Vídeo de creació artística

Aquest curs és un taller experimental d’estudi del vídeo com a medi per a la pràctica artística.

Formarem un grup d’anàlisi i producció de vídeos creatius en el qual tractarem les relacions entre la imatge videogràfica i l’art, a partir d’elements com el cos, el so, la paraula, l’espai i el temps.

Abordarem el “videoart” com un dels gèneres que conformen l’ampli espectre de la imatge en moviment, identificant diferències entre l’art en vídeo i altres produccions audiovisuals com el cinema experimental, el videoclip, el documental, el vídeo assaig, entre d’altres.

Diferenciarem el videoperformance d’acció per a càmeres o performance d’estudi, preguntant-nos: on s’uneix la imatge en moviment i el cos, l’acció?

També analitzarem la relació de la imatge videogràfica amb espai concret, preguntant-nos: on acaba la imatge en moviment i comença l’espai instal·latiu? Els donarem respostes a aquestes i altres preguntes a partir de propostes personals.

Assumirem al taller que el que està en joc en l’art són les maneres per articular reflexions personals que aportin anàlisis crítiques sobre la cultura visual contemporània.

Programa del curs

1. Objectius

  • Estudiar l’art en vídeo a través d’ una proposta personal.
  • Reconèixer antecedents en la relació art e imatge en moviment.
  • Analitzar els elements estètics de la imatge video-artística: imatge-temps, imatge-espai, cos, so i moviment.
  • Realitzar exercicis específics a partir de la subversió d’aspectes formals del “modo institucional de representació cinematogràfica” (RMI).
  • Estudiar la relació existent entre el vídeo i l’art contemporani.

2. Continguts

  • Art i videografia.
  • Acció per a càmera i performance d’estudi.
  • Video-performance i narcisisme.
  • Video-escultura, videoinstal·lació i entorn televisiu.
  • Moviment i so. Tipus de sons en la escena audiovisual.
  • Què es el “modo institucional de representació cinematogràfica”?
  • Aspectes formals del “modo institucional de representació cinematogràfica”
  • Imatge en moviment i art contemporani

3. Metodologia

  • Anàlisis i discussió grupal.
  • Interacció, exposició i discussió de continguts.
  • Projecció de vídeos.
  • Orientar les diferencies individuals dels participants.
  • Execució de exercicis a partir dels elements específics establerts pel professor.
  • Proposar exercicis pràctics i retroalimentació grupal.

4. Avaluació

  • Avaluació qualitativa.
  • Evolució del seu aprenentatge.
  • Presentació dels exercicis plantejats a cada classe.
  • Participació dins la classe.
  • Avaluació i exposició del projecte final.
  • Compromís, participació, honestedat i confiança.
  • Asistencia presencial a classe amb un mínim del 80%.

Bibliografia

  • BAIGORRI Laura. VIDEO: PRIMERA ETAPA. El vídeo en el contexto social y artístico de los años 60/70. Brumaria. Madrid, 2004.
  • BELTING Hans. Antropología de la imagen. Katz, 2007
  • BREA, José Luis. Las tres eras de la imagen: imagen-materia, film, e-image. AKAL, 2010.
  • BURCH Noël. El tragaluz del infinito. Cátedra. Madrid, 1987.
  • DAVIS Douglas; DOWNEY Juan, FARGIER Jean-Paul… Video Writings by Artists (1970 – 1990) Edited by Eugeni Bonet / Editorial coordination: Carolina Ciuti. LOOP Barcelona, 2007.
  • GROYS Boris. Bajo sospecha: una fenomenología de los medios. Pre-textos, 2008.
  • SICHEL Berta; KRAUSS Rosalind; FRANK Peter … Primera generación. Arte e imagen en movimiento [1963–1986] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Madrid, 2006
  • VIRILIO, Paul; BAUDRILLARD, Jean; PERNIOLA, Mario; CASETTI, Francesco. Videoculturas de fin de siglo. Cátedra. Madrid, 1987
  • GOLDBERG RoseLee; Performance Art: Desde el Futurismo Hasta el Presente, Thames & Hudson (World of Art), 1988.
  • Z
  • MCLUHAN Marshall; Comprender los medios de comunicación: Las extensiones del ser humano, Bolsillo Paisos, Barcelona, 2009.
  • videocreacio3
  • videocreacio2
  • videocreacio1

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.