Torn: Exploració des de l’ofici (nous canvis en aquest curs)

El torn en ceràmica és una tècnica de les diferents que poden ser emprades, com el modelat, extrusió o terrajería. L’alumnat, coneixedor de les tècniques bàsiques, desenvoluparà processos experimentals amb el torn i el moviment. S’aprendrà a generar sistemes d’experimentació que puguin desencadenar en col·leccions o sèries d’objectes amb sentit y cohesió. L’aula es traduirà en un laboratori d’idees en el qual es desenvoluparan propostes personals espe­cífiques on la capacitat d’experimentació i resultat tècnic hauran de mantenir un equilibri. Com a resultat final, cada alumne arribarà a compartir diferents proves sense consolidar amb una selecció cuita i finalitzada.

Programa del curs

1. Objectius

L’objectiu principal d’aquest curs serà aprendre a utilitzar aquesta tècnica tradicional com a punt de partida per ex¬perimentar i arribar a processos o resultats inesperats amb una certa riquesa tècnica i formes atractives, dins de les possibilitats de cada nivell.

2. Continguts

A través d’aquestes tècniques d’experimentació s’arribarà a la realització de volums més complexos, com a formes tancades, dobles parets o encaixos. Es podrà accedir a tècniques de retornejat i posteriors si els projectes ho requereixen.

Les formes tradicionals serviran per desenvolupar noves visions o interpretacions de les mateixes. El resultat dels treballs de l’aula constituirà un assortiment ric i fresc de les diferents possibilitats d’una tècnica lligada al passat.

3. Metodologia

A partir de l’estudi de les tècniques tradicionals i les diferents propostes existents en els àmbits creatius antics i con¬temporanis, s’iniciaran camins personals experimentació pràctica y conceptual que arribaran a un projecte o peça final.

Al llarg del curs es plantejaran breus exercicis grupals que ajudaran a estimular la generació d’idees i noves vies de desenvolupament a l’aula. Quan aquests processos creatius hagin de finalitzar en una peça, es farà un estudi de las mateixes per determinar, entre uns altres, el seu pes i procés de producció òptims.

4. Criteris d’avaluació

Es realitzarà un seguiment personalitzat de l’alumnat, oferint l’assistència necessària per als diferents nivells i ritmes d’aprenentatge.

Es valorarà la predisposició i interès per la recerca.

Es valorarà la capacitat de progrés autònom. Tot ofici requereix un compromís, disciplina i responsabilitat en l’ús del material i les instal·lacions.

Tractant-se d’una tècnica que requereix d’anys d’aprenentatge, es valorarà la capacitat de motivació i dedicació així com l’assistència mínima d’un 80% i la puntualitat.

• BARBABORMOSA, Isabel, El torn . Ed. Parramón. Col. Arts i oficis
  • CHAVARRÍA, Joaquim, La ceràmica – Ed. Parramón. 1996. Col. Arts i oficis
  • FORT, Ramon, El torn, gir a gir – Ed. AteneaCondiciones materials necessàries per al desenvolupament del curs

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.