Pintura. El color i l’espai al retrat i la figura

L’aprenentatge de la representació del rostre i el cos humans amb la tècnica de la pintura a l’oli. Estudis sobre el gest, la composició de la figura a l’espai pictòric i la creació d’atmosferes cromàtiques. La pintura amb model del natural. Estudi dels tons del color, les seves mescles i l’harmonia cromàtica.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 110€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

L’objectiu d’aquest curs és donar una base tècnica sòlida que permeti a cada alumne desenvolupar la seva pròpia singularitat pictòrica. Es tracta de generar un procés d’aprenentatge dels recursos tècnics pictòrics i les estrategias de representació per pintar amb solvència el rostre i el cos humans. fomentant també la relació conscient amb els materials i una recerca personal dels valors plàstics. Aprendre a relacionar els valors de la llum amb el tons del color, l’estudi de la composició de figures a l’espai i la creació d’atmosferes cromàtiques. Més que com un sistema de codis tancat, amb els clixès i les convencions pròpies de la pintura acadèmica, aquest curs proposa la pràctica pictòrica com un experiència d’obertura que generi una recerca i exploració personals de la pintura. 

2. Continguts

El coneixement de les eines i els materials de la pintura

Introducció i explicació sobre els diferents suports, els pinzells, els colors, la paleta bàsica, els diluents i aglutinants, els accesoris i la neteja del material. 

Introducció als conceptes fonamentals i la teoria del color

Explicació dels conceptes fonamentals de la pintura. Introducció a la teoria del color: el cercle cromàtic, els colors primaris i secundaris i les qualitats del color. 

L’harmonia cromàtica

Exercici pictòric sobre les mescles dels colors necessaris per crear una harmonia cromàtica. 

La relació entre la llum i el color

La relació entre els valors de la llum i els tons del color és una de les qüestions fonamentals de la pràctica de la pintura. Estudi de les mescles per aclarir i enfosquir els colors. 

Estudis sobre el gest: una gramàtica del cos

El cos humà s’expressa amb el gest, estudiarem les possibilitats expressives de la figura, el llenguatge del gest i la seva aportació al significat de la pintura.

Estudis de composició: la figura a l’espai

La relació de la figura amb l’espai que l’envolta. La relació entre varies figures. Estudis del moviment. La creació d’atmosferes cromàtiques. 

Pintar amb model del natural

La diferència entre la forma visual i la forma representada. La percepció visual i l’aprenentatge d’una mirada sintètica. Representar les tres dimensions del cos i el rostre al pla pictòric. L’estudi dels colors locals de la pell: la paleta i les mescles. Sessions amb model del natural. 

Informació i teoria

A més de la dimensió pràctica i del coneixement tècnic de la pintura, en aquest taller també es tindrà en compte la seva dimensió intel·lectual i teòrica. Es facilitarà una amplia bibliografía i una llista de pel·lícules sobre la relació entre el cinema i la pintura.

3. Metodologia

S’ensenyaran les estratègies de representació i la comprensió dels esquemes visuals de la pintura, en una complexitat creixent, partint de fotografies per finalitzar el curs pintant amb el model del natural. A partir del coneixement bàsic de la técnica, s’assessorarà individualment als alumnes perquè desenvolupin la seva singularitat pictórica. El docent compartirà la seva experiència dels coneixements tècnics de la pràctica de la pintura. El mètode consisteix a simplificar les dificultats tècniques (les resistències del material) sense reduir la complexitat pictòrica. 

4. Criteris d’avaluació

Es valoraran l’assistència a classe, l’interès i la motivació demostrats per l’alumne, i també la seva comprensió i el desenvolupament personal en el procés d’aprenentatge de la pintura.

Bibliografia

  • BALL, Philip, La invención del color, Debolsillo Editorial, Barcelona, 2009.
  • BRUSATIN, Manlio, Historia de los colores, Ediciones Paidós, Barcelona, 1997.
  • DELEUZE, Gilles, Francis Bacon. Lógica de la sensación, Arena Libros, Madrid, 2016.
  • DELEUZE, Gilles, Pintura. El concepto de diagrama, Editorial Cactus, Buenos Aires, 2014.
  • MATISSE, Henri. Escritos y consideraciones sobre el arte, Editorial Paidós, Barcelona, 2010.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice, El ojo y el espíritu, Trotta, Madrid, 2013.
  • PEDROLA, Antoni, Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas, Ariel, Barcelona, 2004.
  • SYLVESTER, David, La brutalidad de los hechos. Entrevistas con Francis Bacon, Polígrafa Ediciones, Barcelona, 2009.
  • VAN GOGH, Vincent, Cartes a Theo, Editorial Tres i quatre. València, 2010.
  • WITTGENSTEIN, Ludwig, Observaciones sobre los colores, Editorial Paidós, Barcelona, 2013.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Tot tipus d’alumnes amb coneixements bàsics de dibuix.
Requisits: enviament d’un dossier PDF (massana.permanent@escolamassana.cat) amb un mínim de tres imatges de treballs propis i una carta de presentació.

Període:

2n quadrimestre

Tema:

Pintura

retrat

figura

color

espai

composició

Docent

Josep Maria Cabané

Número d'hores
60h
Calendari
19/02 al 17/06
Dilluns
16:30 a 20:30h
Nivell
iniciació i mig
Preu
100€ inscripció + 599€ matrícula + 11€ assegurança
TOTAL 710€
Màxim d'alumnes
14
Idioma en el que s’imparteix el curs
català, castellà (anglès individual)