Fotografies en (des)identitat. Processos i investigació fotogràfica
En el curs FOTOGRAFIES EN (DES)IDENTITAT ens centrarem en la identitat a partir de tres eixos de treball: el cos i la identitat, el paisatge i la identitat, la memòria i la identitat , que explorarem a través de l’experimentació i la creativitat que ofereixen les càmeres, el laboratori i els processos creatius.
El tema que abordarem en aquest curs; Identitat, ens servirà de fil conductor per a abordar diversos processos creatius al laboratori i plató, amb la idea d’experimentar amb aquests processos i apostar pel desenvolupament de diferents projectes al voltant d’una mateixa idea.
Amb aquest curs aprofundirem en les metodologies per a desenvolupar projectes fotogràfics. Des del treball de la idea, reflexió, recerca i presa de consciència de la motivació personal, desenvolupament i materialització del projecte.
Programa del curs
(+info)1. Objectius
- Utilitzar la fotografia com a eina de reflexió.
- Consolidar els processos i passos a seguir per a acomplir un projecte fotogràfic.
- Treballar l’alfabetització visual
- Oferir eines creatives per al treball amb la fotografia
2. Continguts
Treballarem a partir de tres eixos:
2.1. El cos i la identitat
Aproximació fotogràfica per conèixer com les construccions socials, ideològiques i simbòliques influeixen en la nostra percepció i en la manera que tenim per veure i interpretar el cos i la identitat. L’objectiu del taller és contribuir a convertir la fotografia en una eina de reflexió i en una estratègia crítica per qüestionar el concepte d’identitat en la cultura i la societat del nostre temps.
2.2. El Paisatge i la identitat
A través de la fotografia abordarem el paper rellevant que el paisatge té i ha tingut en la formació, consolidació i manteniment d’identitats, El paisatge expressa la dinàmica de les identitats, el que es transforma, el que desapareix i el que pot aparèixer en un futur.
2.3. La Memòria i la identitat
Abordarem la fotografia com a objecte i com a eina d’anàlisi, considerant la seva dimensió temporal, el seu vincle amb el passat i el record que suscita en observar-la., com a forma de re-pensar el passat.
Aquests tres eixos els treballarem amb diverses tècniques i formes creatives; Utilitzarem les càmeres analògiques i digitals, revelarem negatius, treballarem la diapositiva, la doble exposició, el fotograma, el quimiograma, l’escànner com a càmera , la càmera estenopeica, la càmera de plaques, la càmera de l’ordinador, la cianotípia. Donaré llibertat per triar els processos creatius a través dels quals construirem el projecte.
3. Metodologia
- Introduccions teòriques de cadascuna de les lliçons, seguides de propostes pràctiques.
- Generar espais de creativitat per a aprendre de les múltiples possibilitats de les eines que utilitzarem.
- Visualització crítica del treball d’altres autors.
- Realització de diversos projectes, de cada procés de treball proposaré un projecte.
- Suport individual en l’aparició de possibles problemes/inquietuds.
- Posada en comú i anàlisi dels treballs realitzats.
4. Avaluació
- Assistència presencial a classe.
- Evolució del seu aprenentatge, participació a classe.
- Presentació dels exercicis plantejats a cada classe.
- Avaluació del projecte final.
Bibliografia
- PIERRE Bordieu. Un arte medio. GG Barcelona, 2003.
- WALTER Benjamin. Sobre la fotografia, ed.Pre-textos, 2004.
- SCHAEFER JOHN P. The Ansel Adams guide, Little, Brown and Company, April 15th 1999
- OSCAR Molina, Fotografías de un diario, Caja San Fernando. Cádiz. 2004
- HUBERT C. Birnbaum, Existing Light Photography (The Kodak Workshop Series) (Fotografía con luz disponible. Serie taller Kodak), 1984.
- KODAK, The Art Of Seeing: A Creative Approach To Photography ,1998.
- KODAK, Advanced Black-and-White Photography, (Kodak Workshop Series), 1998
- KODAK, Black & White Darkroom Dataguide, Sixth Edition Spiral-bound, 2001
- A. MEZZENGA. Laboratorio fotografia creativa. Universitalia. 2014
- DIDI-HUBERMAN, GEORGES. Cuando las imágenes tocan lo real, 2011. Recuperado de
- http://www.academia.edu/4522481/Georges_Didi_Huberman_Cuando_las_imagenes_tocan_lo_real
- BAJAC, QUENTIN. La invención de la fotografía. La imagen revelada. Barcelona: Blume, 2011.
- STEPHEN SHORE. Leccion de fotografia: la naturalez de las fotografias. Phaidon,2009
- GEOFFREY BATCHEN. Arder en deseos: La concepción de la fotografía (FotoGGrafía), 2004.
- RICHARD SALKELD. Cómo leer una fotografía. Editorial Gustavo Gili, 2014.
- DAVID PÉREZ (ED.) La certeza vulnerable Cuerpo y fotografía en el siglo XXI. Editorial Gustavo Gili, 2004.
- MIKE SIMMONS. Cómo crear una fotografía, Editorial Gustavo Gili, 2015.
- JOAN FONTCUBERTA (ED.) Estética fotográfica. Una selección de textos, 2010.
Condicions d'accés
(+info)Dirigit a persones amb inquietuds creatives vers la fotografia, amb ganes de formalitzar diversos projectes fotogràfics.