RAMON GUILLEN-BALMES: ’LIAISONS’

L’exposició Liaisons és una selecció d’obres de Ramon Guillen-Balmes a la NauU de la seu de Llotja i representa, per a la nostra escola, un esdeveniment d’autèntica rellevància.

Reunir en un mateix espai –i per primera vegada– més de trenta obres de Guillen-Balmes ens permet mostrar el caràcter relacional i proper de l’artista, donant sentit i assolint tots els nostres objectius: exposar l’obra d’un exalumne de l’Escola que va esdevenir extraordinari artista i que va compaginar la seva labor creativa amb la docència a l’Escola Massana, amb coherència i generositat.

Ramon era un company, un estimat amic, un docent proper. Però el que ara és important, és que el temps reafirma una vegada més la vigència de la seva obra, carregada d’un esperit d’alteració de l’ordre establert i que es mantindrà en el temps amb les seves arqueologies d’artista. Una obra que travessa la impossibilitat i que reuneix experiència poètica, transformació de la matèria i, pel seu caràcter utòpic, voluntat política.

En aquesta exposició a més del seu Taller de l’artista com a laboratori, reproducció d’una experiència educativa portada a terme a CaixaFòrum en el marc de l’exposició Art, dos punts, ens trobarem obres de la sèrie Models d’ús, o les Propostes, que representen un dels motors del seu procés de treball, molt lligat a l’experiència relacional: en un cas la persona feia un encàrrec i en el segon, era el mateix Ramon qui ho proposava. Una vegada aquest primer pas i en qualsevol dels dos casos, ell ho apuntava amb cura a la seva llibreta i començava una imparable força creativa que només acabava amb la peça ja provada i documentada. La peça encarregada per Eugeni Ibáñez: “...una boia per viatjar sense preocupar-me del rumb. Vull anar on ella em porti. Una quilla per al meu cos”, n’és un bon exemple i dóna com a resultat una inclassificable obra amb reminiscències aquàtiques i biomorfes que encapçala l’exposició.

A continuació i després d’un recorregut on trobarem, entre d’altres, els Objets trouvés pel Toni Giró o la petita col·lecció per a Glòria Picazo, els Models de presència o els Models provisionals, arribarem a algunes de les peces que formaven part d’Onze models d’ús per a la Sensi, magnífica obra documentada fotogràficament dedicada a la seva dona, Sensi Cervantes.  A ella i a la seva inestimable generositat li devem la possibilitat de portar a terme aquesta exposició, com també als molts amics i col·laboradors que d’una manera o altra han aportat la seva professionalitat per tornar a fer visible l’obra d’aquest gran artista que ja té un lloc en  la història de la nostra cultura.

Comptem en aquesta exposició amb el diàleg establert amb l’obra Model d’ús per a onze col·laboradors, una de les darreres peces de l’artista, mostrada a l’Escola Massana durant l’octubre de 2012, on es convidava a persones que havien estat molt properes al Ramon a fer una intervenció sobre paper mil·limetrat, com el que utilitzava a les seves obres.

També podreu contemplar el treball 10+1, d’Isabel Carballo, que mostra el taller de l’artista l’any 2007.

Dins l’exposició hi restarà oberta la reproducció de l’espai educatiu Taller de l’artista com a laboratori, perquè grups provinents d’escoles puguin participar de manera activa en l’exposició, prèvia sol·licitud a l’Escola Llotja.

Tots el dimecres a la tarda de 18 a 19h es faran visites guiades.

Podreu trobar en el catàleg textos de Pilar Bonet i Toni Giró.

Del 22 d’octubre de 2014 al 23 de gener de 2015
Exposició a la NauU