Creació d’experiències multisensorials

En aquest curs experimentarem i crearem amb olors, sabors, textures i les seves combinacions amb el visual i sonor. Analitzarem exemples d’obres artístiques que fan servir aquests mitjans expressius al llarg de la història, i també coneixerem obres que estimulen altres sentits que no són els cinc tradicionals (com el tèrmic o l’equilibri). Finalitzarem amb la creació d’entorns multisensorials.

Els sentits de proximitat (olfacte, gust i tacte) han estat relegats a l’ombra del visual o sonor majorment a causa de l’auge humanista representat a l’home vitruvià. Després del fracàs de l’Antropocè, quin paper tenen aquests sentits que ens connecten amb la nostra essència animal? A la recent digitalització de les nostres activitats, hi tenen cabuda un altre tipus d’estímuls que no siguin exclusivament audiovisuals? Per i per a què? Com poden aquests dialogar amb la tecnologia digital?

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

• Familiaritzar l’alumnat amb aquest tipus de mitjans expressius.
  • Realitzar creacions d’entorns immersius multisensorials.
  • Reflexionar arran de la sensorialitat digital i del paper que juguen els sentits de proximitat a l’era del post- Antropocè.
  • Inspirar creadors/es a obrir les seves obres en una línia més multisensorial per arribar al públic d’una manera més directa i intensa.

2. Continguts

Blocs temàtics: olfacte, gust, tacte, sentits no tradicionals.

Cada bloc presentarà continguts:

2.1. Teòrics

• Conceptes en l’àmbit perceptiu: Sentits i sensors. Inmersivitat
  • Recorregut històric amb exemples d’obres artístiques que utilitzen aquests mitjans.
  • Opcions i exemples de dispositius de presentació i les seves tecnologies..

2.2. Pràctics

• Exploració de les potencialitats expressives de cada mitjà.
  • Com incloure aquests mitjans en el treball de cada artista.
  • Recorreguts sensorials.
  • Creació d’olors, sabors, experiències tàctils per a les nostres obres.
  • Tecnologies olfactives, gustatives i tàctils.
  • Experimentació amb estímuls pels sentits no tradicionals..

3. Metodologia

És un curs fonamentalment participatiu en el qual es treballaran dinàmiques individuals o grupals per donar lloc a espais de reflexió des de l’experimentació.

Cada bloc comptarà amb dues sessions, una teòrica i una altra de creació activa.

Després del treball d’aquests blocs, les sessions seran eminentment pràctiques i es dedicaran a la creació col·lectiva d’entorns / experiències multisensorials, que es presentaran obertament l’últim dia del curs.

El/la alumne/a ha d’haver assistit com a mínim al 80% de les classes.

4. Criteris d’Avaluació

Es valorarà l’actitud participativa del/la alumne/a, motivació i experimentació activa de les propostes.

A les sessions pràctiques es realitzaran presentacions per a la resta de companys/es del creat-dissenyat-experimentat a la sessió. Es tindrà en compte la implicació en aquestes presentacions i en el treball final a l’hora d’avaluar.

Bibliografia

• GROSZ, Elizabeth,Volatile Bodies ,Toward a corporeal feminism. Indiana University Press, Bloomington, 1994.
  • CLASSEN, Constance, The Color of Angels, Cosmology, Gender and the Aesthetic Imagination.Routledge, London, 1998.
  • U. MARKS, Laura,Touch, sensuous theory and multisensory media. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2002.
  • HOWES, David, Empire of the Senses, The sensual culture reader. Berg, New York, 2005.
  • A. JONES, Caroline, Sensorium, embodied experience, technology, and contemporary art. The MIT Press, Cambridge, 2006–07.
  • EVERS, Frans, The Academy of the Senses, Synesthetics in Science, Art and Education. ArtScience Interfaculty Press, The Hague, 2012.
  • BRAIDOTTI, Rosi, Lo Posthumano. Gedisa, Barcelona, 2015.
  • SCHWARTZMAN, Madeline, See yourself X, Human Futures Expanded. Black Dog Press Limited,London, 2018.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Dirigit a totes les persones amb inquietud creativa que desitgin ampliar el seu espectre expressiu.

Requisits: No es requereixen coneixements previs, però sí aportar biografia, porfoli o CV. Enviar del 1 al 30 de gener 2022 a: massana.permanent@escolamassana.cat posant a l’assumpte requisits + nom del curs

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.