Pintura al tremp d’ou
Aquest curs t’ofereix la possibilitat d’indagar en una de les tècniques pictòriques més antigues i més utilitzades durant la història de la creació visual; el tremp d’ou. Des del romànic, s. XI, a les pintures contemporànies del s. XXI. Crearem des de zero una (o més) imatge(s), el suport de fusta, les pintures a partir de pigments, etc. Durant les primeres sessions: veurem referents, en coneixerem breument la història i t’explicaré com executo jo la tècnica; a partir d’aquí, el coneixement anirà construint-se (o reconstruint-se) a partir de l’intercanvi i la interacció entre les persones participants.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
L’objectiu d’aquest curs, és l’aprenentatge (i experimentació) de la tècnica de la pintura al tremp d’ou sobre fusta; també la realització d’un o varis artefactes visuals (imatges), seguint un estil propi, o bé, utilitzant la història de referent.
2. Continguts
- Explicació teòrica i context: S’explicarà el recorregut històric d’aquesta tècnica, presentant exemples de peces i artistes que l’han utilitzat, des de l’art romànic fins a la contemporaneïtat.
- Preparació del suport: En aquest apartat s’explicarà, i es durà a terme (vàries sessions), la realització d’una emprimació a la mitja creta sobre un suport de fusta, que serà la base sobre la qual es pintarà.
- Creació de la imatge: S’explicarà com realitzar una imatge, es pensarà una idea i es realitzarà un esbós.
- Explicació de la tècnica: S’explicarà com utilitzar la tècnica del tremp d’ou per aconseguir els resultats que ens interessen i els mètodes idonis, segons els antics mestres.
- Traspàs i pintura: S’explicarà com Traspassar l’esbós al suport, es farà “l’aglutinant” i començarem a pintar l’artefacte.
3. Metodologia
La metodologia d’ensenyament seguirà perspectives pedagògiques construccionistes. El coneixement anirà construint-se (o reconstruït-se) a partir de l’intercanvi i l’acció/interacció de les persones participants amb la tècnica.
Es procurarà “explicar” per sobre “d’ensenyar”, per aconseguir un millor (i més crític) aprenentatge.
4. Criteris d’avaluació
- Assistència: 30%
- Motivació i interès en l’aprenentatge: 20%
- Progrés de l’alumne: 10%
- Realització de la (es) peça(ces): 30%
- Lliurament de la(es) peça(ces) final(s): 10%
- L’escola dona un diploma d’assistència si s’ha assistit satisfactòriament a un mínim del 80% de les sessions
Bibliografia
- PEDROLA, Antonio, Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas, Editorial Ariel, Barcelona, 2004.
- BLASCO, Anna María, La pintura romànica sobre fusta. Editorial Dopesa, Barcelona, 1979.
- LORETO, Alibés; FARRÓ, Dolors; MORATÓ, Fortià; TUDÓ, Elisabet. L’ofici de pintar a l’època romànica, Editorial Blume, Barcelona, 1980.
- TOMAN, Rolf. El Románico: Arquitectura · Escultura · Pintura, Editorial Könemann, Colonia, 1996.
Condicions d'accés
(+info)Cap condició