Laca japonesa i kintsugi

Coneixerem les principals tècniques de la laca japonesa per mitja d’uns exercicis basics i la utilització de les seves eines, per desenvolupar aquest art mil·lenari que s’utilitzava per protegir els temples i que actualment es pot amprar també com a procediment en el mon de la joieria i objectes decoratius.

La seva millor utilització està en l’aplicació sobre objectes de fusta assolint un acabat únic que realcen la beta, donant uns colors molt característics d’aquesta tècnica.

Aquesta resina 100% vegetal s’aplica sobre qualsevol material amb pinzell o espàtula, això fa que sigui molt versàtil i un bon revestiment per a tota classe d’objectes proporcionant una gran duresa, ja que no l’ataca cap àcid i s’adapta a qualsevol superfície, metall, fusta, ceràmica, vidre, plàstic, resina.

En aproparem a la filosofia del Wabi-Sabi, la bellesa de l’imperfecte, a través del Kintsugi, donar una nova vida a un objecte que s’ha trencat i que passa d’una funció útil a formar part d’una nova forma estètica.

Cost material: 15€

Programa del curs

1. Objectius

• Conèixer la tècnica i la recerca de la laca japonesa a través d’una constant revaloració i actualització dels procediments.
  • Encara que sembli una tècnica complexa, seguint les explicacions i les fitxes tècniques aconseguirem uns resultats professionals. Durant el curs seguirem els procediments de fa més de tres mil anys, però modernitzant alguns dels seus aspectes.

2. Continguts

• Introducció al món de la laca Urushi, història, origen i futur.
  • Pràctiques de tècniques de laca japonesa principalment sobre metall, explicació teòrica de com utilitzar la laca sobre fusta, mètodes clàssics i actuals.
  • Aprenentatge de 6 tècniques bàsiques i fonamental, closca d’ou i nacre, laca negra mirall, nashiji, pa d’or, gravats, l’arruga. Assecatges, poliments i abrillantats. Polvoritzats i daurats.
  • Treballarem el Kintsugi, com sanar un objecte trencat, perquè apareix aquesta tècnica, la seva història i filosofia, quina és la millor manera de fer-la anar, tècnica clàssica i altres alternatives actuals, materials i eines que podem fer anar, el seu assecatge.
  • Explicació teòrica de com funciona un Kansitsu, que és, com es realitza, assecat.
  • Projectes i realitzacions lliures.

3. Metodologia

• Plantejament dels exercicis des d’un punt de vista teòric-pràctic.
  • El procés de treball és individual, l’alumne podrà proposar el lacat d’un objecte i es plantejarà la metodologia per realitzar-lo.

4. Criteris d’avaluació

• Es requerirà una presència mínima del 80%, a final del curs es presentarà un treball de caràcter pràctic.

• ANDRES, R. “Arte y técnica del Urushi”. Editorial Salvaterra. Barcelona 2000
  • CODINA, C. “la joieria”. Editorial Parramon Barcelona 1999.
  • GERDAU, Lorac “L`art du laques”. Editorial Dessain Et Toba 1973.
Període:

1r quadrimestre

Tema:

urushi

kintsugi

laca japonesa

Docent

Mireia Estopà
Instagram: mireia_urushi
urushi_escolamassana

Número d'hores
04/10/23 al 20/12/23
Dies
dimecres
16:00 a 19:00 h
Nivell
iniciació–mig-avançat
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà
Condicions d'accés

Dirigit a totes aquelles persones interessades en aprendre una tècnica oriental decorativa principalment sobre suport metàl·lic.  No requereix cap requisit determinat, encara que es tracta d’una tècnica que necessita certa paciència.

Màxim d'alumnes
100€ inscripció + 404€ matrícula + 11€ assegurança