Esmalt sobre metall. Un jardí de colors

Aquest taller accelerat vol ser un espai per expandir les idees i combinar el bon fer i la perfecció de la tècnica de l’esmalt amb l’experimentació més heterodoxa. Ens plantejarem quina relació tenim amb els colors i com incorporar-los al nostre treball. Veurem les harmonies, els contrastos i les qualitats de totes les tonalitats que disposem en el taller (que són moltes).

A través d’una pràctica constant aplicarem tots aquests coneixements fent composicions que aboquin a resultats personals coherents on la pròpia cartografia actuarà de guia.
Treballarem principalment sobre coure, amb l’opció també d’utilitzar l’acer i la plata (aquesta última a càrrec de cadascú).

L’esmalt és un material noble, tot i ser fill de la terra i el foc. La seva vida és molt llarga i gairebé inalterable. El seu origen ens remet uns pocs mil·lennis abans de Crist. Va néixer per acolorir els metalls, principalment l’or. Però també s’aplica sobre plata, coure i acer.

Els esmalts tenen una amplíssima gamma de colors i copiosos matisos.

Un objecte esmaltat conté l’encant d’una joia. Té l’atractiu i produeix les mateixes sensacions perceptives que les pedres precioses.

Els camins d’experimentació amb aquesta matèria vítria continuen sent tan oberts com l’activitat creativa mateixa.

Programa del curs

1. Objectius

• Adquirir coneixements tècnics de l’esmalt per poder-los aplicar i adaptar a les pròpies idees.
  • Realitzar una col·lecció de peces que respondran a l’exercici proposat a l’inici del curs.

2. Continguts

• Breu introducció al món dels esmalts, història, què són i on s’apliquen.
  • Conèixer la composició dels esmalts i la seva reacció amb el foc.
  • El color: Harmonia, contrast, textura i acabats.
  • Aplicació de l’esmalt en humit i en sec.
  • El dibuix, del paper a l’esmalt. El dibuix gestual a través de la pintura vitrificable.
  • Els vitrificables i les seves possibilitats creatives.
  • Calques i transferibles.
  • Composicions finals emprant l’esmalt i el collage (imatges, papers, fragments d’objectes i altres materials).

3. Metodologia

• Introducció teòrica del tema i desenvolupament pràctic emprant la tècnica de l’esmalt.
  • Es proposarà un tema concret i mitjançant una sèrie d’exercicis l’alumnat desenvoluparà el seu treball acompanyat de la mirada atenta del professor.

4. Avaluació

L’assistència a classe (80%), l’evolució de l’aprenentatge i la presentació acurada dels exercicis proposats.

• BELLI BARSALI, Isa. Lo esmalto in Europa. Milano . Fratelli Fabri Editione, 1966
  • CODINA, Carles. La Joyería. BCN, Parramón, 2006
  • CODINA, Carles. Nueva Joyería. BCN, Parramón, 2005
  • CORAZON, Alberto. Una mirda en palabras. Barcelona. Seix Barral, 2008