Art, pedagogia i aprenentatge comunitari

La finalitat d’El curs és indagar en les pràctiques artístiques que incorporen processos d’aprenentatge en el seu desenvolupament i es conformen com a comunitats autònomes enfocades a la presa de poder personal i empoderament col·lectiu. El curs proposa a través de deu sessions un recorregut per les avantguardes artístiques, la cultura llibertària, així com d’altres espais d’autoaprenentatge i experimentació radical. Moltes d’aquestes experiències han estat font d’inspiració i posteriorment actualitzades per moviments artístics contemporanis, de contracultura i en l’àmbit dels moviments socials.

Amb el ressorgiment del que és llibertari, especialment amb l’eclosió de l’15M a Espanya, un nou cicle d’aprenentatge comunitari es va posar en marxa, a què es va sumar el massiu moviment feminista de denúncia de les estructures de poder capitalista patriarcal, i l’activisme global ecologista de transició cap a una nova sostenibilitat. Al llindar d’aquest trànsit cultural d’auto-construcció trobem experiències culturals i artístiques enfocades en el bé comú, que emergeixen en moments puntuals per fer front a determinades circumstàncies, o intermitents que afloren des de la dispersió de les condicions de vida del neoliberalisme.

Així mateix, assistim a el ressorgiment de pràctiques comunitàries impulsades per institucions culturals que donen cabuda en els seus programes educatius i de mediació a formes no convencionals d’aprenentatge. En tot cas la consideració de la cultura i l’art com a bé comunitari per a la construcció d’una nova consciència i comunitat planetària, posa en joc els processos d’aprenentatge necessaris per assolir el canvi de paradigma desitjat. Més encara en el context de crisi sanitària i emergència climàtica que travessen les nostres societats el paper de l’art i la creació comunitària pren un protagonisme inusitat, al convertir-se en garantia de la creativitat i les llibertats humanes.

En cas de confinament aquest curs continuarà on-line

Programa del curs

1. Objectius

Els objectius del curs són els d’aportar una visió holística que ajudi a l’alumne a tenir un panorama del conjunt de pràctiques, que sota el denominador comú de la creativitat i l’apoderament tracen una línia contínua des de l’avantguarda fins als nostres dies per a l’emancipació personal i comunitària a través de l’art i la cultura. De la mateixa manera treballarem sobre el moment present donant eines per a la posada en marxa de projectes.

2. Continguts

  • Aprenentatge, art i comunitat. Aproximació des de l’antropologia i la sociologia.
  • Ètica dels projectes i dels processos. Dimensió espiritual, intercanvi, mutualitat i reciprocitat dels eco-sistemes.
  • Cultura llibertària, emancipació, aprenentatge i actualització de la utopia.
  • Vanguardies artístiques i territori.
  • Contextos de treball creatiu i comunitats. Creació, acció, transició i aprenentatge.
  • Del personal al col·lectiu. La transformació comença per un mateix.
  • Des-aprenentatge través de l’art. Pràctiques instituïents e institucions culturals.
  • Estat d’alerta, polítiques de la restricció i el control. Creativitat col·lectiva i aprenentatge en temps de crisis humanitàries, el reforç d’allò comunitari.


3. Metodologia

L’itinerari del curs comprèn una part d’anàlisi on es treballarà a partir de textos dels conceptes més destacats. També s’estudiaran propostes, pràctiques artístiques contemporànies, moviments d’emancipació cultural i altres experiències en relació a projectes comunitaris d’aprenentatge i de transformació personal. El curs comptarà amb ponents convidats.

La part pràctica inclou l’experimentació, la conceptualització i la creació de propostes. Mitjançant dinàmiques de grup, es proposa un intercanvi comunitari a partir d’aportacions i desitjos personals.

La professora tindrà cura del seguiment, el desenvolupament i la supervisió dels grups.

4 .Criteri d’Avaluació

Elaboració d’un projecte artístic d’aprenentatge comunitari o d’un treball relacionat amb la temà-tica de el curs.
Assistència i participació com a mínim a el 80% de el curs

Bibliografia

  • AISA, Ferran, La cultura anarquista a Catalunya. Edicions de 1984, Barcelona 2006
  • ARDILLO, José, Ensayos sobre la libertad en un planeta frágil. Ediciones El Salmón, Madrid 2014
  • FEDERICI Silvia, Calibán y la bruja. Editorial Traficantes de sueños, Madrid 2010.
  • HARVEY, David, Espacios de Esperanza. Editorial Akal, Madrid 2003
  • MACY, Joanna i JOHNSTONE Chris, Esperanza activa. Ediciones la Llave, Barcelona 2018.
  • MIES, Maria i SHIVA Vandana, Ecofeminismo, Icaria Antrazyt editorial, Barcelona 2016.
  • NIELSEN, Palle, El model. Un model per a una societat qualitativa (1968). MACBA, Barcelona 2010
  • ONFRAY Michael, La comunidad filosófica. Gedisa editorial, Barcelona 2008
  • PEIRANO Marta, El enemigo conoce el sistema. Editorial Debate, 2019
  • RENOM Mercè, MIR García Jordi (eds), Revoluciones en femenino. Icaria Antrazyt editorial, Barcelona 2014.
  • SENNETT, Richard, El artesano. Editorial Anagrama, Barcelona 2009
  • VVAA, Desacuerdos 6. Sobre arte, políticas y esfera pública en el Estado español. MACBA / Arteleku – Diputación Foral de Gipuzkoa; Centro José Guerrero – Diputación de Granada; MACBA; Universidad Internacional de Andalucía – UNIA arteypensamiento; MNCARS - 2011
  • VVAA, ¡Cataluña termina aquí! ¡Aquí empieza Murcia!. Sitesize editors, Barcelona 2014
  • VVAA, Contruir el lloc. Quadern pedagògic. Ajuntament de Barcelona i Sitesize editors, Barcelona 2011
  • VVAA, D’allò comú permanent. Quadern pedagògic. Sitesize editors, Barcelona 2009
  • VVAA, Transductores 2. Pedagogías colectivas y prácticas instituyentes. Diputación provincial de Granada, Granada 2012.
  • VVAA, Nociones comunes. Experiencias y ensayos entre investigación y militancia. Traficantes de sueños, Madrid 2004.
  • REICH Wilhelm, Psicología de masas del fascismo. Edición DDT Banaketak, Bilbo 2014.
Tema:
Docent

Elvira Pujol Masip
sitesize.net

Número d'hores
30h
Dates
16.2.21–27.4.21
Dies
Dimarts
Horari
16:30h–19:30h
Nivell
Mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà
Condicions d'accés

Estudiants i especialistes del món de l’art i del disseny i del àmbit audiovisual, professionals de psicologia, educació social, pedagogia, sociologia, antropologia.

Requisits: aportar CV y ​​carta de motivació per participar en el curs
Enviar el 1 de desembre 2020 al 20 de gener del 2021 a: permanent@escolamassana.cat posant a l’assumpte requisits + nom del curs

Màxim d'alumnes
15
Preu
310 + 100€ d’inscripció