El món de la performance: Introducció teòrica-pràctica a l’art d’acció

Introducció teoricopràctica a l’Art de la Performance o Art d’Acció. A través d’exercicis específics d’autoconeixement corporal i mental s’aguditzarà la intuïció i el sentit de comunitat prestant atenció a la part sensitiva - energètica - política del cos que habitem. Es treballarà aquest art vital des de l’escolta extrema des del ser individual fins a l’ésser comunal. Aquesta exploració corposensorial anirà conjuntament enllaçada amb xerrades i debats sobre les múltiples teories del cos (cos-geografia, cos afectiu / afectat, cos identitari i fronterer, cos ritual, cos-degenerat, etc.), coneixent artistes que treballen aquesta pràctica des de diverses geografies i realitats. L’exploració generada permetrà la reapropiació del cos per part dels i les participants i el seu ús com a eina per a la creació d’accions individuals i col·lectives. Es treballarà l’estètica, composició, concepte, motivació i realització de les accions juntament a la intervenció dels espais.

1. Objectius

• Conèixer el món de la Performance o Art d’Acció des de diferents cossos i realitats geopolítiques.
  • Entendre el cos com una geografia político-afectiva.
  • Posar en pràctica la teoria: de la teoria farem pràctica i de la pràctica, teoria.
  • Reconnectar amb les memòries dels nostres cossos com a matèria primera de les nostres accions.
  • Desenvolupar les eines necessàries per a realitzar accions de performance individuals, simultànies i col·lecti- ves.
  • Activar espais no convencionals a partir de la presència individual / comunal.
  • Establir una comunicació intuïtiva entre l’objecte i la nostra pròpia corporalitat.
  • Utilitza la corporalitat que habitem per enderrocar el que se’ns ha impedit fer.
  • Activar un caràcter crític amb la realitat que ens envolta i utilitzar la performance per crear altres realitats possibles.
  • Crear una nova comunitat.

2. Continguts

Introducció a l’Art de la Performance o Art d’Acció (què?, com?, quins cossos?, quines històries?). Es tracta d’ampliar la mirada, no d’acotar i / o definir aquesta pràctica eclèctica i amorfa. Mitjançant la visualització d’obres d’artistes obrirem espais de debat i anàlisi. Es treballarà la performance com Art-Vida, abordant diferents teories del cos (cos-geografia, cos afectiu / afectat, cos identitari i fronterer, cos ritual, cos-degenerat, etc.) i desenvolupant el que definim com a AmOr Subversiu x Cures eXtremes. A través d’exercicis específics d’autoconeixement i intuïció individual-comunal, treballarem estats alterats de l’ésser que desvelaran la política del cos (els cossos) dins d’una comunitat efímera. Dins d’aquesta investigació contínua es crearan accions individuals i col·lectives.

3. Metodologia

Aquest curs comprèn la pràctica com a teoria encarnada. Els conceptes i teories del cos a ser explorades seran tan discutides i exemplificades amb textos i obres d’artistes, com vivenciades a través dels cossos dels i les participants mitjançant els exercicis proposats. Es treballarà tant de manera individual com de manera col·lectiva, qüestionant i repensant tots dos termes. Es desenvoluparà un projecte performàtic des de l’exploració corposensorial de cada individu i la comunitat creada al curs.

4. Criteris d’Evaluació

• Compromís, participació, dedicació, desig, honestedat i confiança.
  • Elaboració de performances al llarg del curs.
  • Assistència presencial a classe amb un mínim de 80%.

• CULLEN, Deborah (ed.), Arte ≠vida. Actions by artists of the Americas 1960–2000. El Museo del Barrio, Nue- va York, 2008
  • GARBAYO MAEZTU, Maite, Cuerpos que aparecen: Performance y feminismos en el tardofranquismo. Consonni, Bilbao, 2016
  • GÓMEZ-PEÑA, Guillermo. En defensa del arte del performance. Horizontes Antropológicos. [online]. 2005, vol.11, n.24, pp.199–226
  • HEATHFIELD, Adrian (ed.), Live Art and Performance. Tate Publishing, London, 2012
  • HERRERA, Álvaro Ricardo, “El ABC del performance en América Latina”, en Todos los cuerpos : Regina José Galindo, 2013, Revista Octubre Art i Disseny, n.7, pp.13–28
  • JODOROWSKY, Alejandro (dir.), La Montaña Sagrada [película]. 1973
  • Performancelogía: Todo sobre Arte de Performance y Performancistas [online] http://performancelogia.blogspot.com/
  • VASON, Manuel, Encounters: Performance, Photography, Collaboration. Arnolfini, Bristol, 2007
  • WARR, Tracey (ed.), El Cuerpo del Artista. Phaidon Press, Londres, 2006

Isil Sol Vil i Marina Barsy Janer
www.marinaxisil.com

4.10.19–7.2.20
divendres
16:30h–20:30h
iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA / ES

Dirigit a totes aquelles persones majors d’edat interessades en l’art de la performance o art d’acció.

Requisits: No és necessari cap tipus d’experiència prèvia en el món de l’art de la performance o art d’acció.

500€ + 100€ d’inscripció