Creació d’experiències multisensorials
En aquest curs experimentarem i crearem amb olors, sabors, textures i les seves combinacions amb el visual i sonor. Analitzarem exemples d’obres artístiques que fan servir aquests mitjans expressius al llarg de la història, i també coneixerem obres que estimulen altres sentits que no són els cinc tradicionals (com el tèrmic o l’equilibri). Finalitzarem amb la creació d’entorns multisensorials.
Els sentits de proximitat (olfacte, gust i tacte) han estat relegats a l’ombra del visual o sonor majorment a causa de l’auge humanista representat a l’home vitruvià. Després del fracàs de l’Antropocè, quin paper tenen aquests sentits que ens connecten amb la nostra essència animal? A la recent digitalització de les nostres activitats, hi tenen cabuda un altre tipus d’estímuls que no siguin exclusivament audiovisuals? Per i per a què? Com poden aquests dialogar amb la tecnologia digital?
Programa del curs
(+info)1. Objectius
- Familiaritzar l’alumnat amb aquest tipus de mitjans expressius.
- Realitzar creacions d’entorns immersius multisensorials.
- Reflexionar arran de la sensorialitat digital i del paper que juguen els sentits de proximitat a l’era del post- Antropocè.
- Inspirar creadors/es a obrir les seves obres en una línia més multisensorial per arribar al públic d’una manera més directa i intensa.
2. Continguts
Blocs temàtics: olfacte, gust, tacte, sentits no tradicionals.
Cada bloc presentarà continguts:
2.1. Teòrics
- Conceptes en l’àmbit perceptiu: Sentits i sensors. Inmersivitat
- Recorregut històric amb exemples d’obres artístiques que utilitzen aquests mitjans.
- Opcions i exemples de dispositius de presentació i les seves tecnologies..
2.2. Pràctics
- Exploració de les potencialitats expressives de cada mitjà.
- Com incloure aquests mitjans en el treball de cada artista.
- Recorreguts sensorials.
- Creació d’olors, sabors, experiències tàctils per a les nostres obres.
- Tecnologies olfactives, gustatives i tàctils.
- Experimentació amb estímuls pels sentits no tradicionals..
3. Metodologia
És un curs fonamentalment participatiu en el qual es treballaran dinàmiques individuals o grupals per donar lloc a espais de reflexió des de l’experimentació.
Cada bloc comptarà amb dues sessions, una teòrica i una altra de creació activa.
Després del treball d’aquests blocs, les sessions seran eminentment pràctiques i es dedicaran a la creació col·lectiva d’entorns / experiències multisensorials, que es presentaran obertament l’últim dia del curs.
El/la alumne/a ha d’haver assistit com a mínim al 80% de les classes.
4. Criteris d’Avaluació
Es valorarà l’actitud participativa del/la alumne/a, motivació i experimentació activa de les propostes.
A les sessions pràctiques es realitzaran presentacions per a la resta de companys/es del creat-dissenyat-experimentat a la sessió. Es tindrà en compte la implicació en aquestes presentacions i en el treball final a l’hora d’avaluar.
Bibliografia
- GROSZ, Elizabeth,Volatile Bodies ,Toward a corporeal feminism. Indiana University Press, Bloomington, 1994.
- CLASSEN, Constance, The Color of Angels, Cosmology, Gender and the Aesthetic Imagination.Routledge, London, 1998.
- U. MARKS, Laura,Touch, sensuous theory and multisensory media. University of Minnesota Press, Minneapolis, 2002.
- HOWES, David, Empire of the Senses, The sensual culture reader. Berg, New York, 2005.
- A. JONES, Caroline, Sensorium, embodied experience, technology, and contemporary art. The MIT Press, Cambridge, 2006–07.
- EVERS, Frans, The Academy of the Senses, Synesthetics in Science, Art and Education. ArtScience Interfaculty Press, The Hague, 2012.
- BRAIDOTTI, Rosi, Lo Posthumano. Gedisa, Barcelona, 2015.
- SCHWARTZMAN, Madeline, See yourself X, Human Futures Expanded. Black Dog Press Limited,London, 2018.
Condicions d'accés
(+info)Dirigit a totes les persones amb inquietud creativa que desitgin ampliar el seu espectre expressiu.
Requisits: No es requereixen coneixements previs, però sí aportar biografia, porfoli o CV. Enviar del 1 al 30 de gener 2022 a: massana.permanent@escolamassana.cat posant a l’assumpte requisits + nom del curs