Color i narrativa
Aquest curs és una exploració de l’ús del color mitjançant diverses tècniques seques, aquoses i mixtes.
L’objectiu general és oferir eines i coneixements que permetin explorar amb detall el llenguatge del color i les seves múltiples possibilitats narratives.
El nexe teòric i pràctic és l’elaboració d’un quadern propi en classe entorn de qüestions relacionades amb la teoria, la percepció i la interacció del color.
Al llarg del curs, es realitzaran exercicis de sintaxi pictòrica, d’utilització de recursos tècnics i narratius molt diversos, i d’articulació del procés creatiu individual.
Programa del curs
(+info)1. Objectius específics
- Explorar les possibilitats narratives de l’ús del color.
- Exercitar la capacitat d’expressió i habilitats tècniques en el tractament dels materials i en l’aplicació dels procediments relacionats.
- Investigar i entendre les característiques del color, de manera que es pugui integrar el procés de creació amb la recerca dels materials.
- Crear diaris tècnics, cromàtic i creatius entorn d’una cartografia de la memòria com a base del procés d’aprenentatge.
- Potenciar el pensament crític mitjançant l’observació de la pròpia obra i de les creades en el context del curs.
2. Continguts i metodologia
El curs es divideix en els següents blocs tècnics i temàtics que s’entrecreuen transversalment:
- Tècniques seques, aquoses i mixtes (veure materials més avall)
- El color a la història (de l’art)
- Memòria visual, mapes de records cromàtics
- Teoria sobre les relacions cromàtiques (Albers 2006; Itten 2005)
L’objectiu metodològic del curs serà la construcció d’una sèrie de quaderns: de tècniques; de mapes de records cromàtics; i de creativitat.
Cada classe es dividirà en tres parts:
- Teòrica, en la qual s’explorarà la narrativa del color des del punt de vista de la història de l’art.
- Tècnica, en la qual s’experimentarà amb diferents materials i procediments.
- Pràctica, en la qual es desenvoluparan els exercicis basats en els conceptes clau abordats i s’elaboraran els treballs del curs.
3. Materials
- Gouache
- Aquarel·la
- Carbonet vegetal i mineral
- Llapis grafit
- Llapis de color
- Acrílic
- Negra xinesa
- Quaderns, suports de diversos tipus, paper, cartó, pinzells, llapis, etc.
4. Criteris d’avaluació
- L’avaluació es farà de manera continuada mitjançant el seguiment del procés de treball, que haurà d’incloure la realització dels exercicis establerts al llarg del semestre. Es valorarà especialment, i sempre d’acord amb els interessos particulars de cada estudiant, la capacitat de reflexió i d’atreviment a l’hora d’experimentar. També es valorarà la participació activa en les discussions dels continguts teòrics i dels treballs desenvolupats durant el curs. L’avaluació es completarà amb un projecte final de curs que pot ser pràctic, teòric o teoricopràctic.
- Assistència del 80% de les classes.
Bibliografia
- ALBERS J., Interaction of Colors. Revised and Expanded Edition. Yale University Press, CS Graphics, Singapore, 2006.
- BLAU A., Gouache, Un manual para principiantes y profesionales. Editorial Gustavo Gili, S.L. Barcelona, 2020.
- CODINA, R., Procediments pictòrics. Experimentació amb el material. Universitat de Barcelona, Barcelona, 2000.
- DOERNER, M., Los materiales de pintura y su empleo en el arte. Reverte SA, Barcelona, 1965.
- HORNUNG, D., Color - Curso Práctico para artistas y diseñadores, Hoaki Books, S.L. Tercera edición, Barcelona, 2020.
- ITTEN J., El arte del color, Editorial Gustavo Gili, S.L. Barcelona, 2020.
- JENNINGS S., Manual del color para el artista. Blume, Barcelona, 2005.
- MANRIQUE M.E., Pintura Zen. Método y arte del Sumi-e. Kairos, Barcelona, 2017.
- PEDROLA, A., Materials, procediments i tècniques pictòriques. Ariel, Barcelona, 1998.
- PASTOUREAU M., Los colores de nuestros recuerdos. Periférica, Cáceres, 2020.
- WARBURG A., Atlas Mnemosyne. Akal/Arte y Estética, Madrid, 2010.
- ZELANSKI P. y FISHER M.P., Color, H. Blume, Madrid, 2001.
Condicions d'accés
(+info)Curiositat per la matèria i desig d’obrir vies creatives. S’aprofita millor amb coneixement previ de les tècniques bàsiques de pintura, encara que no és una condició imprescindible.