So i imatges des del mirall interior

Aquest curs es dirigeix a artistes de tots els àmbits a la recerca d’un punt d’inici de la creativitat; concretament de l’àmbit de les arts visuals i sonores i del sector audiovisual, però igualment obert a escriptors, poetes, filòsofs, i a artistes dedicats a altres branques del pensament i la creació.

Endinsant-nos en un procés creatiu, un artista necessita la màxima presencia de l’esperit amb absoluta concentració i imaginació. Existeix un tipus de treball paral·lel que pot ajudar a optimitzar les seves capacitats de reacció i sensibilitat davant el treball mental i emocional, des del qual es poden activar amb més intensitat les capacitats creatives i intuïtives dels participants.

Programa del curs

(+info) (-info)

1. Objectius

Allò conegut és finit, el desconegut infinit. intel·lectualment romanem a una illa enmig d’un inabastable oceà de coses inexplicables. La nostra ocupació a cada generació és reclamar una mica més de terra… (Thomas Huxley)

El curs es construeix en forma de viatge a través de les 10 sessions amb la finalitat d’ajudar a tots els participants a experimentar i reflexionar en varies direccions, proposant-los:

  • Connectar-se amb la seva pròpia creativitat, individual i subjectiva.
  • Explorar els ponts i fils que uneixen el sonor i el visual
  • Desenvolupar la flexibilitat a la visió interdisciplinària de l’art en general.
  • Aprofundir en la seva experiència quant a les relacions entre l’art i els sentits.
  • Tenir més eines davant la recerca de l’equilibri entre el món exterior i el món interior.

2. Continguts

1. El món sonor / Obrir l’oïda / El ritme

  • L’escolta interior. L’escolta exterior
  • Sensibilització a la imatge sonora.
  • Reflexions sobre el pols i la naturalesa de les vibracions sonores. 
  • Treball amb el ritme intern: corporal, sonor i musical.

2. Memòria sonora / El treball amb els símbols i l’inconscient / La veu interior i exterior

  • Iniciació a la consciència i presència de la memòria sonora individual, col·lectiva i espacial. Experimentació.
  • Les emocions i les sensacions conscients i inconscients a través de la veu pròpia.

3. L’inconscient i la creativitat

  • El mirall interior. Les portes de la creativitat.

Convidat: Iván Pintor (UPF, Barcelona)

4. Com retratar un espai-temps amb els ulls tancats

  • Món sonor i temps. Món sonor i espai. Espais i temps oblidats.Espais i temps inventats.

5. Qui soc jo

  • Apropament als altres a través de l’art.
  • Apropament a un mateix. On comença el jo. L’autorretrat musical, sonor i visual.

6. Música i imatge en moviment

  • Diferents nivells de construcció i percepció de la música a la relació amb les imatges. Música d’emocions / música de sensacions.
  • Música i so. Quan la música es converteix en so i el so es converteix en música.

7. Com sona el silenci / La connexió entre els sentits: música i sabor

  • Diferents textures del silenci. La recerca del significat del silenci interior, exterior. Experimentació.

Convidats: Antonio Moreno / Espai de cerimònia del té Caj Chai

8. Música i imatge fixa

  • So i color. Escoltar la pintura. Escoltar la fotografia. La frontera entre el visible i l’audible. Inici de l’autoretrat collage.

Convidat: el fotògraf Guillaume Poussou / Invisible Travels Estudio

9. Desenvolupament d’autoretrat / El sentit de la forma

  • Treball sobre la noció de forma en les composicions auditives i visuals. Treball amb formes geomètriques. Els fils del retrobament entre el sonor i el visual. El collage col·lectiu i individual.

10. Viatges invisibles

  • Tancament simbòlic del curs a través de la finalització de la creació d’un collage col·lectiu, dins del qual els alumnes podran posar en pràctica allò viscut i sentit al llarg del curs.

3. Metodologia

Imaginat com un laboratori viu des de l’experiència in situ, el treball es basarà en una sèrie d’exercicis i jocs conscients que desenvolupen la sensibilitat auditiva i augmenten la qualitat de l’escolta, el sentit del ritme, la consciència de les formes, el desenvolupament de la imaginació i de la memòria sonora i visual.

I de la mateixa manera els exercicis associatius (so-color, so-forma geomètrica, so-imatge...) amb els quals es vol treballar l’aproximació a altres nivells de consciència, és a dir, a l’inconscient i al subconscient.

Basat en un mètode propi anomenat “Viatges Invisibles”, inspirat tant en les tècniques de l’escriptura poètica com en arts marcials, el món oníric, obres d’orquestra del segle dinou o creacions sonores del futur, aquest tipus de treball ens convida cap allò senzill i perceptible, i instaura una connexió entre allò creatiu i allò humà. Els jocs simbòlics de l’inconscient prenent forma d’obres d’art.

A partir de les experiències i pràctiques realitzades en grup, es demanarà als alumnes que desenvolupin un projecte personal, en forma de un collage sonor, que hauran de presentar a la finalització del curs.

4. Criteris d’avaluació

  • La capacitat d’escolta
  • L’actitud constructiva
  • La participació activa a la obra final del curs
  • La presència a les classes, mínima d’un 85%
  • L’apertura i el respecte vers el grup

Bibliografia

  • CHENG, François. Vacío y plenitud. Siruela, 2004
  • CHENG, François. Cinco meditaciones sobre la belleza. Siruela, 2007
  • DEREN, Maya. El universo dereniano. ARTEA, 2015
  • FELLINI, Federico. Hacer una película. Paidos Ibérica, 1999
  • PARADJANOV, Serguei. Ispoved . Azbuka, Moscú, 2001
  • KANDINSKY, Wassily. De lo espiritual en el arte. Paidós, 1996
  • JUNG, Carl. Recuerdos, sueños, pensamientos Los tres Mundos, 2005
  • TARKOVSKY, Andrei. Esculpir en el tiempo. Rialp, 1991
  • KINGSLEY, Peter, En los oscuros lugares del saber. Atalanta, 2017
  • ROERICH, Nicolas, Uchenie jivoi etiki . Eksmo Press, Moscú, 2002
  • KRISHNAMURTI, Le vol de l’aigle . Presses du Chatelet, 2009 --‐ GIBRAN, Jalil, El Profeta, El loco, El vagabundo. Valdemar, 2006
  • SCHUMANN, Robert. Cartes d’amour . Buchet-Chastel, Paris 2008
  • BRADBURY, Ray. Dandelion wine. Bantam books, New York 1975
  • GOLEMAN, Daniel. Emotional intelligence. Bantam books, New York, 1995
  • A l’inici del curs es compartirà amb els alumnes una llista més complerta de bibliografia i obres auditives i audiovisuals.

Condicions d'accés

(+info) (-info)

Artistes de tots els àmbits a la recerca d’un punt d’inici de la creativitat; concretament de l’àmbit de les arts visuals i sonores i del sector audiovisual, però igualment obert a escriptors, poetes, filòsofs, i a altres branques del pensament i la creació.

Aquest curs no s'ofereix en l'actual oferta formativa de Massana Permanent.

Consulteu la llista de cursos actius.