Esmalt sobre metall

Dur, i alhora fràgil, l’esmalt al foc ens permet donar color a les nostres peces de metall. L’Escola Massana va ser la primera escola a introduir aquesta tècnica a Catalunya, i aquest llegat, continua viu en un taller envoltat de colors on es respira història, creativitat i alquímia. Un Univers infinit de possibilitats artístiques que val la pena descobrir i explorar.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 65€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius 

  • Conèixer el material i les eines pròpies de l’ofici.
  • Aprendre a treballar correctament seguint un ordre i a través dels passos adequats.
  • Adquirir les capacitats necessàries per a una correcta execució de la tècnica de l’esmaltatge.
  • Desenvolupar les capacitats creatives i expressives de l’alumne.

2. Continguts 

  • Breu introducció a l’esmalt i les seves aplicacions.
  • Preparació del coure abans del procés d’esmaltatge.
  • Presentació i explicació dels diferents tipus d’esmalts i la seva aplicació.
    • Exercici: Realització de planxes de coure amb esmalts opacs, transparents i òpals aplicats amb pinzell (tècnica humida) i amb sedàs (tècnica seca).
  • Presentació i explicació d’algunes tècniques d’esmaltatge més avançades: pa de plata i esmalt transparent, pedres i fornitures, esmalts vitrificables, aquarel·les, llapis de grafit, reserves i passats de foc. També aprendrem a aconseguir diferents tipus de textures en funció del temps de cocció.
    • Exercici: Realització de planxes de coure amb cadascuna de les aplicacions esmentades anteriorment.
  • PROJECTE FINAL: Fer una peça en la qual estiguin presents varies de les tècniques apreses durant el curs. Aquesta peça haurà d’anar acompanyada de la seva carta de color, de proves i d’una llibreta de taller amb el registre del procés creatiu.

3. Metodologia

A través de classes teòriques i pràctiques, aprendrem a aplicar l’esmalt sobre metall de la forma tradicional per després aplicar-lo a les nostres peces des d’un punt de vista més contemporani. Les activitats proposades estan pensades perquè els alumnes vagin aprenent i incorporant de forma progressiva coneixements, recursos i tècniques cada vegada més complexes.

4. Criteri d’avaluació

  • L’avaluació de cada alumne/a es farà en funció dels següents paràmetres: les peces esmaltades tant dels exercicis i proves de tot procés com del projecte final - la llibreta de taller - l’assistència - la puntualitat - les intervencions a classe - l’interès - l’atenció a les explicacions - la metodologia de treball.
  • Es requerirà una presència mínima del 80% de les classes.

Bibliografia

  • CODINA, Carles. “La Joieria”. Editorial Parramon. Barcelona 1999.
  • COHEN, Karen L. “ The Art of Fine Enamelling”. Stackpole Books. Pennsylvania, 2020.
  • DARTY, Linda “The Art of Enameling”. Lark Crafts. New York, 2006.
  • LE VAN, Marthe. “500 Enameled Objects; A celebration of color in metal”. Union Square & Co. New York, 2009.
  • LÓPEZ RIBALTA, Núria. “El Esmalte”. Editorial Parramon. Barcelona 2008.
  • VILASÍS, Andreu. “Esmaltar”. Editorial Ausa. Barcelona, 2008.
  • VILASÍS, Andreu. “L’Art d’Esmaltar”. Editorial Sirocco. Barcelona, 1982.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

No requereix cap requisit previ.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.