Pintura: la figura i les representacions del cos

Docent:

Josep Maria Cabané

Número d'hores:
Dates:
20/02/2017 al 15/05/2017
Periode:
Segon quadrimestre
Dies:
Dilluns i dijous
Horari:
de 16:30 a 19:30 h
Nivell:
mig-avançat
Condicions d'accés:

Coneixement bàsic del dibuix (o haver fet el curs de retrat)

Requisits: entrega d’un dossier amb un mínim de tres imatges de treballs propis i una carta de presentació (CV voluntari). Enviar a: permanent@escolamassana.es

Màxim d'alumnes:
Preu:
580 + 100€ d’inscripció

Resum

Pintar el cos humà: la figura com a recerca pictòrica. Els apunts ràpids del natural. La gramàtica del cos. L'alfabet de la mà. La relació de la figura amb l'espai. Treballarem bàsicament la tècnica de la pintura a l'oli, però també s'experimentarà amb diversos materials i suports, tot tenint en consideració les relacions entre aquests i la voluntat expressiva, l'exploració i el desenvolupament d'una mirada i un projecte personals. La pràctica de taller es complementarà amb referències teòriques i la visió de documentals sobre la figura en la pintura.

Objectius

L'objectiu del curs és generar un procés d'aprenentatge que faciliti l'exploració plàstica de les possibilitats expressives de la figura humana en la pintura i el desenvolupament en l'alumne d'uns criteris propis per a la formació del seu discurs i projecte personals.

La gramàtica del cos

Apunts ràpids amb model nu per captar amb el dibuix l'estructura bàsica, les proporcions i la comprensió de l’esquema visual del cos humà. Combinació de tècniques del dibuix seques i humides.

L'alfabet de la mà

En aquest exercici es tracta de comprendre la complexitat formal de la mà. Estudiarem la seva estructura, les possibilitats funcionals i la capacitat d'expressar emocions a través del gest. Els alumnes començaran dibuixant la seva pròpia mà i desenvoluparan una sèrie d'apunts a l'oli, creant un llenguatge de signes de la mà, una mena d'alfabet gestual.

Estudis del cos humà

A partir de fotografies estudiarem la figura humana, la seva disposició en l'espai, la seva il·luminació, els colors de la pell, els plecs de la roba, el rostre, les mans i la creació d'una atmosfera pictòrica. Estudis de figures nues i vestides. Estudi dels valors de la llum i dels tons del color a partir de fotografies en color i en blanc i negre.

La fotografia i la història de la pintura

La fotografia contemporània ha recreat alguns quadres clàssics. Exercici pictòric d’anada i tornada: una reflexió pictòrica de la figura en un espai interior, recreant la llum i l’atmosfera de l’escena a partir d’aquestes fotografies actuals.

La pintura amb model del natural

Pintar a partir de la presència física del model, la representació dels trets i l'expressió individual del seu cos. La importància del gest, el traç i les marques en la construcció pictòrica. Estudis de composició: la dialèctica del fons i la figura. Les possibilitats expressives del color. Estudi del color local de la pell: la mescla per obtenir el “color carn”.

La teoria

Tot i que el taller es presenta en la seva dimensió pràctica, també es tindrà en compte la dimensió intel·lectual de la pintura. Es donarà una amplia bibliografia i es fomentarà la participació activa dels alumnes en la lectura i els comentaris de textos.

Metodologia

El plantejament pedagògic d’aquest curs és d’art coaching, és a dir, la tasca del professor consisteix en l’escolta, l’observació i l’assessorament individual de cada alumne per desenvolupar el seu potencial pictòric personal.

Criteris d’avaluació

Es valoraran l'assistència a classe, l’ interès i la motivació mostrats per l’alumne així com la comprensió i el desenvolupament personal en el procés d'aprenentatge de la pintura.

• ARNHEIM, Rudolf, Arte y percepción visual. Alianza Editorial, Madrid, 2002.
  • DELEUZE, Gilles, Pintura. El concepto de diagrama. Cactus, Buenos Aires, 2007.
  • DIDI HUBERMAN, Georges, La pintura encarnada. Pre-textos, Valencia, 2007.
  • FOCILLON, Henri, Elogio de la mano. Universidad Autónoma de México, México D.F., 2007.
  • GOMBRICH, Ernst H. , Arte e ilusión. Phaidon, London, 2008.
  • LORD, James, Retrato de Giacometti. Antonio Machado Libros, Madrid, 2002.
  • MATISSE, Henri, Escritos y consideraciones sobre el arte, Ed. Paidós, Barcelona, 2010.
  • MERLEAU-PONTY, Maurice, El ojo y el espíritu, Editorial Trotta, Madrid, 2013.
  • MULLINS, Charlotte, Painting people. Thames & Hudson, London, 2006.
  • PEDROLA, Antoni, Materiales, procedimientos y técnicas pictóricas. Ariel, Barcelona, 2004.
  • SYLVESTER, David, La brutalidad de los hechos. Entrevistas cono Francis Bacon. Polígrafa, Barcelona, 2009.
  • VAN GOGH, Vincent, Cartes a Theo. Tres i quatre, València, 2010.

Web del Docente

www.jmcabane.com