La Plasticitat de la Vegetació. Bioplàstics

Al taller “La plasticitat de la vegetació“, es durà a terme la preparació de moltes receptes i assaigs de bioplàstics a partir de l’elaboració d’ingredients propis i artesanals com: polímer, pigments, textures orgàniques. És important entrar en contacte amb la matèria i desmitificar tots els prejudicis que hi ha al voltant d’aquests.

Per això es posaran en debat les pràctiques més sostenibles, i posteriorment, les oportunitats que els materials brinden per suplir el plàstic tradicional en disciplines com ara el disseny de producte, les arts i les artesanies.

Programa del curs

1. Objectius

Teoria:

• Incorporar coneixement bàsics d’un producció sostenible.
  • Manejar un llenguatge apropiat per a poder referir-se amb propietat a la disciplina que estem treballant.
  • Assimilar coneixements tècnics, científics i químics bàsic per a poder portar amb lògica la instància de la pràctica avanci.
  • Visualitzar per mitjà de vídeos processos productius industrials. Poder fer una comparativa amb el treball artesanal dut a terme. Adquirir criteris propis per a futures decisions.
  • Debatre l’ús i l’aplicació dels bioplàstics.

Pràctica:

• Domini, coneixement, per a la producció casolana d’ingredients
  • Cerca personal de recursos naturals renovables.
  • Assaig i error de receptes de bioplàstics.
  • Proposta i desenvolupament de projecte (artesanal, artístic o de disseny).
  • Muntatge de projecte.

2. Continguts

Teòric:

• Informació específica de la producció sostenible.
  • Vídeos demostratius de la indústria actual del plàstic.
  • Infografies, gràfics, de material tècnic i científic
  • Coneixements bàsics de la bioquímica.
  • Estudi de la cèl·lula d’origen vegetal per comprendre on podem trobar la nostra font de recursos.
  • Presentació de projectes actuals, en funcionament, desenvolupats en un àmbit artesanal, per a inspirar i generar perspectiva.

Pràctic:

• Descobriment de fonts potencials per a una producció sostenible i totalment natural.
  • Receptes de bioplàstics.
  • Pràctiques d’aplicació i construcció.
  • Desenvolupament de proposta d’obra/producte. Seguiment d’aquesta.
  • Muntatge d’obra/producte.
  • Avaluació

4. Metodologia

A les classes hi haurà instàncies de teoria, i altres instàncies de treball pràctic. La teoria s’ensenyarà amb l’ajuda d’una presentació en PWP i alguns vídeos demostratius de la informació brindada.

Un cop finalitzada l’exposició s’obrirà l’espai d’intercanvi d’opinions entre els participants. Després es traslladaran tots aquests coneixements a la pràctica, durant les hores de taller per a:

• Fer un primer aplanament de la zona (km. 0)
  • Identificar una font de recursos renovables.
  • Produir polímer i pigments artesanals.
  • Fer un assaig i error de receptes de bioplàstics tradicionals.
  • En acabar fer una adaptació de les receptes tradicionals als polímers i pigments fabricats per nosaltres.
  • Fer una proposta i desenvolupament de projecte (artesanal, artístic o de disseny).
  • Muntar el projecte.

5. Criteris d’Avaluació

S’avaluarà l’entusiasme i la perseverança amb què es treballi. Els bons resultats d’aquestes pràctiques impliquen molta paciència i tolerància a l’assaig i l’error.

Es pretén que a cada classe hi hagi una participació de l’alumne, juntament amb un registre fotogràfic, comptant la seva experiència sobre els seus experiments, havent aplicat la informació brindada a la classe anterior.

El muntatge del projecte serà totalment lliure.

El muntatge del projecte serà totalment lliure. Aquest podrà adoptar un caràcter tant artístic com de disseny. No es posaran pautes ni traves per al seu desenvolupament. Sempre rebran acompanyament i suport per part de la docent.

El més important serà assolir un bon control de la producció del biomaterial que es designi per a producció del projecte final.

Diploma d’assistència, sempre que es compleixi satisfactòriament el 80% de les hores del curs

• plasticitat4
  • plasticitat3
  • plasticitat2
  • plasticitat1

Agostina Laurenzano

04.10.2022–07.02.2023
Dimarts
16:30h–20:30h
Iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs
castellà

Artistes, artesans, dissenyadors, investigadors de materials i qualsevol persona interessada en la sostenibilitat.

Carta de presentació i motivació Enviar de l’1 al 15 de setembre del 2022 a: massana.permanent@escolamassana.cat posant a l’assumpte requisits + nom del curs

Preu: 100€ d’inscripció + 509€ matrícula + 11€ assegurança
TOTAL 620€