Fotografies en (des)identitat. Processos i investigació fotogràfica

En el curs FOTOGRAFIES EN (DES)IDENTITAT ens centrarem en la identitat a partir de tres eixos de treball: el cos i la identitat, el paisatge i la identitat, la memòria i la identitat , que explorarem a través de l’experimentació i la creativitat que ofereixen les càmeres, el laboratori i els processos creatius.

El tema que abordarem en aquest curs; Identitat, ens servirà de fil conductor per a abordar diversos processos creatius al laboratori i plató, amb la idea d’experimentar amb aquests processos i apostar pel desenvolupament de diferents projectes al voltant d’una mateixa idea.

Amb aquest curs aprofundirem en les metodologies per a desenvolupar projectes fotogràfics. Des del treball de la idea, reflexió, recerca i presa de consciència de la motivació personal, desenvolupament i materialització del projecte.

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

  • Utilitzar la fotografia com a eina de reflexió.
  • Consolidar els processos i passos a seguir per a acomplir un projecte fotogràfic.
  • Treballar l’alfabetització visual
  • Oferir eines creatives per al treball amb la fotografia

2. Continguts

Treballarem a partir de tres eixos:

2.1. El cos i la identitat

Aproximació fotogràfica per conèixer com les construccions socials, ideològiques i simbòliques influeixen en la nostra percepció i en la manera que tenim per veure i interpretar el cos i la identitat. L’objectiu del taller és contribuir a convertir la fotografia en una eina de reflexió i en una estratègia crítica per qüestionar el concepte d’identitat en la cultura i la societat del nostre temps.


2.2. El Paisatge i la identitat

A través de la fotografia abordarem el paper rellevant que el paisatge té i ha tingut en la formació, consolidació i manteniment d’identitats, El paisatge expressa la dinàmica de les identitats, el que es transforma, el que desapareix i el que pot aparèixer en un futur.

2.3. La Memòria i la identitat

Abordarem la fotografia com a objecte i com a eina d’anàlisi, considerant la seva dimensió temporal, el seu vincle amb el passat i el record que suscita en observar-la., com a forma de re-pensar el passat.
Aquests tres eixos els treballarem amb diverses tècniques i formes creatives; Utilitzarem les càmeres analògiques i digitals, revelarem negatius, treballarem la diapositiva, la doble exposició, el fotograma, el quimiograma, l’escànner com a càmera , la càmera estenopeica, la càmera de plaques, la càmera de l’ordinador, la cianotípia. Donaré llibertat per triar els processos creatius a través dels quals construirem el projecte.

3. Metodologia

  • Introduccions teòriques de cadascuna de les lliçons, seguides de propostes pràctiques.
  • Generar espais de creativitat per a aprendre de les múltiples possibilitats de les eines que utilitzarem.
  • Visualització crítica del treball d’altres autors.
  • Realització de diversos projectes, de cada procés de treball proposaré un projecte.
  • Suport individual en l’aparició de possibles problemes/inquietuds.
  • Posada en comú i anàlisi dels treballs realitzats.

4. Avaluació

  • Assistència presencial a classe.
  • Evolució del seu aprenentatge, participació a classe.
  • Presentació dels exercicis plantejats a cada classe.
  • Avaluació del projecte final.

Bibliografia

  • PIERRE Bordieu. Un arte medio. GG Barcelona, 2003.
  • WALTER Benjamin. Sobre la fotografia, ed.Pre-textos, 2004.
  • SCHAEFER JOHN P. The Ansel Adams guide, Little, Brown and Company, April 15th 1999
  • OSCAR Molina, Fotografías de un diario, Caja San Fernando. Cádiz. 2004
  • HUBERT C. Birnbaum, Existing Light Photography (The Kodak Workshop Series) (Fotografía con luz disponible. Serie taller Kodak), 1984.
  • KODAK, The Art Of Seeing: A Creative Approach To Photography ,1998.
  • KODAK, Advanced Black-and-White Photography, (Kodak Workshop Series), 1998
  • KODAK, Black & White Darkroom Dataguide, Sixth Edition Spiral-bound, 2001
  • A. MEZZENGA. Laboratorio fotografia creativa. Universitalia. 2014
  • DIDI-HUBERMAN, GEORGES. Cuando las imágenes tocan lo real, 2011. Recuperado de
  • http://www.academia.edu/4522481/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real
  • BAJAC, QUENTIN. La invención de la fotografía. La imagen revelada. Barcelona: Blume, 2011.
  • STEPHEN SHORE. Leccion de fotografia: la naturalez de las fotografias. Phaidon,2009
  • GEOFFREY BATCHEN. Arder en deseos: La concepción de la fotografía (FotoGGrafía), 2004.
  • RICHARD SALKELD. Cómo leer una fotografía. Editorial Gustavo Gili, 2014.
  • DAVID PÉREZ (ED.) La certeza vulnerable Cuerpo y fotografía en el siglo XXI. Editorial Gustavo Gili, 2004.
  • MIKE SIMMONS. Cómo crear una fotografía, Editorial Gustavo Gili, 2015.
  • JOAN FONTCUBERTA (ED.) Estética fotográfica. Una selección de textos, 2010.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Dirigit a persones amb inquietuds creatives vers la fotografia, amb ganes de formalitzar diversos projectes fotogràfics.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.