Risografia creativa

El curs es centra en les possibilitats de l’ús de la Risografia amb un enfoc creatiu. L’objectiu és experimentar una tècnica d’estampa peculiar com aquesta – que fon la reproducció en sèrie amb la impressió artesana en un espai entre la impressió offset i la serigrafia – aprenent el funcionament de la màquina i descobrint algunes de les possibilitats creatives que es poden desenvolupar a partir de la tècnica.

Els alumnes hauran de poder treballar en un entorn digital aprenent les bases de la preparació d’arxius per després poder editar i imprimir correctament els seus projectes.

1. Objectius

• Conèixer les tècniques i recursos en la preparació d’arxius per a la reproducció risogràfica.
  • Dominar els requisits tècnics i el funcionament mecànic de la impressora risogràfica.
  • Saber utilitzar amb un enfoc creatiu les possibilitats/potencialitats de reproducció del sistema risogràfic.

2. Continguts

Introducció Teòrica:

• Les imatges i de la seva reproductibilitat.
  • Història de la tipologia de l’estampa.
  • Autoedició.

Desenvolupament pràctic:

• Introducció al sistema (ploma i trama).
  • Ús i potencialitat del color (1–2–3 tintes).
  • Generació d’originals amb tècniques manuals i en entorn digital.
  • Introducció als fonaments de la narració visual.
  • Autoedició: elaboració d’un projecte comú.

3. Metodologia

Classes teorico–pràctiques en les que l’alumne treballa de forma autònoma amb l’assistència constant de la professora.

4. Criteris d’Avaluació

• Avaluació continua.
  • L’alumne/a haurà de lliurar en cada etapa el resultat del seu treball per a la valoració de la professora.
  • L’alumne ha d’haver assistit al 80% de les classes.

• BENJAMIN, Walter, La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica, 1936
  • MUNARI, Bruno Design e Comunicazione Visiva, Laterza, Bari, 1968
  • HOCKNEY, David; GAYFORD, Martin, Una Historia De Las Imágenes, Siruela, 2018
  • KOMURKI, John Z., Vetro Editions, Berlin,2018