Joieria bereber de la Kabylia

El curs està basat en les diverses tècniques de la joieria de la Kabylia, sens dubte la regió més fecunda en joies de tot l’Àfrica del Nord. El curs ensenya a dominar tots els elements de la joieria de la Kabylia, tals com la filigrana, els enllaços de pedres, els treballs de cisellat i la particular manera d’aplicar i coure els esmalts.

A través de la realització d’aquestes joies tan característiques, podrem comprendre tot el significat i el valor d’aquestes peces d’art, que són una expressió del treball que ha romàs generació rere generació, i també comprendre tot el contingut cultural i simbòlic que aquestes joies porten.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 200€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

En aquest curs d’orfebreria de la Kabylia, el primer que farem serà descobrir un art molt antic mitjançant un acostament teòric i en segon lloc ens centrarem en la part pràctica, realitzant peces de joieria seguint l’aprenentatge proporcionat durant el curs.

2. Continguts

Desenvoluparem uns continguts teòrics breus sobre la història d’aquesta orfebreria en les seves diverses facetes per conèixer-ne l’origen i l’evolució, tema força important per comprendre tota la dimensió social, cultural i simbòlica d’algunes obres centrals del ric i variat aparador dels joiers de la Kabylia.

3. Metodologia

No predominaran les teories complicades, ja que considerem que en aquest curs els aspectes pràctics són molt rellevants. La pràctica serà la més directa i completa possible; combinarem, pas a pas, les tècniques bàsiques amb la projecció individual.

Ens centrarem especialment en les tècniques de la filigrana, en la creació de motius de filigrana amb les seves diverses combinacions, dels calottes, en el cisellat decoratiu dels fils, en la soldadura, en l’aplicació i la cocció dels esmalts, els enllaços de pedres, etc.

Òbviament, durant el curs pràctic s’ensenyarà la utilitat i el bon ús de les eines necessàries per realitzar aquest tipus de treball.

A través de l’aprenentatge i del domini efectiu de les tècniques emprades pels artesans de la Kabylia, cada alumne podrà crear els seus propis dissenys incorporant-ne la seva sensibilitat i els seus gustos en formes, textures i colors.

4. Criteri d’avaluació

• L’avaluació es farà sobre l’assistència regular i puntual així com les intervencions dels alumnes a classe, l’interès i l’atenció.
  • Es valorarà una presentació acurada dels treballs a realitzar a nivell d’innovació i progressió, d’originalitat i de personalitat.
  • Es mirarà si la presentació dels treballs és correcta i coherent amb la intenció del resultat requerit.
  • Tots els exercicis pràctics per fer una joia serviran d’avaluació continuada.
  • L’alumne haurà d’assistir al 80% de les classes.

Bibliografia

• CAMPS-FABRER, Henriette, Bijoux berbères d’Algerie . Edisud, Aix-en-Provence, 1990.
  • CAMPS-FABRER, Henriette, Bijoux de grande kabylie. Collection Musée du Bardo, Argel, 1970.
  • HADDADOU, M.A., Guide de la culture et de la langue berbères. Enal-Enap, Alger, 1994.
  • SADEG, Rachid, Motifs berbères. R. Sadeg, Tizi-Ouzou, 1991.
  • SAYAD, Ali, La Kabylie a Morvan / Ateliers d’art et traditions kabyles. Catalogue.
  • BOUDRIES, M., un artisan algerien-le bijoutier Kabyle. Revue Nº 31. Alger, 1940.
  • MAKILAM, Signes et rituels magiques des femmes kabyles. Édisud, Aix-en-Provence, 1999.
  • Musée du Quai Branly. Ideqqi. Art des femmes berbères. 5 Continents, Milan, 2007.
  • CODINA, Carles, Orfebreria. Parramón, Barcelona, 2001.
  • CODINA, Carles, Aula de joieria. Tècniques bàsiques. Parramón, Barcelona, 2009.
  • HACHID, Malika, Les pierres escrites de l’atlas saharien 1 et 2. Enag, Alger, 1992.
  • DONSIMONI, M., KEMMAR, M., PERRET-KARNOT, C., Les bijoutiers d’Ath – Yenni. Achab, Tizi-Ouzou, 2010.
  • GAST, Marceau, ASSIÉ, Yvette, Des coffres puniques aux coffres kabyles. Bouchene, Argel, 1993.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

El curs està destinat a totes les persones que vulguin aprendre les tècniques bàsiques de la joieria berber de la Kabylia i que vulguin imprimir la seva pròpia visió i creativitat a partir d’unes tècniques de treball ancestrals i de forta tradició popular.

Període:

2n quadrimestre

Tema:

oficis i tècnica

joieria

Docent

Karim Oukid

Número d'hores
22/02 al 13/06
Dijous
16:30 a 20:30h
Nivell