Dissenyar a través del menjar al food design

Docent:

Clara Balmaña - www.bonaprofit.com, Marc Conangla, Elsa Yranzo - www.elsayranzo.com www.casamitjana15.com

Número d'hores:
Dates:
1r semestre
Dies:
Dimarts
Horari:
16.00–20.00h
Nivell:
mig
Idioma en el que s’imparteix el curs:
CA, ES
Condicions d'accés:

Interessats en el food design

Màxim d'alumnes:
Preu:
450 + 100€ d’inscripció

Aquest curs és un programa que és divideix en tres part.

En la primera part, explicarem, recercarem i analitzarem gran part de dissenyadors, artistes, cuiners, iniciatives i professionals de diferents disciplines que desenvolupen la seva activitat professional al voltant del food design.

En la segona part passarem a l’acció. Proposarem diferents reptes i cada participant haurà de desenvolupar petits projectes. En cada projecte dissenyarem i construirem noves idees, productes, vaixelles, serveis e inclús nous plats culinaris, sota paràmetres com la sostenibilitat, la saludabilitat, les cultures, les tradicions, els rituals...

I per acabar, entre tots els participants del curs crearem un esdeveniment, una experiència on tots aportarem els nostres coneixements, (independentment de la disciplina). Dissenyarem entre tots un projecte gastronòmic.

Conèixer i comprendre que molts projectes són i han de ser multidisciplinaris.

Veurem i entendrem que no hi ha res a l ́atzar i que darrere d'un plat o un restaurant o un esdeveniment gastronòmic hi ha un concepte, una intenció, un disseny.

Coneixerem diferents artistes, dissenyadors, cuiners i professionals que desenvolupen projectes relacionats amb el food design.

Emprar el disseny com una eina de formalització culinària; i a la inversa, utilitzar la cuina per formalitzar conceptes de disseny.

Detectar problemes, necessitats i dissenyar nous diàlegs amb el menjar.

• Introducció al food design.
  • Artistes, dissenyadors i cuiners de referència.
  • Desenvolupament de conceptes.
  • El menjar com a producte.
  • El menjar com a servei.
  • El menjar com a experiència.
  • Creació d ́una experiència gastronòmica conjunta.

Primera part

15h de teoria i coneixement.

5h de xerrada i visita d ́un artista, cuiner i dissenyador convidat.

Segona part

Desenvolupament de tres projectes eminentment pràctics, on els alumnes hauran de resoldre reptes concrets. Abans de cada projecte es dedicarà una sessió a introduir el nou tema. Es mostraran referents formals i es demanarà a l’alumne crear un mapa conceptual per tal d’establir el marc i el camp d’acció del projecte. A les següents tres sessions s’haurà de desenvolupar aquesta idea I formalitzar-la a través del disseny/cuina. Les eines a utilitzar dependran de cada alumne.

Tercera part

10h de preparació en grup i desenvolupament de l'esdeveniment conjunt.

Criteris d'Avaluació

L’avaluació serà continua. Es tindran en compte l’assistència i la participació en les classes en un percentatge del 10%. El 30% dependrà dels mapes conceptuals que s’hauran d’elaborar per a cada exercici, i que seran entregats en acabar cada projecte. El 60% restant correspondrà als treballs pràctics, sent un 20% per a cada un d’ells.

• Jaud, Jean-Paul. Nos enfants nous accuseront. France, J+B Séquences, 2008
  • Andersen, Kip. Kuhn, Keegan. Cowspiracy: The Sustainability Secret. Kip Andersen, Los Ángeles ,2014.
  • Safran Foer, Jonathan. Comer Animales. Seix Barral, Barcelona, 2011.
  • Cradle to cradle, De la cuna a la cuna. Michael Braungart i William McDonough. Mac Graw Hill. Madrid, 2005
  • Cuinar i ciència. Matèria Condensada. Actar/ Arts Santa Mònica. Barcelona, 2010.
  • Design culinare: L’atelier. Ed. ESAD. Reims, 2006
  • Elogio de la lentitud. Carl Honoré. Ed. RBA. Barcelona, 2006
  • Eat Love: Food concepts. Marije Vogelzang. Ed. Bis. Amsterdam, 2008
  • La naturaleza tiene razón. Maurice Messegue. Ed. Plaza&Janes. París, 1973
  • Foodjects: Design & the New Cusine in Spain. Martín Azúa. Ed. Ministerio de Asuntos
  • Exteriores y de Cooperación. Barcelona, 2010
  • A la Mesa!: Diseño y comida. Martín Azúa. Ed. Consorcio del Círculo de Bellas Artes. Madrid, 2010
  • Cuinar ciència: Matèria condensada. Arts Santa Mònica. Ed. Actar. Barcleona, 2010
  • El cuarto de baño y la cocina y la estética de los desperdicios. Ellen Lupton i J. Abott Miller. Ed.
  • Fareso. Chicago, 1992
  • ¡A comer!: Alimentación y cultura. Concha García. Ed. Ministerio de Educación y Cultura. Madrid, 1998
  • Power Food Lexicon. Xavier Antón. Ed. Miralda. Barcelona, 2008
  • La cocina para cocinar: El final de una doctrina arquitectónica. Otl Aicher. Ed. GG. Barcelona, 2004.