Torn. Terrisseria com a referent

Aquest curs tècnic de torn es planteja des del coneixement de les nocions bàsiques de l’ofici de terrisser per apor­tar eines que permetin a l’alumnat seguir un procés creatiu autònom en relació al material i màquina emprades. S’aprendrà a realitzar un ús òptim tant de l’esforç com del material. Per a això, serà necessari realitzar exercicis per aprendre a centrar correctament el fang, realitzar una correcta obertura de la base així com un estirament eficient de la paret amb els menors gestos possibles. En això, una justa utilització de l’aigua així com la consciència sobre les postures del cos seran indispensables.

1. Objectius

L’objectiu principal és aconseguir assimilar correctament cada fase del procés de tornejat. Això permetrà avançar de manera eficaç i per tant, aprendre a tornejar correctament i adquirir les nocions necessàries per poder començar a plantejar projectes personals i contemporanis emprant aquestes tècniques associades a la tradició les arts i el disseny.

2. Continguts

• Sent un curs enfocat a la tècnica del torn, es treballarà sobre l’aprenentatge de l’ús de la màquina en relació al material i el cos.
  • Tractant-se d’una tècnica complexa, hauran d’adquirir-se els coneixements necessaris per arribar a controlar els resultats desitjats.
  • Es començarà a aprofundir en la connexió ment-cos-mà en relació a l’argila en moviment amb el torn.

3. Metodologia

Es plantejaran exercicis bàsics per integrar de manera efectiva cada fase del procés de tornejat, des del pastat a la realització de peces senzilles. La importància del curs recau i se centra en les fases del procés d’aprenentatge del torn, amb la qual cosa, es realitzaran exercicis que consistiran en tornejar i reciclar el fang. Per exemple, es realitzaran tau­les referencials de les relacions de pes d’argila i altura i grossor òptims assolibles.

S’evadirà portar al forn qualsevol peça; duent a terme un procés sostenible d’aprenentatge.

4. Criteris d’avaluació

Es realitzarà un seguiment personalitzat de l’alumnat, oferint l’assistència necessària per als diferents nivells i ritmes d’aprenentatge. Es valorarà la capacitat d’escoltar, paciència i concentració. Es valorarà la capacitat de progrés autò­nom. Tot ofici requereix de compromís, disciplina i responsabilitat en l’ús del material i les instal·lacions. Tractant-se d’una tècnica que requereix d’anys d’aprenentatge, es valorarà la capacitat de motivació i dedicació.

L’alumne ha d’haver assistit al 80% de les classes.

• BARBABORMOSA, Isabel, El torno . Ed. Parramón. Col. Artes y oficios
  • CHAVARRÍA, Joaquim, La cerámica - Ed. Parramón. 1996. Col. Artes y oficios
  • FORT, Ramon, El torno, giro a giro – Ed. AteneaCondiciones materiales necesarias para el desarrollo del curso:

Julen Ussia Guillén

30.9.19–9.12.19
dilluns i dijous
16:30h–19:30h
iniciació–mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

Alumnat interessat a adquirir coneixements de torn per a la seva aplicació en àmbits de creació diversos. Curs per a nivells d’iniciació.

535€ + 100€ d’inscripció