Dibuixar per veure

Sovint el que ha experimentat la contemplació vol dibuixar. Fins i tot aquell que no creu tenir aptituds per al dibuix o el que desitja aprofundir i millorar el seu nivell segueix els experiments i exercicis que permeten l’acte de dibuixar, és a dir l’acte reflex de la mà que segueix a la vista.

Cada sessió aporta una proposta concreta i pautada que ens descobreix en forma de joc els conceptes que necessitem per representar i les possibilitats que ofereixen diferents materials de dibuix. Aprenem a concentrar-nos però divertint-nos, amb exercicis que ens mantenen atents i amb ganes.

Seguint les pautes comprenem els processos de percepció i representació i traduïm la realitat visual al llenguatge representatiu: s’aprèn a observar i a sintetitzar, es desenvolupa la creativitat i la sensibilitat.

Polim el nostre dibuix comprenent l’ús dels materials, el mecanisme d’unió entre la vista i la mà reconeixent i evitant confusions representatives.

Amb les propostes i en l’observació dels nostres resultats confrontats amb els dels altres també reconeixem el nostre estil i el món interior que ens proporciona material creatiu; és revelador veure i analitzar com un mateix exercici és representat per cada persona.

Programa del curs

1. Continguts

1.1. Tres continguts generals

  • La representació de la realitat
  • La representació de l’univers personal
  • La utilitat dels materials: Llapis, creta, carbó, tinta Xina, Gouache

1.2. A través d’ells abordarem els continguts concrets

  • La línia i la taca
  • La llum
  • El volum
  • El color
  • La composició
  • Els recursos expressius
  • La representació humana

 Aquests continguts teòrics es van combinant a través de propostes que ens porten a desenvolupar-nos i entendre’ls tal com:

  • Aprendre a mirar: Dibuixar sobre acetat
  • Aprendre a representar: La còpia al revés
  • Transcripció de sons en línia
  • El color: Traduir un objecte amb taca
  • Nocions generals d’anatomia
  • Representació en gran format
  • Evocació d’una imatge interna


2. Metodologia

Cada proposta és individual però es complementa amb les altres i solen durar una sessió. En totes elles hi ha un plantejament amb un tema i material concrets i comprenen un o diversos continguts. El professor acompanya fent observacions i conduint el plantejament.

Primer convida a través de petits exercicis a familiaritzar-se amb el material que utilitzarem. Després es planteja el joc, amb les pautes que s’han de respectar per fer-ho. A la fi de la classe
Hi ha una exposició i comentari general sobre la base dels resultats


3. Avaluació

  • Assistència i el procés de treball.
  • Assistència del 80% de les classes com a mínim
Docent

Marta Marugán

Número d'hores
60h
Dates
8.10.21–4.2.22
Dies
Divendres
Horari
16:30h–20:30h
Nivell
Iniciació-mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà, fancès
Màxim d'alumnes
12
Preu
466€ + 9€ assegurança + 100€ d’inscripció
TOTAL 575€