Radio art: la veu com a instrument

Vols fer sentir la teva veu, crear podcast i compartir-ho? Curs dirigit a estudiants d’art, artistes, radioaficionats i dj’s selectors, que vol presentar les múltiples possibilitats que ofereix el mitjà radiofònic com a experiència artística. El radio art és una proposta artística sonora que entén que la ràdio no només és el suport de l’obra, sinó l’essència mateixa de l’obra.

A principis del s. XX amb les avantguardes estètiques, es van succeir múltiples formes de fer radio art que avui podem reprendre per crear noves peces des de la postmodernitat. Per construir un relat propi sonor coneixent els màxims exponents del radio art, els seus usos, les eines del llenguatge sonor radiofònic i els seus útils disponibles. Sent capaços de llegir el nostre context sonor des d’una òptica soci- política i artística i proposar una arquitectura d’imatges sonores.

De la teoria a la pràctica, el curs és un recorregut on posar en pràctica el que s’escolta des d’una visió personal.

1. Objectius

L’objectiu del curs es basa a conèixer, entendre i executar la practica art-radiofònic. A partir de tres gèneres radiofònics; el reenactment, el retrat sonor i el paisatge sonor. Executats a través de la càpsula sonora, el podcast i a la performance radiofònica en directe.

2. Continguts

Es treballarà a partir de la teoria, desplaçant en cada sessió l’après, per ser transformat en una peça sonora. Sempre de la teoria, com escolta, a la pràctica. Coneixerem els inicis del radio art, el seu naixement, farem un repàs per les avantguardes per detectar quin dels seus moviments van incidir en la ràdio i veurem com algunes d’aquestes noves de formes de fer art van canviar l’estructura del radio- art. Indagarem en l’estètica radiofònica i el seu llenguatge. També discutirem amb una intenció d’innovar en les noves possibilitats tecnològiques de la ràdio i ens qüestionarem, els perquès de fer radio art avui. Posarem especial atenció en el passat del radio-art, en la seva construcció, però sense oblidar-nos en el que succeeix en l’actualitat. Veient com s’utilitza avui a partir de l’escolta de peces de nova creació i visitant a ràdios que ofereixen una graella àmplia de programes de ràdio-art o que beuen de la seva estètica i llenguatge

Temes a tractar:

Introducció al ràdio art:

• Història de la ràdio Obra
  • Primeres obres: Marémoto (Gabriel Germinet) i La guerra dels mons (Orson Welles).
  • El naixement del radio drama.
  • Les avantguardes i la ràdio
  • Surrealisme, Dadaisme i Futurisme.
  • Manifesto: la radia futurista com motor ideològic de la ràdio obra.
  • Evolució radio obra meitat s.xx: Fluxus, John Cage
  • Art contemporani en la ràdio.
  • Programes i festivals: Ars sonora, ars acústica, radi pica, dublab.es, tesla FM…
  • Artistes i autors principals.

Estètica art-radiofònica:

• El llenguatge radiofònic; com apropiar-nos-ho?
  • El llenguatge radiofònic i l’art radiofònic.
  • Elements tècnics del Llenguatge Radiofònic: estructura del guió, vocabulari bàsic, estratègies i formes.
  • El jingle com a obra.

Tecnologia per a la creació de l’art radiofònic

• Els materials físics del so des d’una perspectiva tecnològica i artística.
  • La veu com a material.
  • Aplicacions de la veu en l’art: l’escultura sonora, poesia fonètica, àudio poemes, text sound, poesia parlada, polipoesía….

Gèneres

• El retrat, el paisatge, el reenactement

Pràctica art-radiofònica

• Podcasting. Post i pre producció.
  • La ràdio d’acció: la performance radiofònica.
  • La construcció d’un programa art-radiofònic.
  • Emissió “on air”
  • La necessitat d’una fonoteca lliure: Propietat intel·lectual, com escapar?

3. Metodologia:

Les classes seran espais de diàleg i d’aprenentatge bidireccional, dotant als alumnes de les eines indispensable per a l’execució dels objectius. Es tindrà en compte les necessitats i els interessos de cadascun dels membres i es treballarà de forma individual en el 90% del curs per finalitzar en un treball grupal en estudi, per ser emès en directe. També crearem una fonoteca digital a través de podcast i una plataforma on-line per l’escolta del material creat durant el curs.

4. Criteri d’avaluació:

S’avaluarà la capacitat d’anàlisi, l’execució i transferència dels continguts teòrics a treballs pràctics propis. La recerca autònoma i la participació activa. S’avaluarà amb un 80% mínim d’assistència.

• ARNHEIM, R.: Estética radiofónica, Gustavo Gili, Barcelona, 1980.
  • José Igés: Conferencias sobre arte sonoro. Árdora Ediciones. 2017.
  • José Iges: “La ciudad resonante”, en Fisuras: Las ciudades inasibles, Madrid, 1997 pp. 60–78.
  • José Iges: “Un approcio alla storia del paesaggio sonoro”, en Rev. Musica / Realtà, Jul. 2001, Pisa, 2001, pp. 55–66.
  • Cage, John: Silencio. Madrid, Ardora Ediciones, 2002.
  • Iges José. “ARTE RADIOFÓNICO. Un arte sonoro para el espacio electrónico de la radiodifusión”. Universidad Complutense de Madrid, 1997.
  • Iges José y Schraenen Guy. “El espacio, el tiempo de la mirada del sonido”. Koldo Mitxelena Kulturunea. 1999.
  • Boris Groys, Bajo sospecha, una fenomenología de los medios editorial pre-textos. 2000.
  • Camacho, Lidia. El Radio Arte: un género sin fronteras. Editorial Trillas. 2007.
Tema:

Xavier Rodríguez Martín

iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

Sense requisits