Sinergies entre art i teràpia

El curs, de caràcter teòric i pràctic, té com a objectiu endinsar-nos en la pràctica creativa des de la mirada psicoterapèutica. Utilitzarem coneixements i eines pròpies de la psicologia humanista (psicoanàlisi, gestalt i bioenergètica) i de la teràpia (anàlisi caracterial, dibuix del mapa corporal i treball amb els centres d’energia) per fer conscient el nostre “jo creatiu” i poder desenvolupar-ne tot el seu potencial. Aprendrem també algunes de les eines necessàries per acompanyar als altres en la seva praxis artística.

És per tant un curs indicat per persones que vulguin iniciar i o aprofundir en el seu desenvolupament artístic i també per professors i personal d’ajuda que vulguin ampliar els seus recursos pedagògics i terapèutics.

Amb la voluntat de practicar i ampliar les eines expressives i enriquir així el procés comunicatiu utilitzarem diferents llenguatges plàstics i visuals (dibuix, pintura, fotografia, collage, estampació...) i també dedicarem algunes classes al treball corporal.

Programa del curs

1. Objectius

Explorar, desenvolupar i enriquir el jo creatiu. Adquirir eines per aprofundir en la pròpia pràctica creativa i per acompanyar els processos creatius aliens.

2. Continguts 

  • Cartografies del Jo: l’autobiografia visual. Combinarem imatge i text per treballar diferents aspectes de l’autobiografia personal i la construcció del caràcter: aspectes del jo, mecanismes de defensa, polaritats i estratègies caracterials.
  • El món de les coses. Investigarem la nostra relació amb els objectes i el seu potencial plàstic, narratiu i simbòlic. Farem servir tècniques d’assemblage per generar objectes nous a partir d’altres objectes i material existent.
  • Ocupació i territori. Investigarem els trets més immediats i instintius de la nostra relació amb l’espai. Farem petits exercicis d’ocupació espacial.
  • De la línia a la matèria. A través de la pintura farem un recorregut pel cos i els diferents centres expressius i energètics amb la intenció de conèixer i dibuixar el propi mapa corporal (centres dominants i bloquejos energètics). Treballarem amb la línia i el gest per explorar els centres superiors (ment, cognició, tècnica i comunicació). Experimentarem amb el color per endinsar-nos en les nostres sensacions i emocions (centre mig) i jugarem amb la matèria per explorar els trets més instintius de la nostra personalitat (sexualitat, creativitat, agressivitat i arrelament).

3. Metodologia

Cadascun dels mòduls tindrà una conferència a mode d’introducció teòrica on s’exposaran els continguts i es facilitaran exemples, eines de treball, referents... La resta de les sessions seran de caràcter pràctic però inclouran sempre una introducció al treball i una recollida o posta en comú. Es combinaran així els aspectes expressius i analítics possibilitats per la trobada entre l’art i la psicoteràpia.

4. Avaluació

L’escola dona un diploma d’assistència si s’ha assistit satisfactòriament a un mínim del 80% de les sessions

Bibliografia

  • BERGER, John. Rondó para Beberly. Alfaguara, Madrid, 2015.
  • CALLE, Sophie. True Stories. Actes Sud, Arles, 2013.
  • CHEVRIER, Jean-François. Formas biográficas. Construcción y mitologia individual. Museo Reina Sofía, Siruela, Madrid, 2013.
  • DE BOTTON, Alain. El arte como teràpia. Phaidon, 2014.
  • HERNÁNDEZ-NAVARRO, Miguel Ángel; CRUZ, Pedro. Cartografías del cuerpo. La dimensión corporal en el arte contemporáneo. CENDEAC, Murcia, 2017.
  • HUSTVEDT, Siri. Vivir, pensar, mirar. Anagrama, Barcelona, 2013.
  • GUASH, Anna Maria. Autobiografías visuales. Siruela, Madrid, 2009.
  • MARXEN, Eva. Diálogos entre arte y teràpia. Gedisa editorial, Barcelona, 2011.
  • NACHMANOVITCH, Stephen. Free Play. La improvisación en la vida y en el arte. Paidós Diagonales, Buenos Aires, 2004.
  • NARANJO, Claudio. Ensayos sobre psicología de los eneatipos. La Llave, Barcelona,
  • PEÑARRUBIA, Francisco. Terapia Gestalt. La vía del vacío fértil. Alianza, Madrid, 1998.
  • PEREC, Georges. Especies de espacios. Montesinos, Mataró, 2003.
  • RHODES, James, Instrumental. Blackie Books, Barcelona, 2015.
  • SALVADOR, Mario. C. Más allá del Yo. Eleftheria, Barcelona, 2016.
  • ZUMTHOR, Peter. Atmósferas. Gustavo Gili, Barcelona, 2006.
Tema:
Docent

Rosa Ferrer Reglà

www.projecteatena.com

 

Número d'hores
60h
Dates
16.2.21–1.6.21
Dies
dimarts
Horari
16:30–20:30h
Nivell
Mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES
Condicions d'accés

Persones que vulguin iniciar i o aprofundir en el seu desenvolupament artístic i en el seu procés de creixement personal. Professors i personal d’ajuda (psicòlegs, terapeutes, personal sanitari...) que vulguin ampliar els seus recursos pedagògics i terapèutics.

Requisits: No es requereix un nivell o formació prèvia.

Màxim d'alumnes
15
Preu
500 + 100€ d’inscripció