Color i disseny amb tints naturals

Les matèries colorants es formen a les fulles, les tiges, les escorces, les flors i les arrels de diverses plantes. Són el producte de processos d’intercanvi entre l’organisme de la planta i el sòl, la llum, l’aire i l’aigua.

Els tintorers de totes les parts del mon i a totes les èpoques de la historia han desenvolupat maneres de treure els colorants de les plantes i d’alguns insectes o mol·luscos per donar color a les fibres i als teixits.

L’art de tenyir consisteix a conèixer les matèries i els processos per tal d’aconseguir el color desitjat i que aquest sigui prou estable.

Tenyir amb tints naturals significa recuperar procediments antics i abandonats i adaptar-los al nostre món contemporani. Ens permet donar color a les matèries tèxtils d’una manera respectuosa amb el medi ambient. La experimentació amb els colors d’origen vegetal i animal ens posa en contacte amb la botànica i la química, amb els tintorers de temps antics i amb les fibres tèxtils. Ens porta a fer-nos la nostra pròpia paleta de colors i donar una impremta molt personal i única a les nostres creacions.

En aquest curs s’ensenyaran: mètodes de mordentat i tint per fibres vegetals i animals, aplicació de mordents per a crear estampats, tines d’índigo, tècniques de reserva etc.

1. Continguts

• Conèixer aspectes teòrics, botànics, químics i històrics tant dels tints com de les fibres tèxtils.
  • Preparar tints amb les matèries de tint clàssiques: Roja tintòria, Cotxinilla, Gualda, Campetx, Cecidis de Roure i Índigo.
  • Experimentar amb matèries de l’entorn i de reciclatge: pells de ceba, pells de magrana, olivarda, nous, branques de poda d’arbres fruiters, etc.
  • Aprendre els mètodes per mordentar i tenyir fibra animal i fibra vegetal.
  • Modificar colors amb ferro.
  • Sobre tenyir.
  • Experimentar tècniques de tints amb reserves i altres efectes de color com degradats o taques.
  • Experimentar la tècnica d’estampació amb mordents.

2. Objectius

• Saber aconseguir una paleta de colors.
  • Saber detectar si un material vegetal serveix per tenyir.
  • Potenciar la creativitat i la investigació en el camp del tenyit.
  • Sensibilitzar sobre l’ús sostenible dels recursos que utilitzem en la producció tèxtil.
  • Realitzar un mostrari de colors en llana, seda, lli i cotó
  • Realitzar un projecte personal

3. Metodologia

Les classes tenen forma de taller pràctic en el qual els alumnes realitzaran els seus exercicis de tints i tècniques d’estampació i reserves per crear dissenys.

Durant les classes pràctiques s’explicaran els procediments i també els continguts teòrics.

Cada alumne elaborarà el seu mostrari i es farà el seu llibre de receptes i apunts a més del seu projecte personal.

4. Criteris d’avaluació

Es valorarà:

1. Assistència
  2. Fitxes realitzades
  3. Mostrari de color i dissenys, a partir de l’experimentació amb els tints i les reserves
  4. L’alumne ha d’haver assistit a un 80% de les classes per poder ser avaluat

• BRUNELLO, Franco. L’Arte della Tintura nella historia dell’umanità. Vicenza: Neri Pozza Editor, 1968.
  • CARDON, Dominique. Teintures Naturelles, Delachaux et Niestlé, 1990
  • DEAN, Jenny. wild colour, Octopus Publishing Group, London, 1999
  • LARSEN, Lenor. The dyer’s Art, Van Nostrand Reinhold, NY
  • ROQUERO, Ana, MANUAL DE TINTES de origen natural para lana. Ediciones del Serbal. Barcelona, 1981.
  • SCHWEPPE, Helmut. Handbuch der Naturfarbstoffe, ECOMED Verlagsgesellschaft, Landsberg / Lech, 1993
  • STOREY, Joyce. Tintas y Tejidos, Hermann Blume, Madrid, 1989
  • VARICHON, Anne. Colores, Editorial Gustavo Gili, Barcelona, 2009
  • WADA Yoshiko, I., Memory on cloth, Kodansha Int. Ltd. Tokio 2002
  • COLORS DEL MEDITERRANI colorants naturals per a un textil sostenible? Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terassa, 2010

Cornelia Blümi
www.cornblume.com

inici del 24 al 28 de febrer
per confirmar
16:30h–20:30h
iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

Qualsevol persona interessada en el tema del color.

470€ + 100€ d’inscripció
Curs reconegut pel Departament d’Ensenyament