Fitografies: processos fotogràfics, flors i plantes

Plantejo el taller com un procés creatiu durant el qual ens nodrirem de plantes, però també de paraules, d’imatges i d’històries.

El taller està plantejat de manera teoricopràctica: realitzarem un recorregut per la història de la fotografia en relació a la botànica, planejarem sobre diferents bibliografies, apuntarem els principals debats filosòfics actuals entorn a les plantes com a artistes o co-creadores d’obres d’art així com la importància de la creació d’espais d’art i cures més sostenibles i interseccionals.

En la part pràctica es realitzaran diferents experimentacions entorn a algunes pràctiques de laboratori sostenible com el revelat amb llet de civada, col fermentada, la utilització de la càmera fosca, fitogrames, la utilització de fongs i algues com a superfícies de projecció lumínica o els pigments naturals en la creació d’imatges fotogràfiques.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 20€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

1. Dotar l´alumne d´una caixa d´eines per a començar, seguir o simplement conèixer les tècniques i els processos corporals-creatius que comporten els treballs fotogràfics experimentals a partir de la botànica.
  2. Adquirir una base bibliogràfica, filmogràfica i fotogràfica sobre el tema per poder abordar de forma teòrico-pràctica els marcs teòrics i filosòfics que impliquen aquestes pràctiques fotogràfiques.
  3. Crear un portfoli o un procés creatiu indivual així com un treball projectual a partir de les tècniques experimentades a les classes.

2. Continguts

1. Revisió historiogràfica i etnològica entorn les pràctiques fotogràfiques experimentals i les plantes.
  2. Marcs teòrics: implicacions filosòfiques sobre estètica i botànica: Plantes co-creadores?
  3. Toxicitat i ecologia en pràctiques fotogràfiques: la permacultura com a model metodològic.
  4. Nature prints: recorregut històric i matèric.
  5. Antotipies i còpies a la clorofil·la.
  6. Treball fotogràfic amb pigments naturals: de l´hapa zome als virats botànics.
  7. Revelar amb plantes: cafenol, civades, malves, col fermentada i menta.
  8. La càmera fosca i altres formes màgiques de visionar.
  9. El lumen i els fotogrames. La cianotipia

Conferència a càrrec de l’artista Joana Moher (@fome_bruta) sobre bio-art (fongs i tèxtils) a partir de la seva obra multidisciplinar i sortida al jardí botànic.

3. Metodologia

El taller es planteja de forma teòrico-pràctica. Cada sessió tindrà una part teòrica a on es plantejaran tots els temes del curs dotats d´unes eines bibliogràfiques, audiovisuals i documentals, i una segona part pràctica estructurada en sessions experimentals (individuals i col.lectives). Cada alumne sortirà amb un portfoli de les tècniques i experiències realitzades així com un projecte de caire més personal.

4. Criteri d’avaluació

Assistència i portfoli d´exercicis.

Bibliografia

• BENNETT, Jane, Vibrant Matter a political ecology of things, Duke University Press, 2010.
  • BENDANDI, Luca (ed), Experimental Photography: A Handbook of Techniques, Thames & Hudson, 2015.
  • DESCOLA, P. , Más allà de la naturaleza y la cultura, Amorrortu, 2005.
  • HERSCHEL, F. W. John, On the Action of the Rays of the Solar Spectrum on Vegetable Colours, and on Some New Photographic Processes, “Philosophical Transactions of the Royal Society of London”, Vol. 132 (1842), pp. 181–214.
  • LENOT, Marc, Jouer contre les appareils: De la photographie expérimentale (Argentique), Editions Fotosinthèses, 2017.
  • LOGAN, Jason, Make Ink A Forager’s Guide to Natural Inkmaking, Abrams, 2018.
  • MARDER, Michael, Plant-Thinking A Philosophy of Vegetal Life. Columbia University Press 2013.
  • STEYERL, H. In Defence of the Poor Image. in The Wretched of the Screen 2009.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

El curs està dirigit a qualsevol persona interessada en la confluència interdisciplinaria entre fotografia, etnografia, filosofia, historiografia, pràctiques fotogràfiques experimentals.

Període:

Preu
100€ inscripció + 329€ matrícula + 11€ assegurança TOTAL
Màxim d'alumnes
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà, anglès