Joieria. Taller de fosa i cuites ceràmiques primitives. IX Jornadas de Joieria, Art i Natura a Serraduy (JANS)

Des de l’any 2002 s’han organitzat en el Municipi de l’Isàvena (Osca), al nucli de Serradui, unes trobades en què durant cinc dies les/els alumnes treballen amb diferents processos de fosa i cuites ceràmiques aplicades a la joieria.

L’Escola Massana de Barcelona i l’Associació Amics de Serradui són principalment les dues entitats que promouen bianualment aquesta trobada pedagògica en aquesta localitat.

Aquest curs es divideix en dos blocs i es desenvoluparà en dos àmbits diferenciats.

Durant les 60 hores que comprenen aquest curs desenvoluparem els processos complets de fosa, des de la selecció i creació de models en cera i elements naturals fins a l’obtenció de les peces finals en metall. Treballarem amb cuites ceràmiques aplicades a la joieria, farem tall i polit de pedra, tècniques de fosa primitives ...

Les primeres 30 hores s’impartiran a les instal·lacions de l’Escola Massana mentre que, durant les 30 hores restants, impartides en cinc dies consecutius, conviurem en un entorn creatiu enmig de la natura.

Un total d’onze persones, com a professorat responsable, participaran en aquestes IX jornades en les preparacions a L’Escola Massana a Barcelona i en els tallers en Serradui al Prepirineu Aragonès.

Entre les persones assistents comptarem amb la presència de les ceramistes Marta Danès i Matilde Grau Armengol, el dissenyador industrial Lluís Cuatrecasas, els joiers Ramon Puig, Carme Fàbregas, Sebastian Beck, Yolanda Gil, Miquel Rubinat i Josep Carles Pérez.

Per veure més informació d’edicions anteriors

1. Objectius

• Incentivar els alumnes a integrar en la seva pràctica artística processos i tècniques primitives aplicades des d’una visió contemporània.
  • Dotar a l’alumne d’eines i recursos tècnics per desenvolupar les seves pròpies creacions.

2. Continguts

• Fosa en os de sípia, terra Delft i buidatge de maó.
  • Fosa a la manera Ashanti en motlle tancat i obert.
  • Recol·lecció, tall i polit de minerals de la zona.
  • Modelatge de ceres per a fondre.
  • Resines.
  • Cuites ceràmiques amb forns de serradures i paper. Rakú.

3. Metodologia

El curs és presencial i pràctic amb algunes introduccions teòriques. En les diferents sessions del curs anirem confeccionant les peces i motlles amb l’objectiu de recórrer tot un procés creatiu, des de la idea fins a la materialització de la peça final.

Les primeres 30 hores del curs s’impartiran a les instal·lacions de l’Escola Massana. En aquest primer bloc crearem peces en cera per a la seva posterior transformació en metall. Farem els motlles per a la fosa a la manera Ashanti i modelarem en fang les peces que posteriorment courem usant diferents processos.

Les últimes 30 hores del curs repartides en cinc dies es desenvoluparan en Serradui (Osca). Les Jornades d’Art i Natura a Serradui (JANS) proposen una trobada amb l’entorn, per això a més dels tallers abans esmentats i aprofitant la riquesa natural i cultural de la zona, durant aquests cinc dies es realitzaran activitats complementàries:

Primer dia

Sortida des de Barcelona cap a Campo (Osca) on realitzarem la visita al Museu del Joc Tradicional. Xerrada de José Ignacio Canudo sobre la paleontologia i l’evolució de la geografia de la zona. Seguidament farem una passejada i buscarem elements factibles de modelar i transformar en metall amb les diverses tècniques que desenvoluparem.

Segon, tercer i quart dia

Inici i desenvolupament de totes les tècniques afins a la joieria. Els tallers s’organitzaran en diferents taules de treball on d’una manera rotatòria i seguint un calendari estipulat, s’experimentaran les tècniques de fosa la cera perduda a la manera Ashanti, fosa amb os de sípia, fosa amb terra premsada, fosa amb maó refractari, tècniques d’oclusió en resines i diverses tècniques de cuites ceràmiques com la cocció en forns de paper, de serradures i la de cocció amb rakú.

El quart dia, també, es realitzarà una visita cultural a la Catedral de Roda d’Isàvena, amb sopar de cloenda al refectori i lliurament de diplomes.

Cinquè dia

Es recolliren els equipatges, visita als voltants del Monestir d’Obarra i retorn a Barcelona.

4. Criteris d’avaluació

Ja que la metodologia d’aquest curs és progressiva, per a la superació d’aquest, l’assistència no pot ser inferior al 80%.

• ALSINA Benavente, Jorge, La fundición a la cera perdida. Ed. Alsina, 2004.
  • CODINA, Carles, La joyería.Ed. Parramon, Barcelona, 1999.
  • WICKS, Sylvia, Joyería artesanal. Tursen/Hermann Blume, 1996.
  • YOUNG, Anastasia, Guía completa del taller de joyería. Ed. Promopress, 2011.

Tema:

Yolanda Gil i Josep Carles Pérez
josepcarles.perez@escolamassana.cat

Primer part 30h a l’Escola Massana 26.3.19–4.6.19
Segunda parte 30h en Serraduy (Huesca). Taller intensiu 1.7.19–5.7.19
dimarts
16.30–20.30h
mig
Idioma en el que s’imparteix el curs
CA, ES

alumnes amb coneixements de joieria, escultura o ceràmica.

680€ + 100€ d’inscripció

Preinscripció als cursos del 2n quadrimestre: 24.1.19–6.2.19