Disseny ficció. Narrativa cinematogràfica i disseny especulatiu.

Docent:

Guim Espelt - guimworks.net, Yonay Boix - birdienumnumcine.wordpress.com

Número d'hores:
Dates:
30.10.2017-23.2.2018
Dies:
Dimecres
Horari:
16.30–19.30h
Nivell:
iniciació
Idioma en el que s’imparteix el curs:
CA, ES
Condicions d'accés:

No són necessaris requisits previs. Es demanarà CV en cas d'omplir places, amb el que es valoraran coneixements en disseny i/o cinema.

Màxim d'alumnes:
Preu:
295 + 100€ d’inscripció

Resum

Quin paper juga la ficció cinematogràfica en la configuració de la societat on vivim? L’imaginari popular està ple de referències a pel·lícules que plantegen escenaris diferents a la realitat que experimentem dia a dia. Totes les propostes imaginades que hi apareixen, ja siguin objectes, serveis o espais, han estat dissenyades especialment per acompanyar la narració cinematogràfica, i viceversa.

En contextos especulatius, el disseny i el cinema formen un tàndem molt interessant, que ens permet generar discursos crítics, analítics o simplement propositius. Si bé les innovacions tecnològiques han estat molt recurrents en aquest sentit, val la pena explorar contextos més mundans, per explorar les possibilitats del disseny ficció sense arribar a la ciència-ficció.

El taller pretén explorar el diàleg entre la disciplina del disseny i la cinematogràfica, d’una manera didàctica i alhora pràctica: es planteja la realització d’un curtmetratge de ficció que plantegi un escenari especulatiu. Això requereix un exhaustiu procés d’anàlisi i disseny de la proposta, i un aprenentatge de certs paràmetres del llenguatge cinematogràfic a tenir en compte a l'hora de construir una narració.

Objectius

Que l’alumne adquireixi les capacitats necessàries per a sintetitzar i expressar audiovisualment una proposta especulativa, tot traçant una reflexió sobre els objectes i la societat que ens envolta, d’una manera atractiva per a l’espectador.

Continguts i metodologia

El curs anirà alternant continguts teòrics i pràctics, i s’estructura en tres parts ben diferenciades, que són les següents:

• Part 1: explicarem i donarem exemples de dissenys en aquest escenari, i analitzarem els usos i eines del llenguatge cinematogràfic tant des del punt de vista narratiu com l’estrictament sensorial. El format d'alguna sessió serà un cine-fòrum.
  • Part 2: els participants hauran format grups i tindran clar sobre quin objecte treballaran. Mitjançant tècniques de creativitat, procurarem trobar la millor combinació entre escenari i narrativa, i s’elaborarà el guió i storyboard etc. Tutoritzarem l’ús del llenguatge cinematogràfic per destacar les característiques de la proposta en relació a la narració que se li ha pensat i en funció a les emocions i reflexions que volem relacionar-hi.
  • Part 3: gravació i edició de la peça audiovisual. Proposem filmar amb la tecnologia que avui en dia es troba fàcilment a l’abast dels alumnes, des de càmeres digitals domèstiques fins a telèfons mòbils, i editar a casa. Podríem considerar aquests treballs com a esbossos de vídeos realitzats amb pressupost.

Com a cloenda del curs, celebrarem una projecció dels treballs realitzats en pantalla gran i oberta al públic.

Criteris d'avaluació

De manera grupal, es valorarà la peça final segons el component analític i audiovisual que contingui, i personalment, les capacitats de cadascú a l'hora de col·laborar en un ambient de treball en equip.

Material a càrrec de l’alumne

Càmera de vídeo o telèfon. Ordinador portàtil amb software d'edició de vídeo (es recomanarà algun de codi obert en cas de no tenir-ne).