Biomaterials fets amb plantes

En aquest taller s’assagen processos per produir biomaterials, que després seran aplicats en objectes d’art, artesania o disseny. Tots els ingredients que es fan servir i s’aprenen són d’origen vegetal, algun d’ells reciclats.

És una oportunitat ideal per als amants de la natura involucrats amb el canvi climàtic i l’economia verda.

L’objectiu del taller és aprendre a crear nous materials i objectes, biodegradables, que puguin reemplaçar els materials artificials i sintètics que majorment es venen al mercat.

S’ assagen receptes per fer bioplastics en forma de làmina, fil o volumètric, pigments laques, pintures de resina d’ arbre i ceres. També es proposa un espai de reflexió sobre les nostres pràctiques de consum.

En aquest taller és primordial posar en pràctica processos de producció relacionats amb eco-friendly, cruelty free, 0 km, biofabricació i economia circular.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 50€

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

A la pràctica:

• Assajar diferents receptes de biomaterials per aconseguir diferents formats (làmines, fils i vo-lúmens).
  • Producció de pigments sòlids vegetals estables i perdurables en el temps, per poder jugar i crear amb color.
  • Disseny i construcció d’ objectes, combinant els materials i els pigments apresos.

En la teoria:

• Enllestir l’alumne/a a treballar amb inspiració gràcies a la presentació d’altres projectes en funcio-nament amb biomaterials.
  • Comprendre on es localitza quin és l’ origen i el sistema productiu de cadascun dels ingre-dents que apliquem per produir nous materials.
  • Incorporar termes bàsics de la química per entendre millor el que succeeix en cuinar els matèria-les.

2. Continguts

Pràctic:

• Recepta de bioplàstic làmina.
  • Receptes de biofils.
  • Receptes de volums amb biomaterials.
  • Recepta de tints vegetals.
  • Recepta de pigment Laca.
  • Receptes d’ aglutinants.
  • Diferents instàncies d’ assaigs de construcció d’ objectes

Teòric:

• Presentació de projectes actuals i en funcionament amb biomaterials, desenvolupats a escales industrials i també artesanals.
  • Infografies, gràfics, vídeos demostratius d’ informació tècnica i científica dels materials amb els quals s’ està treballant.

3. Metodologia

En les classes hi haurà moments de teoria, i altres estones de treball pràctic.La teoria s’ensenyarà amb l’ajuda d’una presentació en PWP i alguns vídeos demostratius de la informació brindada. Una vegada finalitzada l’exposició s’obrirà l’espai d’intercanvi d’opinions entre els participants.Després es traslladaran tots aquests coneixements a la pràctica, durant les hores de taller per a treballar amb les mans, desenvolupar la intuïció i alimentar la imaginació.

Produir pigments artesanals.
Fer un assaig i error de receptes de bioplàstics tradicionals.
En acabat fer una adaptació de les receptes tradicionals als polímers i pigments fabricats per nosotr@s.
Fer una proposta i desenvolupament de projecte grupal (artesanal, artístic o de disseny).
Muntar el projecte grupal.

4. Criteri d Avaluació

S’ avaluarà l’ entusiasme i la perseverança amb què es treballi. Els bons resultats d’aquestes pràctiques impliquen molta paciència i tolerància a l’assaig i error.

Es pretén que en cada classe hi hagi una participació de l’ alumne, juntament amb un registre foto-gràfic i escrit, comptant la seva experiència sobre els seus experiments, havent aplicat la informació brindada en la classe anterior.

(L’escola dona un diploma d’assistència, sempre que es compleixi satisfactòriament amb el 80% de les hores del curs)

MCDONOUGH William, BRAUNGART Michael

“Cradle to Cradle (De la cuna a la cuna): Rediseñando la forma en que hacemos las cosas”. McGraw-Hill, Madrid, 2005

MYERS WILLIAM

“Bio design : nature - science - creativity”. Moma, Estados Unidos, 2018.

GARCIA Rejoin Michel

“Natural Dye Workshop - DVD Set”. Producido por Yoshiko I. Wada (Slow Fiber Studios); diri-gido y filmadopor Andrew Galli (Studio Galli), Francia, 2011–2012–2014–2018.

BADUI DERGAL Salvador

“Química de los alimentos”. Pearson educación, Mexico, 2006.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Adreçat a artistes, artesans, dissenyadors, investigadors de materials i qualsevol persona interessada en la sostenibilitat.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.