metamorfosis de la escultura en la colección del IVAM. Generalitat Valenciana, Valencia, 2006.
  2. Un bosque en obras ( catàleg ) Vanguardias en la escultura española en madera. Museo de Arte Contemporáneo Esteban Vicente, Segovia, 2000.
  • WALKER A. Enciclopedia de la madera. Blume, 2007

Llibres i catàlegs monogràfics de diferents escultors:

E.Barlarch, S.Balkenhol, G. Baselitz, N.Basterretchea, Brancusi, A.Carneiro, L.Cristòfol, R.Deacon, B.Herworth, F.Katsurais, F.Leiro, A.López, M.Marini, Ettienne Martín, Mendiburu, L.Muñoz, D.Nash, Navascués, L.Nevelson, G.Penone, M.Puryear, G.Rueda, Torres Garcia, M.Valdes, M.Villèlia, Zadkine i altres.

Joan Navarro

2.10.19–22.1.20
dimecres
16:30h–20:30h
iniciació–mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

El curs s’adreça a l’alumne que s’inicia en la talla de fusta i pedra o a l’alumne, ja iniciat en la tecnologia, que vol seguir aprofundint en la seva formació.

535€ + 100€ d’inscripció