El món de la performance: Teoria i pràctica de l’art d’acció

Ens endinsarem en l’art de la performance com a vida, aguditzant la intuïció i el coneixement sensitiu, energètic i polític de les nostres corporalitats. Aquesta exploració estarà enllaçada amb xerrades que presenten múltiples teories corporals, coneixent artistes de diverses geografies. Ens plantejarem la pròpia performativitat a través de l’estètica, la composició, el concepte, la motivació i la realització d’accions (individuals i col·lectives) juntament amb la intervenció d’espais i l’ús d’objectes.

Teoria i pràctica de l’Art de la Performance o Art d’Acció. A través d’exercicis específics d’autoconeixement corporal i mental s’aguditzarà la intuïció i el sentit de comunitat prestant atenció a la part sensitiva - energètica- política de les corporalitats que habitem. Es treballarà aquest art vital a través de l’escolta extrema des del ser individual fins a l’ésser comunal. Aquesta exploració corposensorial anirà conjuntament enllaçada amb xerrades i debats sobre les múltiples teories corporals (corpo-geografia, corpo políticx, afectiva / afectadx, corpo identitarix i frontererx, corpo ritual, etc.), coneixent artistes que treballen aquesta pràctica des de diverses geografies i realitats. L’exploració generada permetrà la reapropiació corporal per part dels i les participants i el seu ús com a eina per a la creació d’accions individuals i col·lectives. Es treballarà l’estètica, composició, concepte, motivació i realització de les accions juntament amb la intervenció dels espais i l’ús d’objectes.

Places exhaurides

A qui va dirigit?

(+info) (-info)

Obert a persones amb o sense experiència prèvia en la performance o art d’acció. 

Qui imparteix el curs?

(+info) (-info)

Isil Sol Vil x Marina Barsy Janer

Marina Barsy Janer x Isil Sol Vil són artistes, curadores, investigadores i pedagogues de la performance. Directores de l’espai de creació i pedagogia radical MATERIC.ORG. Curadores de MAR DE ISLAS trobada de performance del Carib i EMPREMTA festival internacional de performance. Marina és doctora en Història i Teoria de l’Art per la Universitat d’Essex i Isil és tècnica superior en Arts Plàstiques i Disseny en Modelisme Industrial per l’Escola Massana. Comencen el seu treball conjunt el 2015 arrelades a la filosofia i poesia de l’amor subversiu x cures extremes. Han presentat obra a Europa, Àsia i les Amèriques a festivals, museus i galeries com Tempting Failure (Regne Unit), Starptelpa Riga Performance Festival (Letònia), CCCB (Espanya), Fundació Brossa (Espanya), Territori festival internacional de performance (Espanya), Ex Teresa Art Actual (Mèxic) i Viva! ArtAction (Canadà), entre d’altres. La seva obra forma part de l’arxiu del Live Art Development Agency (Regne Unit) i del Netherlands Institute for Sound and Vision (Països Baixos), entre d’altres. Han realitzat cursos de performance dins del Programa d’Estudis Independents del MACPR - Museu d’Art Contemporani de Puerto Rico, Massana Permanent de l’Escola Massana centre d’art i disseny de Barcelona i als departaments de Belles Arts de la Universitat de Puerto Rico i la Universitat de Barcelona.

Web

Instagram

Facebook

Isil Sol Vil x Marina Barsy Janer

Programa del curs

(+info) (-info)

OBJECTIUS  

  • Conèixer el món de la Performance o Art d’Acció des de diferents corporalitats i realitats geopolítiques.
  • Entendre’ns com una geografia político-afectiva.
  • Posar en pràctica la teoria: de la teoria farem pràctica i de la pràctica, teoria.
  • Reconnectar amb les memòries de les nostres “cuerpas” com a matèria primera de les nostres accions.
  • Desenvolupar les eines necessàries per a realitzar accions de performance individuals, simultànies i col·lectives.
  • Activar espais no convencionals a partir de la presència individual / comunal.
  • Establir una comunicació intuïtiva entre l’objecte i la nostra pròpia corporalitat.
  • Utilitzar la corporalitat que habitem per enderrocar el que se’ns ha impedit fer.
  • Activar un caràcter crític amb la realitat que ens envolta i utilitzar la performance per crear altres realitats possibles.
  • Crear una nova comunitat.

CONTINGUTS 

Art de la Performance o Art d’Acció (que?, com?, quins cossos?, quines històries?). Es tracta d’ampliar la mirada, no d’acotar i/o definir aquesta pràctica eclèctica i amorfa. Mitjançant la visualització d’obres d’artistes obrirem espais de debat i anàlisi. Es treballarà la performance com Art-Vida, abordant diferents teories corporals (corpo-geografia, corpopolíticx, afectiva / afectadx, corpo identitarix i frontererx, corpo ritual, corpo-degeneradx, etc.) i desenvolupant el que definim com a AmOr Subversiu x Cures eXtremes. A través d’exercicis específics d’autoconeixement i intuïció individual-comunal, treballarem estats alterats de l’ésser que desvelaran la política corporal (lxscuerpxs) dins d’una comunitat efímera. Dins d’aquesta investigació continua, es crearan accions individuals i col·lectives. 

Es desenvoluparà el curs a partir de quatre seccions que sempre estaran interconectadas: corporalitat, identitat, objecte i espai. 

 

Bibliografia

  • ALBARRÁN, Juan, Performance y arte contemporáneo: Discursos, prácticas, problemas. Cátedra, Madrid, 2019.
  • CRUZ SÁNCHEZ, Pedro, Arte y performance: Una historia desde las vanguardias hasta la actualidad. Akal, Madrid, 2021
  • CULLEN, Deborah (ed.), Arte ≠vida. Actions by artists of the Americas 1960–2000. El Museo del Barrio, Nueva York, 2008.
  • D’EMILIA, Dani y CHÁVEZ, Daniel B. Ternura Radical es...Hysteria! Revista. [en línea]. 2015
  • DIAZ, Santiago, Performar es descolonizar. Ensayo de una epistemología corporante. Mundo Performance. Plataforma de investigación y creación alrededor del arte de la performance y el arte contemporáneo [en línea]. 2020.
  • FEDERICI, Silvia, Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Traficantes de sueños, Madrid, 2018 (9a ed.).
  • GALINDO, María, Feminismo bastardo.Brecha Lésbica,La Paz, 2022
  • GARBAYO MAEZTU, Maite, Cuerpos que aparecen: Performance y feminismos en el tardofranquismo. Consonni, Bilbao, 2016
  • GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. En defensa del arte del performance. Horizontes Antropológicos. [en línea]. 2005, vol.11, n.24, pp.199–226
  • JODOROWSKY, Alejandro (dir.), La Montaña Sagrada [película]. 1973
  • PARAJANOV, Sergei (dir.), El color de la granada [película]. 1968
  • Performancelogia: Todo sobre Arte de Performance y Performancistas [en línea]: http://performancelogia.blogspot.com
  • VASON, Manuel, Encounters: Performance, Photography, Collaboration. Arnolfini, Bristol, 2007
  • WARR, Tracy, El cuerpo del artista. Phaidon, Londres, 2006 

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.