Laca japonesa Urushi

L'origen de la laca és mil·lenari d’uns 7000 anys abans de crist. S'utilitzava per recobrir útils domèstics a causa de la seva gran duresa també per revestir temples per la seva capacitat de protegir contra la corrosió i desintegració.
Va ser introduïda a Europa i ràpidament es va convertir en un material preuat, molt utilitzada durant l’època d’Art Decó.
Actualment s'utilitza també com un procediment pictòric, encara que la seva millor utilització està en la seva aplicació en el mon de la joieria. La seva especial complexitat requereix una rigorosa disciplina, seguint encara els procediments de fa més de 3000 anys, però modernitzant alguns dels seus aspectes. L'aprofundiment en les diverses tècniques orientals i un bon coneixement de les especials característiques dels materials, permeten una constant recerca, experimentació i adaptació dels corrents artístics actuals així com el desenvolupament artístic i professional de l'alumne.
Coneixement de les tècniques de les laques i les seves aplicacions.

1. Objectius

Conèixer la tècnica i la recerca de la laca japonesa a través d'una constant revaloració i actualització dels procediments.

2. Continguts

• Introducció al mon de la laca Urushi, historia , origen i futur.
  • Pràctiques de tècniques de laca japonesa principalment sobre metall, explicació teòrica de com utilitzar la laca sobre fusta, mètodes clàssics i actuals, incrustacions de closca d'ou (RANKAKU) i nacre.
  • Aprenentatge de 6 tècniques diferents.
  • Lacats de superfícies de colors llisos (tècnica de TAMAE-NURI, ROIRO-NURI).
  • Assecats, poliments i abrillantats (TÈCNICA DE MIGAKI).
  • Polvoritzats i daurats (TÈCNICA DE NASHIJI).
  • Projectes i realitzacions lliures, de recerca, col·laboració i integració amb altres tècniques.

3. Metodologia

Plantejament de cadascun dels exercicis programats des d'un punt de vista teòric-pràctic.
El procés de treball es realitza de manera individual.

4. Criteris d’avaluació

Es requerirà un presencia mínima del 80% i a final del curs es presentarà un treball de caràcter pràctic.

• ANDRES, R. “Arte y técnica del Urushi”. Editorial Salvaterra. Barcelona 2000
  • CODINA, C. “la joieria”. Editorial Parramon Barcelona 1999.
  • GERDAU, Lorac “L`art du laques”. Editorial Dessain Et Toba 1973.

Mireia Estopà

30.10.17–23.2.18
Dimarts
16.00–19.00h
iniciació-mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

Dirigit a totes aquelles persones interessades ens aprendre una tècnica oriental decorativa principalment sobre suport metàl·lic.

300€ + 100€ d’inscripció