Fabricació d’instruments musicals - la caixa d’eines

La fabricació d'instruments musicals és una disciplina de tremenda profunditat i especificitat. En aquest curs es mostren ensenyaments d'aquest camp -tècniques, tractaments, conceptes teòrics i pràctics- i es posen a la taula per incorporar-se de forma no específiques en aquesta i altres disciplines.

1. Objectius

• Proporcionar eines i maneres de treballar, sense aprofundir en la luteria, però referenciant-la com a disciplina de coneixement.
  • Manejar les tècniques per poder realitzar un instrument.
  • Construir un instrument.

2. Continguts

El curs tindrà dos blocs bàsics: un primer d'absorció d'informació i un segon d'execució d'una/es peça/es  en les quals s'utilitzin els continguts del primer bloc.

3. Metodologia

A la primera part del curs obrirem un ventall de recursos (teòric/pràctics): el disseny i la seva aplicació en instruments, propietats de la fusta, tècniques de talla i torsió de la fusta, bases de l'acústica, sistemes d'encolat i de pensaments, com passa el tacte als objectes, les possibilitats de locució discursiva del material, el cos del instrument, el músic, la transmissió.

Tots aquests continguts, tècnics i de pensament, els anirem digerint mitjançant exercicis pràctics rellevants. Entre ells, fabricarem un instrument de corda -el guitarró (tible) - amb caixa de ressonància de fusta i una altra versió low-fi amb caixa de ressonància utilitzant un altre material.

Havent creat un paisatge de tècniques i maneres de treballar, en el segon bloc cuidarem la germinació. Cada alumne / a construirà un instrument senzill (un morter, gaig blau, castanyoles, altres tipus de guitarró) o bé crearà un (s) objecte (s) amb una intenció determinada que demostri el seu maneig de les tècniques i tractaments articulats durant el curs.

4. Criteris d'avaluació

Es valorarà la iniciativa personal i l'apropiació de materials teòrics per a la fabricació en interès propi.

El curs és presencial, avaluat mitjançant els exercicis intermedis (30%) i projecte final (70%).

• BOBÉS, Xavier, Teatro del objeto en PLAYGROUND
  • HANDKE, Peter. Ayer, de camino , trad. E. Barjau, Alianza, 2011
  • JANSEN, Theo, The Great Pretender. nai010 Publishers, 2007
  • KITUNDU, Walter. The phonoharp and other works