COS I ROSTRE EN LA PINTURA. ELS TALLERS DE RETRAT I FIGURA DE MASSANA PERMANENT

Aquesta exposició és una selecció de les pintures que han fet els alumnes dels tallers de Retrat i Figura de Massana Permanent en els darrers dos anys. Ara podem veure els resultats del seu aprenentatge, tant en la resolució dels exercicis de classe com en el desenvolupament dels projectes més personals.

El que mostren les obres d’aquesta exposició és el desig d’aquests alumnes per aprendre a pintar, les estratègies utilitzades per a la representació, les idees, sensacions i sentiments posades en joc. Si en aquest perllongat i tenaç aprenentatge han sostingut el seu desig de pintar ha sigut gràcies al seu esforç i al seu gaudi amb la pintura.

En aquests tallers es vol donar una bona base, tant tècnica com conceptual, per afavorir el desenvolupament de recerques personals i produir l’eclosió d’allò que Gilles Deleuze amb tanta lucidesa anomenava el fet pictòric.

És tracta de la singular relació que cada alumne estableix amb la matèria (suport, pinzells, diluents, pigments), de la presa de consciència del mitjà (línies, taques, llum, colors, textures), de l’exploració de les seves possibilitats i el tempteig dels seus límits. És tracta d’una apropiació, de fer una pintura pròpia, i alhora de fer una pintura actual, i per tant, de produir una obertura que travessi els clixés i els codis anquilosats de la tradició. Em pregunto si l’art no és un altre cosa que una obertura i un eixamplament dels horitzons propis.

Caldrà recordar que el retrat actual, avui més que mai, és un mitjà de producció de subjectivitats, un territori de representació on es desplega una dialèctica de les mirades i es posen en joc les construccions del desig, és el lloc on la mirada es rendeix a la fascinació, però també un lloc de reflexió, en el doble sentit, on s’activen uns interrogants que giren en torn dels conceptes d’identitat i alteritat.

Parlo d’una experiència intensa i alhora reflexiva, cognitiva, amb la pintura, de desenvolupar un aprenentatge de la mirada i unes tècniques per a la representació de les aparences, de l’art de fer sorgir les imatges i convocar aparicions i de la capacitat per a desencadenar aquestes forces visuals mitjançant el moviment de la mà, dels gestos que tracen empremptes perdurables.

Josep Maria Cabané, gener 2012.

PARTICIPANTS:
Concha Alonso
Nuri Bofill
Jordi Borràs
Paula Bruna
Anna Clemente
Carmen Dengra
Beatriz Echaniz
Ramon Llonch
Miquel Llorens
Marta Marín
Edmundo Martínez
Mireia Massana
Begoña Mellado
Mª Virtudes Ortega
Josep Ramon Puigdengoles
José Ignacio Rengifo
Josep Rubio
Aina Vela

Del dilluns 16 de gener fins al divendres 3 de febrer de 2012.
Inauguració: dimarts 17 de gener a les 19h.
Sala Busquets i Sala Blava. Escola Massana