Motlles d’escultura. Reproducció seriada tridimensional. Buidat per a la rèplica d’obra escultòrica

La creació de motlles escultòrics permet la reproducció d’un objecte tridimensional, ja sigui per a la realització d’una edició limitada, o bé com a transició d’un material a un altre.

En funció de la naturalesa de l’objecte original decidirem fer motlles rígids o flexibles, els quals omplirem per obtenir-ne una rèplica. En aquest curs aprendràs a fer motlles de qualsevol objecte emprant materials com l’escaiola, la fibra de vidre, el làtex, la silicona i algunes varietats de resines.

Tant per a artistes interessats/des en aplicar-ho a les seves pròpies creacions, com per a persones que volen obrir un taller de reproduccions tridimensionals.

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Estructura del curs per sessions

Sessió 1

  • Coneixença del grup, explicació del programa general i de la metodologia de treball. Presentació del professor. Organització i higiene de l’espai de treball, sistemes de protecció personal.
  • En quins casos cal fer un motlle? Concepte d’original, còpia de transició i còpia definitiva, així com d’espai negatiu i de positivat.
  • Tipus de motlles i els seus avantatges: rígids/flexibles, oberts/tancats, provisionals/permanents. Tècniques i materials de buidat. Tiratge escultòric d’edició limitada.

Sessió 2

  • Motlles rígids (I) – Oberts i en bloc. Boca d’accés i canals de respiració.
  • Creació de juntes de separació partage, claus de registre. Tancats en bloc.
  • Escaiola, formigó, resina. Agents desemmotllants.

Sessió 3

  • Motlles rígids (II) – Per capes, sistemes de laminat i els seus materials. Motlles per parts, i motlles tancats per làmina. El contramotlle. Cas específic del motlle ceràmic i del motlle per a fosa de metall.
  • Vena d’escaiola, fibres naturals, cartró pedra, fibra de vidre i resina.

Sessió 4

  • Motlles flexibles (I) – Oberts i tancats en bloc. Juntes de separació. Caixa de contenció.
  • Silicones, làtex vulcanitzat, gomes de poliuretà.

Sessió 5

  • Motlles flexibles (II) – Mètode de laminat flexible per capes. Tixotròpics, accelerants i altres additius. Reforç de la silicona. Carcassa rígida o motlle mare per la contenció de la làmina flexible.

Sessió 6

  • Motlles flexibles (III) – Tècnica “primero las madres”: motlle laminat per colada!

Sessió 7

  • Motlles del cos humà – cas específic d’obtenció de còpies hiperrealistes del cos humà. Creació de motlles directes a base d’alginats. Silicones bodycasting.

Sessió 8

  • Buidat (I) – Còpies per colada: escaiola, formigó, cera, resines de polièster, resines de poliuretà, silicones...
  • Còpies per expansió: escumes, soufflés.
  • Còpies per laminat: cartró pedra, vena

Sessió 9

  • Buidat (II) – Materials especials: xocolata, gel, farines i llevats, aliatges de baixa temperatura, polvoritzacions...
  • Desemmotllat. Costures interiors i exteriors.

Sessió 10

  • Acabats – Eliminació de juntes de partage i rastres d’unió. Llimat, polit, i llustrat.
  • Pintat, vestit, efectes i pàtines d’acabat.
  • Conclusions i valoració del curs.

2. Metodologia

El curs s’organitza per sessions de quatre hores setmanals, que comencen amb una breu introducció de la tècnica a conèixer mitjançant una explicació i presentació d’imatges per projector, el visionat d’algun vídeo, i una demostració in situ per part del professor. S’examinen els diferents materials i eines de treball, i s’inicia la pràctica per part de l’alumnat que consisteix en la creació de motlles d’objectes i escultures concretes. L’objectiu és de proporcionar els coneixements i una experiència per a cadascuna de les tècniques, que permeti una ràpida posició d’autonomia per part de l’alumnat.

3. Criteris d’avaluació

Es valorarà la correcta assimilació i aplicació de les tècniques, però no s’entrarà a evaluar la qualitat artística de l’obra.

L’escola dóna un diploma d’assistència si s’ha assistit satisfactòriament a un mínim del 80% de les sessions.

Bibliografia

  • NAVARRO, José Luis, Maquetas, modelos y moldes. Universitat Jaume I, Castelló, 2011
  • De ARRIBA, Pablo et al., Conceptos fundamentales del lenguaje escultórico. Akal, Madrid, 2006
  • MATIA, Paris et al., Procedimientos y materiales en la obra escultórica. Akal, Madrid, 2009
  • MEDERUELO, Javier, Caminos de la escultura contemporánea. Universidad de Salamanca, 2012
  • WAITE BROWN, Claire, Técnicas escultóricas. Taschen, Madrid, 2007
  • SMITH, Ray, Manual del artista. Hermann Blume, Barcelona, 2008

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Dirigit a qualsevol persona amb interès en desenvolupar un projecte d’edició seriada escultòrica professional. No es requereix cap coneixement previ ni teòric ni pràctic. Farem servir escultures (pròpies o d’altres artistes), així com objectes diversos o inclús el propi cos.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.