Art sonor: concepte, edició i gravació

Curs dirigit a artistes visuals, músics o qualsevol mena de creador que vulgui introduir el so a les seves produccions artístiques. L’art sonor és una disciplina que cavalca entre les arts visuals i la música experimental naixent aquest en un moment important d’interdisciplinarietat com és principis del segle passat per a incorporar el fet sonor dins l’espai expositiu i explorar noves formes de desmaterialització.

Un curs on s’ensenyaran tant elements pràctics: gravació, microfonia, edició; com teòrics: Soundscape, escolta, silenci/soroll; amb referents d’aquesta disciplina tant en passat històric com en present contemporani. Un curs que té com a finalitat l’aprenentatge sonor aplicat al fet pràctic dins de la recerca personal artística. Els resultats del curs es veuran reflectits en una mostra final dels projectes realitzats pels alumnes assistents.

Programa del curs

1. Objectius

Donar a l’alumnat les eines necessàries per a aprendre a escoltar i pensar a nivell sonor. Que el so pugui ser una manera més de formalitzar projectes i idees relacionades amb l’àmbit artístic.

2. Continguts i metodologia

Els continguts que s’impartiran es barrejaran entre el que és teòric i el que és pràctic funcionant cada sessió gairebé com a workshop independent sobre un tema concret de l’Art Sonor. D’una banda s’explicaran conceptes que ajudaran a entendre i definir l’àmbit sonor i d’altra, conceptes tècnics per tenir les eines necessàries per a poder desenvolupar projectes. Cada sessió del curs plantejarà un subtema sobre el so que barrejarà ambdós tipus de continguts tenint en un principi una part d’explicació i una segona part de pràctica, encara que alguna d’elles pugui tenir una càrrega més forta d’una part o de l’altra.

3. Criteris d’avaluació

Cada una de les sessions comporta una petita pràctica individual o en grup. S’avaluarà en funció de la implicació durant la sessió i el resultat final de la pràctica. S’avaluarà també la peça final presentada a l’exposició i treballada durant les últimes sessions.L’escola dona un diploma d’assistència si s’ha assistit satisfactòriament a un mínim del 80% de les sessions.

Bibliografia

• ATTALI, Jacques, Noise: The Political Economy of Music (Theory and History of Literature). Manchester University Press, Manchester, 1985.
  • CAGE, John, Silencio: Conferencias y Escritos. Árdora Ediciones, Madrid, 2007.
  • ESHUN, Kodwo, Dan Graham. Rock My Religion. Afterall Books, London, 2012.
  • GRAHAM, Dan, Rock/Music Writings. Primary Information, New York, 2009.
  • IGES, Jose, Conferencias sobre arte sonoro. Árdora Ediciones, Madrid, 2007.
  • Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Fluxus y Fluxusfilms 1962–2002. Madrid, 2002
  • R. LIPPARD, Lucy, Seis años: La desmaterialización del objeto artístico de 1966 a 1972. Akal/Arte Contemporáneo, Madrid, 2004.
  • ROSS, Alex, El ruido eterno. Escuchar al siglo XX a través de su música. Seix Barral, Barcelona,2014.
  • ROSS, Alex, Escucha esto. Seix Barral, Barcelona, 2012.
  • ROUSSEAU, J. Jacques, Escritos sobre música. Universitat de València, València, 2007.
  • SCHAEFFER, Pierre, Tratado de los Objetos Musicales. Alianza Editorial, Madrid, 2003.
  • SCHAFER, R. Murray,The Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Destinity Books, Vermont, 1994.
  • SCHAFER, R. Murray, The New Soundscape. BMI Canada Limited, Ontario, 1969
  • SCHAFER, R. Murray, A Sound Education: 100 Exercises in Listening and Soundmaking. Arcana editions, Ontario, 1992.
  • THEME AMENT, Vanessa, The Foley Grail: The Art of Performing Sound for Film, Games, and Animation. Focal Press, New York, 2014.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.