Creació d’experiències multisensorials

Al llarg de la història de l’art les obres que utilitzen estímuls per als sentits de proximitat (gust, olfacte i tacte) són gairebé inexistents fins al segle vint. En aquest curs experimentarem i crearem amb aquests mitjans expressius.

Analitzarem exemples d’obres multisensorials, coneixerem obres que estimulen altres sentits que no són els cinc tradicionals (com el tèrmic o l’equilibri), treballs immersius, i què aporten aquestes estètiques.

Reflexionarem arran de la nova situació post C-19 en relació amb l’expressivitat dels sentits de proximitat.

Finalitzarem amb la creació d’entorns / experiències multisensorials.

En cas de confinament aquest curs continuarà on-line.

Programa del curs

1. Objectius

• Familiaritzar l’alumnat amb aquest tipus de mitjans expressius.
  • Realitzar creacions d’entorns immersius multisensorials.
  • Inspirar creadors/es a obrir les seves obres en una línia més multisensorial per arribar al públic d’una manera més directa i intensa.

2. Continguts

Blocs temàtics: olfacte, gust, tacte, sentits no tradicionals i experiència autoproduïda.

Cada bloc presentarà continguts:

2.1. Teòrics

• Conceptes en l’àmbit perceptiu.
  • Recorregut històric amb exemples d’obres artístiques que utilitzen aquest mitjà.
  • Opcions de dispositius de presentació amb exemples.

2.2. Pràctics

• Exploració de les potencialitats expressives de cada mitjà.
  • Com incloure aquests mitjans en el treball de cada artista.
  • Creació d’olors, sabors, experiències tàctils per les nostres obres.
  • Experimentació amb estímuls per sentits no tradicionals i d’experiències
  • autoproduïdes.

3. Metodologia

És un curs fonamentalment participatiu en el qual es treballaran dinàmiques individuals o grupals per donar lloc a espais de reflexió des de l’experimentació.

Cada bloc comptarà amb dues sessions, una teòrica i una altra de creació activa.

Després del treball d’aquests blocs, les sessions seran eminentment pràctiques i es dedicaran a la creació col·lectiva d’entorns / experiències multisensorials, que es presentaran obertament l’últim dia del curs.

4. Avaluació

Es valorarà l’actitud participativa del/la alumne/a, motivació i experimentació activa de les propostes. En les sessions pràctiques es realitzaran presentacions a la resta de companys/es del creat-dissenyat-experimentat en la sessió. Es tindrà en compte la implicació en aquestes presentacions i en el treball final a l’hora d’avaluar.

L’alumne ha d’haver assistit com a mínim al 80% de les classes.

• CLASSEN, Constance, The Color of Angels, Cosmology, Gender and the Aesthetic Imagination. Routledge, London, 1998.
  • A. JONES, Caroline, Sensorium, embodied experience, technology, and contemporary art. The MIT Press, Cambridge, 2006–07.
  • HOWES, David, Empire of the Senses, The sensual culture reader. Berg, New York, 2005.
  • U. MARKS, Laura,Touch, sensuous theory and multisensory media. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2002.
  • EVERS, Frans, The Academy of the Senses, Synesthetics in Science, Art and Education. ArtScience Interfaculty Press, The Hague, 2012.
  • GROSZ, Elizabeth,Volatile Bodies ,Toward a corporeal feminism. Indiana University Press, Bloomington, 1994.
  • SCHWARTZMAN, Madeline, See yourself X, Human Futures Expanded. Black Dog Press Limited, London, 2018
Tema:

Yolanda Uriz
www.yolandauriz.info

15.2.21–14.6.21
Dilluns
16:30h-20:30h
Iniciació-mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà

Dirigit a totes les persones amb inquietud creativa que desitgin ampliar el seu espectre expressiu

Requisits: No es requereixen coneixements previs, però sí aportar biografia, porfoli o CV. Enviar del 1 de desembre 2020 al 15 de gener del 2021 a: permanent@escolamassana.cat posant a l’assumpte requisits + nom del curs