So i imatges des del mirall interior
Aquest curs es dirigeix a artistes de tots els àmbits a la recerca d’un punt d’inici de la creativitat; concretament de l’àmbit de les arts visuals i sonores i del sector audiovisual, però igualment obert a escriptors, poetes, filòsofs, i a artistes dedicats a altres branques del pensament i la creació.
Endinsant-nos en un procés creatiu, un artista necessita la màxima presencia de l’esperit amb absoluta concentració i imaginació. Existeix un tipus de treball paral·lel que pot ajudar a optimitzar les seves capacitats de reacció i sensibilitat davant el treball mental i emocional, des del qual es poden activar amb més intensitat les capacitats creatives i intuïtives dels participants.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
Allò conegut és finit, el desconegut infinit. intel·lectualment romanem a una illa enmig d’un inabastable oceà de coses inexplicables. La nostra ocupació a cada generació és reclamar una mica més de terra… (Thomas Huxley)
El curs es construeix en forma de viatge a través de les 10 sessions amb la finalitat d’ajudar a tots els participants a experimentar i reflexionar en varies direccions, proposant-los:
- Connectar-se amb la seva pròpia creativitat, individual i subjectiva.
- Explorar els ponts i fils que uneixen el sonor i el visual
- Desenvolupar la flexibilitat a la visió interdisciplinària de l’art en general.
- Aprofundir en la seva experiència quant a les relacions entre l’art i els sentits.
- Tenir més eines davant la recerca de l’equilibri entre el món exterior i el món interior.
2. Continguts
1. El món sonor / Obrir l’oïda / El ritme
- L’escolta interior. L’escolta exterior
- Sensibilització a la imatge sonora.
- Reflexions sobre el pols i la naturalesa de les vibracions sonores.
- Treball amb el ritme intern: corporal, sonor i musical.
2. Memòria sonora / El treball amb els símbols i l’inconscient / La veu interior i exterior
- Iniciació a la consciència i presència de la memòria sonora individual, col·lectiva i espacial. Experimentació.
- Les emocions i les sensacions conscients i inconscients a través de la veu pròpia.
3. L’inconscient i la creativitat
- El mirall interior. Les portes de la creativitat.
Convidat: Iván Pintor (UPF, Barcelona)
4. Com retratar un espai-temps amb els ulls tancats
- Món sonor i temps. Món sonor i espai. Espais i temps oblidats.Espais i temps inventats.
5. Qui soc jo
- Apropament als altres a través de l’art.
- Apropament a un mateix. On comença el jo. L’autorretrat musical, sonor i visual.
6. Música i imatge en moviment
- Diferents nivells de construcció i percepció de la música a la relació amb les imatges. Música d’emocions / música de sensacions.
- Música i so. Quan la música es converteix en so i el so es converteix en música.
7. Com sona el silenci / La connexió entre els sentits: música i sabor
- Diferents textures del silenci. La recerca del significat del silenci interior, exterior. Experimentació.
Convidats: Antonio Moreno / Espai de cerimònia del té Caj Chai
8. Música i imatge fixa
- So i color. Escoltar la pintura. Escoltar la fotografia. La frontera entre el visible i l’audible. Inici de l’autoretrat collage.
Convidat: el fotògraf Guillaume Poussou / Invisible Travels Estudio
9. Desenvolupament d’autoretrat / El sentit de la forma
- Treball sobre la noció de forma en les composicions auditives i visuals. Treball amb formes geomètriques. Els fils del retrobament entre el sonor i el visual. El collage col·lectiu i individual.
10. Viatges invisibles
- Tancament simbòlic del curs a través de la finalització de la creació d’un collage col·lectiu, dins del qual els alumnes podran posar en pràctica allò viscut i sentit al llarg del curs.
3. Metodologia
Imaginat com un laboratori viu des de l’experiència in situ, el treball es basarà en una sèrie d’exercicis i jocs conscients que desenvolupen la sensibilitat auditiva i augmenten la qualitat de l’escolta, el sentit del ritme, la consciència de les formes, el desenvolupament de la imaginació i de la memòria sonora i visual.
I de la mateixa manera els exercicis associatius (so-color, so-forma geomètrica, so-imatge...) amb els quals es vol treballar l’aproximació a altres nivells de consciència, és a dir, a l’inconscient i al subconscient.
Basat en un mètode propi anomenat “Viatges Invisibles”, inspirat tant en les tècniques de l’escriptura poètica com en arts marcials, el món oníric, obres d’orquestra del segle dinou o creacions sonores del futur, aquest tipus de treball ens convida cap allò senzill i perceptible, i instaura una connexió entre allò creatiu i allò humà. Els jocs simbòlics de l’inconscient prenent forma d’obres d’art.
A partir de les experiències i pràctiques realitzades en grup, es demanarà als alumnes que desenvolupin un projecte personal, en forma de un collage sonor, que hauran de presentar a la finalització del curs.
4. Criteris d’avaluació
- La capacitat d’escolta
- L’actitud constructiva
- La participació activa a la obra final del curs
- La presència a les classes, mínima d’un 85%
- L’apertura i el respecte vers el grup
Bibliografia
- CHENG, François. Vacío y plenitud. Siruela, 2004
- CHENG, François. Cinco meditaciones sobre la belleza. Siruela, 2007
- DEREN, Maya. El universo dereniano. ARTEA, 2015
- FELLINI, Federico. Hacer una película. Paidos Ibérica, 1999
- PARADJANOV, Serguei. Ispoved . Azbuka, Moscú, 2001
- KANDINSKY, Wassily. De lo espiritual en el arte. Paidós, 1996
- JUNG, Carl. Recuerdos, sueños, pensamientos Los tres Mundos, 2005
- TARKOVSKY, Andrei. Esculpir en el tiempo. Rialp, 1991
- KINGSLEY, Peter, En los oscuros lugares del saber. Atalanta, 2017
- ROERICH, Nicolas, Uchenie jivoi etiki . Eksmo Press, Moscú, 2002
- KRISHNAMURTI, Le vol de l’aigle . Presses du Chatelet, 2009 --‐ GIBRAN, Jalil, El Profeta, El loco, El vagabundo. Valdemar, 2006
- SCHUMANN, Robert. Cartes d’amour . Buchet-Chastel, Paris 2008
- BRADBURY, Ray. Dandelion wine. Bantam books, New York 1975
- GOLEMAN, Daniel. Emotional intelligence. Bantam books, New York, 1995
- A l’inici del curs es compartirà amb els alumnes una llista més complerta de bibliografia i obres auditives i audiovisuals.
Condicions d'accés
(+info)Artistes de tots els àmbits a la recerca d’un punt d’inici de la creativitat; concretament de l’àmbit de les arts visuals i sonores i del sector audiovisual, però igualment obert a escriptors, poetes, filòsofs, i a altres branques del pensament i la creació.