LA GATA PERDUDA. EL PROCÉS

La primera òpera comunitària co-creada amb el barri del Raval

Exposició
10.11.22–13.01.23

Després de quatre anys de treball col·lectiu, el Gran teatre del Liceu i el barri del Raval van estrenar els dies 5 i 7 d’octubre LA GATA PERDUDA, una òpera co-creada amb el barri. Aquesta és la primera producció del programa “Opera Prima”, del programa social LiceuApropa, que vol utilitzar l’art com a pilar de transformació social amb una clara voluntat d’inclusió social a través de la cultura.

Aquest projecte ha suposat una transformació transversal de la institució que passa per activar processos de participació i co-creació, així com sinèrgies comunitàries, promoure la vertebració social del territori a través de la creació artística, apropar l’òpera des de la participació activa i oferir als professionals del Liceu una experiència enriquidora.

Aquesta iniciativa ha comptat amb la intervenció dels veïns i veïnes de la comunitat més eclèctica de Barcelona: més de 40 nacionalitats en 1,1km2 i on es troba la major densitat d’associacionisme de la Unió Europea. Hi han participat (de manera directa o indirecta) quasi 1.000 persones entre persones individuals i entitats i organitzacions

Unes 70 associacions i institucions del Raval han format part del projecte, amb l’estreta col·laboració de la Fundació Tot Raval, Comuart i la complicitat del Districte de Ciutat Vella.

La creació comunitària implica que el barri s’ha inserit en tot el procés de creació artística, des de la dramatúrgia, la interpretació musical i coral i la construcció tècnica amb un diàleg permanent amb professionals de les diferents àrees, tot garantint l’excel·lència artística.

La comparsa de la gata, element escenogràfic que apareix al final de l’òpera ha estat creat per José Menchero en col·laboració amb els següents alumnes en pràctiques de l’Escola Massana: Albert Gràcia, Elena Villalba, Marianna Bellmunt i Samuel Colominas, sota l’atenta mirada de Joan Navarro.

Els dissenys de la imatge de La gata perduda, que inclou cartell, programa de mà, i altres elements físics i digitals de presentació i promoció de l’òpera han estat co-creats per un grup format per: creatius del Centre Ocupacional Sínia i alumnes de l’Escola Massana, acompanyats en el procés per l’artista Curro Claret i equips d’ambdues entitats. Les alumnes de la Massana co-autores dels cartells han estat: Aina Andrés, Alba Abellán, Alba Castelló, Alba Panyella, Ariadna Planchart, Joana Massó, Montserrat Calle i Sílvia Rosell.  Els creatius de Sínia han estat: Elena Carcedo, Jaume Solé, Jordi Desquens i Oriol MB, amb l’acompanyament de Roseta Marí, Eli Vico i Valle Grande.

En paral·lel a l’exposició s’han plantejat les d’activitats :

Dijous 17.11–11.30h: Diàleg al voltant de la creació dels cartells amb Centre Ocupacional Sínia i Escola Massana.

Dijous 24.11–19h: Diàleg al voltant de la creació del gran graffiti del terra.

Dimarts 29.11–19h: Diàleg entre Montse Amenós, autora del vestuari i els responsables de la confecció Top Manta i Dona Kolors.

La lluita d’un barri que no es resigna a ser manipulat i que es rebel·la contra els poders fàctics; el barri és en si mateix un personatge, interpretat per la massa coral dels cors amateurs del Raval.

La gata perduda desborda tant talent i tanta passió que la converteix en un esdeveniment artístic i humà únic. Enhorabona a tothom qui l’ha fet possible.