Torn. Terrisseria com a referent (MATÍ)

Curs tècnic de torn enfocat a l’aprenentatge de les nocions bàsiques (centrar, pujar i donar forma al fang). Oferint les eines que permetin a l’alumnat seguir un procés creatiu autònom en relació amb el material i màquina emprada.

Aquest curs tècnic de torn es planteja des del coneixement de les nocions bàsiques de l’ofici de terrissaire per a aportar eines que permetin a l’alumnat seguir un procés creatiu autònom en relació al material i màquina emprada. S’aprendrà a realitzar un ús òptim tant de l’esforç com del material. Per a això, serà necessari realitzar exercicis per a aprendre a centrar correctament el fang, realitzar una correcta obertura de la base, així com un estirament eficient de la paret amb els menors gestos possibles. En això, una justa utilització de l’aigua, així com la consciència sobre les postures del cos seran indispensables.

L’objectiu principal és aconseguir assimilar correctament cada fase del procés de tornejat. Això permetrà avançar de manera eficaç i per tant, aprendre a tornejar correctament i adquirir les nocions necessàries per a poder començar a plantejar projectes personals i contemporanis emprant aquestes tècniques associades a la tradició les arts i el disseny.

Cost de material a càrrec de l’alumne: 10€

Programa del curs

1. Objectius

2. Continguts

Sent un curs enfocat a la tècnica del torn, es treballarà sobre l’aprenentatge de l’ús de la màquina en relació al material i el cos. Tractant-se d’una tècnica complexa, hauran d’adquirir-se els coneixements necessaris per a arribar a controlar els resultats desitjats. Es començarà a aprofundir en la connexió ment- cos-mà en relació a l’argila en moviment amb el torn.

3. Metodologia

Es plantejaran exercicis bàsics per a integrar de manera efectiva cada fase del procés de tornejat, des del pastat la realització de peces senzilles. La importància del curs recau i se centra en les fases del procés d’aprenentatge del torn, amb la qual cosa, es realitzaran exercicis que consistiran en tornejar i reciclar el fang. Per exemple, es realitzaran taules referencials de les relacions de pes d’argila i altura i gruix òptims assolibles. S’evitarà portar al forn qualsevol peça; fins al final del curs on desenvoluparem un projecte personal; duent a terme un procés sostenible d’aprenentatge.

4. Criteri d’Avaluació

Es realitzarà un seguiment personalitzat de l’alumnat, oferint l’assistència necessària per als diferents nivells i ritmes d’aprenentatge. Es valorarà la capacitat d’escoltar, paciència i concentració. Es valorarà la capacitat de progrés autònom. Tot ofici requereix de compromís, disciplina i responsabilitat en l’ús del material i les instal·lacions. Tractant-se d’una tècnica que requereix d’anys d’aprenentatge, es valorarà la capacitat de motivació i dedicació. L’alumne ha d’haver assistit al 80% de les classes.

• BARBABORMOSA, Isabel, El torn - Ed. Parramón. Col. Arts i oficis
  • CHAVARRÍA, Joaquim, La ceràmica - Ed. Parramón. 1996. Col. Arts i oficis
  • FORT, Ramon, El torn, gir a gir – Ed. Atenea
  • ARTIGAS, J. Llorens, Cerámica popular española - Ed. Blume. 1974.
Període:

2n quadrimestre

Tema:

disseny

oficis i tècnica

Docent

Anas Rifi-Zinati
www.anasrifizinati.com

Número d'hores
19/02 al 17/06
Dies
Dilluns
9:30 a 13:30h
Nivell
des d’iniciació fins avançat
Idioma en el que s’imparteix el curs
indiferent
Condicions d'accés

Qualsevol persona amb interès per la ceràmica i respecte cap a l’ofici, que tingui l’objectiu d’aprendre la tècnica, no de produir peces.

Màxim d'alumnes
100 d’inscripció + 569€ de matrícula+ 11€ assegurança