Taller d'iniciació a la talla i encast de pedres

Docent:

Carme Fàbregas Bartok

Número d'hores:
Dates:
30.10.2017-23.2.2018
Dies:
per confirmar
Horari:
per confirmar
Nivell:
Iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs:
CA, ES
Condicions d'accés:

Tenir nocions bàsiques de joieria.

Màxim d'alumnes:
Preu:
515 + 100€ d'inscripció

Resum

Al llarg del curs l'alumne explorarà el món de la talla de minerals i gemmes amb formes lliures "Freefrom". Per entendre el comportament dels diferents minerals, les seves característiques físiques i tenir una visió global, combinarem exercicis bàsics de talla i encast, que aniran augmentant de complexitat a mesura que es vagi desenvolupant el curs.

Un cop s'assoleixin els coneixements necessaris, cada alumne produirà diverses peces úniques.

Això permetrà fer talles traient-li el màxim partit al material i adaptant els minerals a formes més contemporànies basades en el llenguatge personal de cada alumne.

El curs va dirigit a totes aquelles persones que estiguin interessades a conèixer i experimentar el món de la talla. Ens adaptarem al nivell de cada alumne perquè tothom pugui, amb independència dels seus coneixements de joieria, aprofitar al màxim el curs.

Objectius

Aprendre a tallar minerals de forma autònoma i personal, així com conèixer les premisses per tractar-lo durant el procés i després d'aquest.

• Explorar nocions bàsiques de gemmologia, aplicades a la talla i l'encast de pedres.
  • Inspeccionar els minerals amb l'objectiu d'aprofitar les seves qualitats, en termes d'inclusions o qualsevol altra característica o potencialitat que aquest pugui presentar.
  • Aprendre a tallar o lapidar amb l'ajuda dels estris i les eines necessàries de l'especialitat.
  • Conèixer la metodologia adequada per a la programació de seqüències de treball, amb la finalitat de realitzar un exercici o projecte.
  • Adquirir la destresa, precisió i control necessaris per a una correcta execució dels treballs des del moment en el qual es tria un mineral per ser tallat fins que es munta en una peça.
  • Incentivar i desenvolupar les capacitats creatives i expressives de l'alumne.

Continguts teòrics

Teoria gemmològica:

• Característiques físiques; colors, inclusions, efectes
  • Característiques químiques dels minerals; reacció als àcids, foc...

Teoria de talla:

• Maquinaria i eines (moles, plats verticals o horitzontals, serra de tall o de cinta, dopps)
  • Processos de treball (estudi del material, esbós-idea, tall...)
  • Diferents tipus de talla (clàssiques o contemporànies)

Teoria de l’encast:

• Premisses a tenir en compte
  • Tipus d’encast
  • Variacions d’encast

Continguts pràctics

Exercicis de lapidació

• Serrar
  • Perforar
  • Caboixonar
    • Talla de formes corbes
    • Talla de formes planes
    • Talla en llesques
    • Talla de formes lliures

Exercicis d'encast:

• amb boca o bisell
  • amb grapes

Metodologia

A través de l'aprenentatge pràctic s'ensenyarà la utilitat i el bon ús de les eines necessàries per a la realització de les talles i els encastos, augmentant progressivament la complexitat de l'ús dels recursos i les tècniques. Així com la neteja, conservació i manteniment tant de les gemmes com de la maquinària pròpia del taller.

Com a part del procés pedagògic s'inclouran explicacions teòriques, amb l'objectiu d'exposar i aclarir els fonaments de la tècnica.

Criteris d'Avaluació

Es valorarà l'assistència i puntualitat a classe, la destresa i el rigor en el treball i la realització dels exercicis.

Materials

A càrrec de l'alumne: necessitarà les seves eines bàsiques de joieria. (es passarà llista a principi del curs) aproximadament 30€

• WEBSTER, Anderson. Piedras Preciosas. Omega, 1987
  • SCHUMAN, Walter. Guia de las piedras preciosas y ornamentales. Omega, 2009