Il·lustració. Taller d’assaig gràfic
La idea d’aquest taller és que cada alumne surti amb una proposta o línea de treball en la qual s’hibridi pensament amb el llenguatge gràfic.
Es proposa un taller d’acompanyament en el procés creatiu basat en tres pilars; l’experiència personal, què m’ha funcionat a l’hora de treballar i què no, referents, etc.; una part de focalització i disposició pel treball i el joc que passa per la meditació; i finalment, una part teòrica on s’aprofundirà en els mètodes d’investigació o teories alhora de generar una problemàtica i desenvolupar-la.
Es demana a cada alumne que porti una problemàtica que vulgui desenvolupar al curs. En cas que no se sàpiga d’on treure una idea, es donaran recursos per detectar i valorar les motivacions i idees personals.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
- Crear/iniciar una publicació on s’inclogui pensament, ja sigui en forma d’assaig o relat gràfic .
- Assolir els coneixements necessaris per dur-ho a terme de la manera que es desitgi, donant suficient marge, perquè hi hagi cabuda per qui vulgui fer-ho d’una manera molt professional o underground.
- Assolir una rutina que afavoreixi a l’hora d’abordar el treball personal.
- Adonar-se de la importància del joc en el procés creatiu.
- Donar eines per iniciar-se al món de la recerca no acadèmica.
2. Continguts
- Què és i què no és l’assaig gràfic
- Tipus d’assaig
- Tipus de narracions gràfiques
- Introducció a l’investigació
- Estudi de referents
- Tutories per projecte
- Problematització i intencionalitat del projecte
- Sistemes i solucions gràfiques
- Estructura i narració
- Treballant amb les conclusions
- Classe 1: introducció al curs. Continguts i estructura.
- Classe 2: el diagrama com a forma de pensar.
- Classe 3: definir una proposta concreta.
- Classe 4: la sinopsis.
- Classe 5: la introducció a un assaig gràfic.
- Classe 6: la portada i la seva relació amb l’obra.
- Classe 7: investigació: metodologia i casos.
- Classe 8: argumentació.
- Classe 9: conclusions de l’obra.
- Classe 10: cloenda.
3. Metodologia
Les classes, de tres hores, es dividiran en blocs temporals. Durant el primer bloc ens centrarem en referents i teoria, els alumnes posaran en comú la seva feina i/o es convidarà al joc. Durant el segon bloc ens concentrarem en la feina personal i finalment hi haurà una sessió de cloenda i d’intercanvi d’impressions. La majoria del treball estarà tutoritzat i el ritme i objectius estaran adaptats al nivell individual de l’alumnat.
4. Criteri d Avaluació
Dependrà en gran part del compromís, la implicació i participació activa a la classe. Es tindran en compte els resultats amb relació al nivell de cadascú, ja que aquest taller s’ofereix tant a principiants com a nivells més avançats.
Bibliografia
- DURAN, Meritxell. Depresión o victoria: crónica de una batalla. Reservoir books, Barcelona, 2020.
- AVANESSIAN, Armen; TÖPFER, Andreas. Dibujo especulativo 2011–2014. Paradiso editores, 2018
- LAMARRE, Guillaume. Storytelling. Ed GG, BArcelona, 2019
- POMPEIA, Nuria. Mujercitas. Kairós, Barcelona, 1977.
- JULY, Miranda, Te elije. Seix Barral, Barcelona, 2012.
- JUNCOSA, Carlota. Carmen de Maicena: una biografía. Blackie Books, Barcelona, 2017.
- JUNCOSA, Carlota. Grafiti Post-Doc. (Inèdit)
- JUNCOSA, Carlota. Carmen de Mairena: una biografía. Blackie Books, Barcelona, 2017.
- JUNCOSA, Carlota. Ábrete. (inèdit)
- ROKUDENASHIKO. Obscenidad. Ed. Astiberri, 2018.
- SAEZ, Juanjo. El arte: conversaciones imaginarias con mi madre. Random House Mondadori, Barcelona 2006
- SALLARES, Mireia. Las muertes chiquitas. Un ensayo documental de Mireia Sallarès sobre los orgasmos. Arcadia,
- STRÖMQUIST, Liv. El fruto prohibido. Reservoir books, Barcelona, 2017
- STRÖMQUIST, Liv. Los sentimentos del príncipe Carlos. Reservoir books, Barcelona, 2019
- STRÖMQUIST, Liv. No siento nada. Reservoir books, Barcelona, 2021
- ZAMBRANO, Juan David. El ensayo: concepto, características, composición. Universidad La Gran Colombia, 2012
Condicions d'accés
(+info)Aquest curs va dirigit a tot aquell que vulgui utilitzar el relat gràfic com a eina per a generar pensament, explicar històries i experimentar amb la seva força creativa.
Web/portfoli.