Biomaterials fets amb plantes

En aquest taller s’assagen processos per produir biomaterials, que després seran aplicats en objectes d’art, artesania o disseny. Tots els ingredients que es fan servir i s’aprenen són d’origen vegetal, algun d’ells reciclats.

És una oportunitat ideal per als amants de la natura involucrats amb el canvi climàtic i l’economia verda.

L’objectiu del taller és aprendre a crear nous materials i objectes, biodegradables, que puguin reemplaçar els materials artificials i sintètics que majorment es venen al mercat.

S’ assagen receptes per fer bioplastics en forma de làmina, fil o volumètric, pigments laques, pintures de resina d’ arbre i ceres. També es proposa un espai de reflexió sobre les nostres pràctiques de consum.

En aquest taller és primordial posar en pràctica processos de producció relacionats amb eco-friendly, cruelty free, 0 km, biofabricació i economia circular.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 50€

Programa del curs

1. Objectius

A la pràctica:

• Assajar diferents receptes de biomaterials per aconseguir diferents formats (làmines, fils i vo-lúmens).
  • Producció de pigments sòlids vegetals estables i perdurables en el temps, per poder jugar i crear amb color.
  • Disseny i construcció d’ objectes, combinant els materials i els pigments apresos.

En la teoria:

• Enllestir l’alumne/a a treballar amb inspiració gràcies a la presentació d’altres projectes en funcio-nament amb biomaterials.
  • Comprendre on es localitza quin és l’ origen i el sistema productiu de cadascun dels ingre-dents que apliquem per produir nous materials.
  • Incorporar termes bàsics de la química per entendre millor el que succeeix en cuinar els matèria-les.

2. Continguts

Pràctic:

• Recepta de bioplàstic làmina.
  • Receptes de biofils.
  • Receptes de volums amb biomaterials.
  • Recepta de tints vegetals.
  • Recepta de pigment Laca.
  • Receptes d’ aglutinants.
  • Diferents instàncies d’ assaigs de construcció d’ objectes

Teòric:

• Presentació de projectes actuals i en funcionament amb biomaterials, desenvolupats a escales industrials i també artesanals.
  • Infografies, gràfics, vídeos demostratius d’ informació tècnica i científica dels materials amb els quals s’ està treballant.

3. Metodologia

En les classes hi haurà moments de teoria, i altres estones de treball pràctic.La teoria s’ensenyarà amb l’ajuda d’una presentació en PWP i alguns vídeos demostratius de la informació brindada. Una vegada finalitzada l’exposició s’obrirà l’espai d’intercanvi d’opinions entre els participants.Després es traslladaran tots aquests coneixements a la pràctica, durant les hores de taller per a treballar amb les mans, desenvolupar la intuïció i alimentar la imaginació.

Produir pigments artesanals.
Fer un assaig i error de receptes de bioplàstics tradicionals.
En acabat fer una adaptació de les receptes tradicionals als polímers i pigments fabricats per nosotr@s.
Fer una proposta i desenvolupament de projecte grupal (artesanal, artístic o de disseny).
Muntar el projecte grupal.

4. Criteri d Avaluació

S’ avaluarà l’ entusiasme i la perseverança amb què es treballi. Els bons resultats d’aquestes pràctiques impliquen molta paciència i tolerància a l’assaig i error.

Es pretén que en cada classe hi hagi una participació de l’ alumne, juntament amb un registre foto-gràfic i escrit, comptant la seva experiència sobre els seus experiments, havent aplicat la informació brindada en la classe anterior.

(L’escola dona un diploma d’assistència, sempre que es compleixi satisfactòriament amb el 80% de les hores del curs)

MCDONOUGH William, BRAUNGART Michael

“Cradle to Cradle (De la cuna a la cuna): Rediseñando la forma en que hacemos las cosas”. McGraw-Hill, Madrid, 2005

MYERS WILLIAM

“Bio design : nature - science - creativity”. Moma, Estados Unidos, 2018.

GARCIA Rejoin Michel

“Natural Dye Workshop - DVD Set”. Producido por Yoshiko I. Wada (Slow Fiber Studios); diri-gido y filmadopor Andrew Galli (Studio Galli), Francia, 2011–2012–2014–2018.

BADUI DERGAL Salvador

“Química de los alimentos”. Pearson educación, Mexico, 2006.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.