Esmalt sobre metall. Un jardí de colors

Aquest taller accelerat vol ser un espai per expandir les idees i combinar el bon fer i la perfecció de la tècnica de l’esmalt amb l’experimentació més heterodoxa. Ens plantejarem quina relació tenim amb els colors i com incorporar-los al nostre treball. Veurem les harmonies, els contrastos i les qualitats de totes les tonalitats que disposem en el taller (que són moltes).

A través d’una pràctica constant aplicarem tots aquests coneixements fent composicions que aboquin a resultats personals coherents on la pròpia cartografia actuarà de guia.
Treballarem principalment sobre coure, amb l’opció també d’utilitzar l’acer i la plata (aquesta última a càrrec de cadascú).

L’esmalt és un material noble, tot i ser fill de la terra i el foc. La seva vida és molt llarga i gairebé inalterable. El seu origen ens remet uns pocs mil·lennis abans de Crist. Va néixer per acolorir els metalls, principalment l’or. Però també s’aplica sobre plata, coure i acer.

Els esmalts tenen una amplíssima gamma de colors i copiosos matisos.

Un objecte esmaltat conté l’encant d’una joia. Té l’atractiu i produeix les mateixes sensacions perceptives que les pedres precioses.

Els camins d’experimentació amb aquesta matèria vítria continuen sent tan oberts com l’activitat creativa mateixa.

Programa del curs

1. Objectius 

  • Adquirir coneixements tècnics de l’esmalt per poder-los aplicar i adaptar a les pròpies idees.
  • Realitzar una col·lecció de peces que respondran a l’exercici proposat a l’inici del curs.

2. Continguts 

  • Breu introducció al món dels esmalts, història, què són i on s’apliquen.
  • Conèixer la composició dels esmalts i la seva reacció amb el foc.
  • El color: Harmonia, contrast, textura i acabats.
  • Aplicació de l’esmalt en humit i en sec.
  • El dibuix, del paper a l’esmalt. El dibuix gestual a través de la pintura vitrificable.
  • Els vitrificables i les seves possibilitats creatives.
  • Calques i transferibles.
  • Composicions finals emprant l’esmalt i el collage (imatges, papers, fragments d’objectes i altres materials).

3. Metodologia

  • Introducció teòrica del tema i desenvolupament pràctic emprant la tècnica de l’esmalt.
  • Es proposarà un tema concret i mitjançant una sèrie d’exercicis l’alumnat desenvoluparà el seu treball acompanyat de la mirada atenta del professor.

4. Avaluació

L’assistència a classe (80%), l’evolució de l’aprenentatge i la presentació acurada dels exercicis proposats.

Bibliografia

  • BELLI BARSALI, Isa. Lo esmalto in Europa. Milano . Fratelli Fabri Editione, 1966
  • CODINA, Carles. La Joyería. BCN, Parramón, 2006
  • CODINA, Carles. Nueva Joyería. BCN, Parramón, 2005
  • CORAZON, Alberto. Una mirda en palabras. Barcelona. Seix Barral, 2008
  • DARTY, Linda. The art of enameling. Ed. Lark Crafts. New York, 2006
  • GARCIA BANUS, J El arte del esmalte. BCN. Successor de E. Messeguer, 1873
  • LÓPEZ-RIBALTA, Núria i PASCUAL, Eva. El esmalte. BCN. Ed. Parramón, 2008
  • FERRER, Isidro. Libro de las preguntas. Ed. Media vaca, 2006
  • MUNARI, Bruno. El arte como oficio. Circulo de lectores, 1989
  • MUNARI, Bruno. Viaggio Nella Fantasia. Ed. Corraini, 1992
  • VILASÍS, Andreu. Esmaltar. Ed. AUSA, 2008
  • VILASÍS, Andreu: L’Art d’esmaltar. BCN. Siroco, S.A, 1982
  • VILASÍS, Francesc. F. Vilasís-Capalleja. Lleida. Ed. Pagès, 2017
Docent

Elisabet Puig Barral

Número d'hores
30h (10 sessions de 3h. 1 sessió setmanal)
Dates
5.10.21–21.12.21
Dies
Dimarts
Horari
16:30–19:30h
Nivell
Iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà
Màxim d'alumnes
12
Preu
310 + 100€ d’inscripció