Cinema fet a mà
Laboratori creatiu per realitzar curtmetratges analògics en 16 mm, sense utilitzar càmera.
Aquest curs és una invitació a explorar el cinema sense càmera com a territori plàstic i experimental. A través de tècniques d’intervenció directa sobre el cel·luloide de 16 mm, transformarem el suport fílmic en un camp expandit de creació.
És una oportunitat per produir el teu propi curtmetratge en 16 mm de manera completament manual. Proposem un procés viu: un recorregut tècnic i sensible mitjançant múltiples maneres de generar imatge en moviment sense recórrer a la càmera. Cada sessió obre una nova possibilitat d’investigació, una nova forma d’habitar la matèria del cinema.
El cursés un espa id’experimentació, descobriment i reflexió crítica sobre el llenguatge cinematogràfic i les seves formes no convencionals. Promou una experiència integral d’aprenentatge que combina teoria, pràctica i creació artística. És un espai per pensar amb les mans, dialogar amb els materials i deixar que el llenguatge cinematogràfic es reveli des de l’inesperat.
A qui va dirigit?
(+info)Aquest curs s’adreça a artistes, cineastes, fotògrafes i fotògrafs, estudiants d’art i a qualsevol persona interessada en explorar les possibilitats del cinema experimental i les tècniques de creació sense càmera.
No calen coneixements previs de cinema o de fotografia: només curiositat i ganes d’experimentar.
Qui imparteix el curs?
(+info)Eduardo Filippi
Eduardo Filippiés cineasta experimental, artista visual i docent, amb una pràctica situada a la intersecció entre cinema, art i arquitectura. Especialitzat en cinema expandit, instal·lacions audiovisuals i tècniques fílmiques analògiques, el seu treball combina procediments artesanals i contemporanis per explorar noves formes de creació sensorial.
Ha impartit cursos a l’ESCAC, a l’ESDi, a EINA, a Xcèntric i al Museu Picasso, aixícom en festivals com L’Alternativa o Punto y Raya. En tots ells ha desenvolupat propostes pedagògiques centrades en la imatge en moviment i el pensament crític. Entre 2020 i 2024, ha estat programador i coordinador de projectes al Zumzeig Cinecooperativa, on ha impulsat espais d’exhibició del cinema d’autor i experimental. La seva obra s’ha presentat a museus, galeries, centres culturals i festivals internacionals. Ha dissenyat i impartit nombrosos tallers de cinema sense càmera, fomentant una mirada material, col·lectiva i artesanal del mitjà cinematogràfic.

Programa del curs
(+info)OBJECTIUS
Explorar les possibilitats creatives del cinema sense càmera mitjançant tècniques manuals mixtes sobre pel·lícula de 16 mm, vinculant diferents camps artístics. Entendre el cinema com un llenguatge físic i sensorial, a través de la realització d’un curtmetratge experimental que qüestioni els modes convencionals de fer i pensar la imatge en moviment.
CONTINGUTS
- Tècniques d’intervenció directa sobre el cel·luloide. Introducció a la història del cinema, el cinema experimental i el cinema sense càmera. Artefactes i lògiques de la imatge en moviment i les seves possibilitats expressives.
- Visionats comentats, debats i exercicis pràctics amb tècniques com:
-
Addició: dibuix directe, hand-painting (pintura manual), collage, màscares, foundfootage en S8/Super 8, 16 mm i 35 mm, impressió, etc.
• Subtracció: ratllat, perforat, aixecament d’emulsió.
• Animació, flicker i cinema estructural.
• Quimigrames, flat-print (còpia per contacte), solaritzacions i tractaments químics.
• Exploració del so òptic i creació sonora.
• Manipulació creativa del projector i del suport de 16 mm.
-
Desenvolupament del curtmetratge.
Procés de creació individual o en grups reduïts. Des de la idea inicial fins a la producció d’imatge i so:
• Conceptualització i planificació.
• Experimentació amb gestos manuals, tècniques i materials diversos.
• Producció del material fílmic i sonor amb a companyament personalitzat.
-
Muntatge i exhibició
Finalització de les peces:
• Edició analògica, ritme i estructura.
• Digitalització i postproducció.
• Projecció pública en 16 mm i col·loqui obert.
-



